C&R meningslöst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R meningslöst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
    Du har ju rätt i sak att förstöra saker inte är korrekt men i vissa fall så anser jag att det finns en allmän skyldighet att protestera/opponera/markera osv när ett allmänt vedertaget och till med accepterat beteende är destruktivt. Det är destruktivt att lägga nät i områden där fisk reproduceras.
    Historiskt sätt har handgripligheter från allmänheten/den stora breda massan lönat sig. Titta på fackförbund som på tidigt 1900 tal tog till handgripligheter för att få rätt till 8 timmars dagar. Titta på trädkramarna under 1960 talet idag finns det ingen som ifrågasätter träd och grönska i stadsmiljö
    osv lite anarki behövs för att få till förändringar. Kör över nät
    Då får du väl också backa upp dina nätraider med ett meddelande som når fram till någon som bryr sig? Att köra över ett nät och sen pipa hem och gömma sig är inte samma sak som att samla folkmassor och öppet protestera mot antalet timmar man jobbar eller för trädens rätt att bo i städer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
      Då får du väl också backa upp dina nätraider med ett meddelande som når fram till någon som bryr sig? Att köra över ett nät och sen pipa hem och gömma sig är inte samma sak som att samla folkmassor och öppet protestera mot antalet timmar man jobbar eller för trädens rätt att bo i städer.
      Vem har sagt att jag inte står för mina handlingar och konsekvensen av dessa. Att du förutsätter jag "piper hem" och gömmer mig står nog mer för din personlighet än min. Jag har aldrig duckat för det jag står för.Har inte hittat något lämpligt forum för mina åsikter.Det bästa sättet att hantera nät , vi pratar nu om stora nät som läggs utanför lekvikar eller där exempelvis havsöring går upp och leker, är att helt enkelt elda upp dom. Att köra rakt in i nätet ger ju igentligen bara ett fint trassel i motorn som du sen får skära bort med andra ord ett stort hål. Att det skulle bli spöknät har alldrig hänt men om man har tid så rekommenderar jag ta upp nätet. Åk in till en strandkanten, häll på lite bensin, tänd på och nätet är borta..

Kommentera

Vem har sagt att jag inte står för mina handlingar och konsekvensen av dessa. Att du förutsätter jag "piper hem" och gömmer mig står nog mer för din personlighet än min. Jag har aldrig duckat för det jag står för.Har inte hittat något lämpligt forum för mina åsikter.Det bästa sättet att hantera nät , vi pratar nu om stora nät som läggs utanför lekvikar eller där exempelvis havsöring går upp och leker, är att helt enkelt elda upp dom. Att köra rakt in i nätet ger ju igentligen bara ett fint trassel i motorn som du sen får skära bort med andra ord ett stort hål. Att det skulle bli spöknät har alldrig hänt men om man har tid så rekommenderar jag ta upp nätet. Åk in till en strandkanten, häll på lite bensin, tänd på och nätet är borta..
        Tror du missade vad jag menade där... jag menade att om du bränner nät i det tysta och ingen är där för att se det och ingen får veta varför så slår du lite i tomma luften med hela grejen. Har aldrig påstått att du inte står för dina handlingar (och vi kan kanske låta den lite barnsliga comebacken "nej det är jag inte, men du är" glida in i dimman där också). Du jämförde dina handlingar med stora folkstormar och samlade massor som drev en fråga framåt - det lär inte hända om du själv bränner/förstör ett nät och i tystnad åker därifrån.

Ska försöka hålla språket på en mer förståelig nivå fortsättningsvis, känns ju inte direkt tufft att hamna på "min pappa kan spöa din" nivåer när man själv (enligt alla normer iaf) är vuxen.
        Senast ändrad av Michael; 2007-03-30, 06:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
          Tror du missade vad jag menade där... jag menade att om du bränner nät i det tysta och ingen är där för att se det och ingen får veta varför så slår du lite i tomma luften med hela grejen. Har aldrig påstått att du inte står för dina handlingar (och vi kan kanske låta den lite barnsliga comebacken "nej det är jag inte, men du är" glida in i dimman där också). Du jämförde dina handlingar med stora folkstormar och samlade massor som drev en fråga framåt - det lär inte hända om du själv bränner/förstör ett när och i tystnad åker därifrån.

Ska försöka hålla språket på en mer förståelig nivå fortsättningsvis, känns ju inte direkt tufft att hamna på "min pappa kan spöa din" nivåer när man är själv (enligt alla normer iaf) är vuxen.
          Det är helt ok ! Jag gick lite igång på orden gömma mig , pipa hem i det tysta.
          Uppfattar att det måste ha något med din preferensram för jag känner inte igen mig. Sen kan jag hålla med dig att jag kan ju göra mer i offentlighetens ljus.Det låter ju naturligtvis som jag åker runt och bränner nät hela dagen så är inte fallet. Vi pratar om extrem fall , stora nät på absolut fel ställen som definitivt påverkar reproduktionen av fiskbestånd. Någonstans måste en opinion börja det var min poäng. Folkstormar börjar ju någonstan eller hur?Historien visar att ett folkligt initiativ kan förändra spelreglerna mycket snabbt och drastiskt. Det är väl lite så att om man vill missförstå något så gör man. Tolkningsföreträde har alltid läsaren, gäller både det jag skriver och det som jag från dig läser. Så då kan vi väl sätta punkt här.

Kommentera

jimpa äru seg eller, han frågade dig om det skulle vara okej om någon förstörde din bil, och nu ären ju snodd!

Själv tycker jag det är helt fel med nät, speciellt om man fiskar vid lekvikar! Har gammla släktingar som har fiskat med nät hela sina liv för att kunna försörja sig själva och sina familjer (främst under krigstiden), men även nu. Till och med dom har vett att inte lägga nät i närheten av eller under tiden fisken leker. Tycker det är skammligt när man ser nät i närheten av lekvikar!! Man har ju fått höra från dom hur folk har skurit sönder eller snott deras nät, vilket jag tycker är riktigt skamligt då dom lägger nät på sina egna vatten!!! Även fast jag själv gärna skulle plocka upp och elda upp ett par nät om de försörde mina fiskeplatser .....
            bf

Kommentera

Frågeställningen är väl ganska solklar : Finns det något värde med C&R när vissa områden belamras med nät ? Jag förstår det som att slutsatsen är att fisken hamnar likväl i ett nät efter att fisken är releasad. Förövrigt är det svårt att hänga med i ditt resonemang med en hel del syftningsfel i texten.
              Okay Fishcraft, kan du förklara vad du menar med: "syftningsfel" ? Vad är fel?
              Är det sakfel eller skrivfel menar du? mvh,
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Okay Fishcraft, kan du förklara vad du menar med: "syftningsfel" ? Vad är fel?
                Är det sakfel eller skrivfel menar du? mvh,
                Okay jag var nog specieltt tjurig denna dag och petig med svenskan. I sak har jag inget att invända mot det du skriver. Syftningsfel är när formulreingar är i sådan form att det kan misstolkas alternativt att budskapet kan tydas på flera olika sätt. Men vi lägger ner detta. Vad spelar det för roll.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 019 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art