Digitala rullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digitala rullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
    På Antares -21 DC gjorde jag en inställning som har fått vara så. Där har de en ratt som knappt går att justera utan ett medföljande litet plasverktyg. Men den beter sig som min andra nyare Antares70.
    På Antares 70 där ratten är mer justervänlig så känner man ett stort glapp till man kommer till att den nästan inte glappar. Fortsätter man dra åt där så händer typ ingenting. Fast man känner ett minimalt glapp. Där brukar jag ha den. En vanlig rulle går ju från stort glapp till inget glapp nästan på ingenting. Men så blir det inte här utan det går över till likadant minimalt glapp. Man får dra mycket om man ska in till helt glappfritt. Så jag stannat där jag precis kommer till det minimala
    glappet.

Ja det är lite störande, lite som att det är spjärn mot spolen i vila, trots att man lossar ratten så att spolen glappar när man ruckar på den med fingret.

Kommentera

DC-modulerna är bytbara och här får vi se exempel på när DC:n från Antares 23 DC MD sätts in i Exsence DC 22, blir s a s en Exsence DC 22 (MD tune). Smart sätt att jämföra X-mode med XB då rullhus, spö, lina, bete samt yttre förutsättningar är detsamma.

Vilka olika typer av arter antares, exsence och antares MD är anpassade för.
      Exsence 22 DC: blackfin, seabass och rockfish.
      Antares 23 DC MD : blue runners, blackfin och rockfish.
      Antares 21 DC: Bass och trout.

Senast ändrad av gabbu; 2024-04-04, 07:08.

Kommentera

Lustigt att du la upp den länken idag, jag halkade in på den i går natt... Lite förvånad att han kör korta 7 fotare från öppen kust, dessa DC lär göra sig än bättre med längre spön som ger högre vavtal.
        Sen är det lite synd att de där rullarna enl ovan inte är lämpade för HÖ...
        Senast ändrad av anteman; 2024-04-04, 20:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Lustigt att du la upp den länken idag, jag halkade in på den i går natt... Lite förvånad att han kör korta 7 fotare från öppen kust, dessa DC lär göra sig än bättre med längre spön som ger högre vavtal.
          Sen är det lite synd att de där rullarna enl ovan inte är lämpade för HÖ...
          Fysik är kul…

låt oss klura lite på det här med att ett längre spö ger högre varvtal. Stämmer det verkligen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

Fysik är kul…

låt oss klura lite på det här med att ett längre spö ger högre varvtal. Stämmer det verkligen?
            Betets massa och gravitationen är konstant, så det enda sättet ett längre spö kan ge längre kast är väl genom ökad hastighet? Givet att betet släpps i samma vinkel.

Kommentera

Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Betets massa och gravitationen är konstant, så det enda sättet ett längre spö kan ge längre kast är väl genom ökad hastighet? Givet att betet släpps i samma vinkel.
              Exakt. Så det innebär att ett kort spö rent teoretiskt kan kasta lika långt som ett längre spö.

Kommentera

Grundskolans fysik minns jag inte alltför mycket av men ett längre spö ger en längre hävstång och det borde rimligen kunna ge betet mer fart, dvs högre varv på spolen.
                Mina praktiska erfarenheter av kortare och längre spön stödjer generellt den tesen. Inom casting är det väl detsamma, de riktigt långa kasten görs med riktigt långa spön iaf så vitt jag minns.

Teoretiskt skulle nog ett kort spö kunna nå, kasta lika långt om spötoppen färdades lika snabbt som ett längre spö men sannolikt kan vi inte kasta så fort.
                Kaströrelsen när vi svingar tar mer eller mindre sin givna tid, lite snabbare går det nog att göra med ett kort spö och tätare grepp mellan händerna men inte så pass mycket att det kompenserar för den kortare hävstången enligt mina teorier och erfarenheter... dessutom tror jag att ett längre spö (allt annat lika) levererar den akumulerade kraften under en lite längre tid när klingan rätar på sig vilket även det ger betet mer kraft, fart totalt.
                Senast ändrad av anteman; 2024-04-04, 23:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Hemkommen efter morgonens regniga fiskepass. Blev lite konfunderad, Antares X-mode ska som jag har förstått det, kunna ställas så pass lågt att man verkligen kastar på marginalen. Antares DC MD har ett liknande läge antar jag, X-mode för big baits sk XB, men jag var nu nere på lägsta nivå och det var svårt att provocera rullen vilket får mig att tänka att bromsverkan på XB är klart större än sedvanliga X-mode.

Fortfarande för tidigt för att dra några slutsatser, mitt bench mark är Exsence DC, men känslan är att det inte är någon större skillnad i kastlängd. Tänkte innan köp att det var lite oklart kring hur mkt XB skiljer sig mot X-mode men vågade inte beställa en Exsence DC 22 med MGL-spole då jag trodde rullen skulle vara för klen för gäddfisket.

En annan detalj är att spolen inte är löstagbar utan verktyg. Så får man ett skatbo och vill ta ut spolen från gaveln, för att få plats att lirka med en krok eller dylikt, så går det inte hursom. Så man blir känsligare för att ett trassel ställer in turen och det här man i bakhuvudet under kasten.

En annan skillnad är den mekaniska bromsen. På Exsence påminner den om ABUs runda rullar där du verkligen kan justera så du känner att spolen glappar helt i sidled. På Antares är det inte så, trots att du har glapp så är känslan att spolen inte är lika lös. Jag vill ju kunna ta bort den mekaniska bromsen helt.

Min kaststil är rätt vårdslös på så sätt att jag hela tiden vill komma så långt som möjligt eftersom jag fiskar en hel del från land. Med grov lina löser jag ändå de allra flesta trassel. Fiskade inledningsvis med tunn lina och jag gick igenom 4 linbyten på kort tid innan jag ledsnade och bytte till grövre. Och som alla vet så står det alltid som mest fisk dit du inte når.

Nu såhär i efterhand ångrar jag kanske lite att jag inte körde på en rulle av typen antares eller någon modernare Exsence som har både MGL-spole och X-mode. Frågan är ju hur hållbara dessa är för gäddfiske, men antagligen är de det.

Exsence DC ser inte mycket ut för världen men är väldigt simpel och har alla funktioner som jag egentligen söker. Den är därtill enkel. Kanske att vissa upplever den överbromsad men det är inget jag har lagt märke till. Såhär initialt lite ljummet intryck, kanske att det ändrar sig allteftersom.
                  Måste skicka min Excense på service. Har märkt att den fastar ibland tumknappen, tumtangent.
                  Har du haft det problemet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                    Måste skicka min Excense på service. Har märkt att den fastar ibland tumknappen, tumtangent.
                    Vanligt problem hos många modeller.
                    Excense är uppbyggda ungefär som alla andra Shimano-lågprofil av motsvarande generation gällande frikopplingen, högst troligen inget fel utan frikopplingslänkaget som bör demonteras, rengöras och smörjas.
                    Generellt snålt smort från fabrik, även dyrare rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Vanligt problem hos många modeller.
                      Excense är uppbyggda ungefär som alla andra Shimano-lågprofil av motsvarande generation gällande frikopplingen, högst troligen inget fel utan frikopplingslänkaget som bör demonteras, rengöras och smörjas.
                      Generellt snålt smort från fabrik, även dyrare rullar.
                      min tanke också att det är rengöring och fett som behövs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 013 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art