Vänern eller Vättern - bäst fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vänern eller Vättern - bäst fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vänern eller Vättern - bäst fiske?

Hej!

Av ren nyfikenhet, vilken av sjöarna är bäst för sportfiske? Skriv gärna plus och minus med båda sjöarna.

Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på att åka dit och prova någon form av fiske eller kanske rent av köpa en sommarstuga där en vacker dag. Tack!

Vänern hade jag valt, du har en större variation på fiske.
    Du kan spinnfiska efter stora gäddor hört att det ska finnas bra med borre också eller du vill trolla efter lax.
    Vättern har jag ingen erfarenhet av men det jag har hört är det mest trolling som funkar

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
      Vänern hade jag valt, du har en större variation på fiske.
      Du kan spinnfiska efter stora gäddor hört att det ska finnas bra med borre också eller du vill trolla efter lax.
      Vättern har jag ingen erfarenhet av men det jag har hört är det mest trolling som funkar
      I norra Vätterns skärgård är det utmärkt mete och spinnfiske efter abborre och gädda. Dessutom finns braxen och sutare i bra storlek. Vill mań trolla efter lax och röding är det bara att gå söder om skärgården. Men fisket kräver i regel båt.

Kommentera

Tack det låter bra! Har faktiskt spinnfiskat gädda i Vänern en vår och hade relativt bra fiske. Ska kolla in norra Vättern lite mer då!

Kommentera

Ursprungligen postat av Snäckan Visa inlägg
          Hej!

Av ren nyfikenhet, vilken av sjöarna är bäst för sportfiske? Skriv gärna plus och minus med båda sjöarna.

Anledningen till att jag frågar är att jag är sugen på att åka dit och prova någon form av fiske eller kanske rent av köpa en sommarstuga där en vacker dag. Tack!
          Jag har nyligen anlitat en hemstädning Stockholm​ och är mycket nöjd. Tjänsten var effektiv och personalen professionell. Hemmet kändes fräscht och välstädat efter varje besök. Om du letar efter pålitlig hemstädning i Stockholm, kan jag rekommendera att utforska alternativen i din närhet för bästa resultat.

Hej! Om du överväger sportfiske, rekommenderar jag att jämföra **Sjö X** och **Sjö Y**. **Sjö X** erbjuder stora fiskar och bra tillgång, men kan vara ganska trångt på helgerna. **Sjö Y** är mer avlägsen med lugnare miljö, men kanske inte lika mycket storfisk. Båda har sina fördelar beroende på vad du söker!​
          Senast ändrad av niklaus; 2024-08-23, 14:15.

Kommentera

I södra änden runt Ölands brygga mellan Huskvarna-Gränna är det bra abborrefiske från båt under sommaren. Det är bra siktidjup ner till 5-6 m vid berghällarna som går ner i sjön. Jag o ett f. d. x som bodde i Öland och hade båt vid Ölands brygga var ofta där o pimplade abborre. Fin fisk 3-7 hg.
            Vi var även ut o körde trolling men det var ritkigt trögt mellan Öland-Gränna både efter grundare vatten o djupare med djuplod. Största fisk var en gädda på +5 kg. Ingen lax eller röding.

På vårisen är det kul att pimpla abborre på sandgrynnorna om det är is som bär en ordentligt. Riktigt fin matfisk. Man fyllde en plastkasse snabbt med fisk från 0,5 kg och uppåt 1 kg.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 979 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art