Toppenbesked : kom o hämta ditt spö. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Toppenbesked : kom o hämta ditt spö.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Toppenbesked : kom o hämta ditt spö.

Har fått chansen o testa Westins nya bombardaspö W6 11.4 fot 11-38g.
    Hämtade spöt idag ( torsdag ) det är nu riggat och skall ut på skarpt uppdrag imon.
    Kommer att lämna lite löpande infon här om hur jag tycker spöt fungerar : kast, ergonomi och förhoppningsvis det viktigaste matcha fisk , kan bli fördröjd info med tanke på hur öringfisket varit.
    Det finns en W2a oxå till ett klart lägre pris dryga tusingen . W6an ligger på 4.2- 4.4 i butik. Spöna finns i 2 varianter en 10.6 upp till 28g och det andra enl. ovan. Har ni frågor, funderingar, synpunkter så bara kör.
    Peter b Click image for larger version

Name:	20240215_160724.jpg
Views:	985
Size:	1,78 MB
ID:	2634975Click image for larger version

Name:	20240215_160747.jpg
Views:	941
Size:	2,73 MB
ID:	2634976Click image for larger version

Name:	20240215_160853.jpg
Views:	936
Size:	2,59 MB
ID:	2634977

En bättre testfiskare kunde de inte fått.

Kommentera

Tackar, får hoppas man kan leverera nån firre. Spöt kommer i vilket fall som helst att få bekänna färg.
      Ett helpass imon och ett på söndag till och börja med.
      Var nere igår och fick 2 små trodde på mer då det var fina förhållanden.
      Två lärkor signalerade en antydan till vår vid Tallbacken , alltid en härlig känsla .
      Peter b

Kommentera

Vilken bra testdag det blev. 11 grader varmt på väg ner till leklandet och 9 vid vattnet.
        Fiskade 4 lokaler från 10 -16,30 ( måste väl räknas som heldag såhär års.
        ​​Högt vatten med bra sikt utan ålagräs. En vind fr syd som va vass i byarna 8-10 på em.
        Hur funkade spöt ? Kastade väldigt bra , fin balans i handen ( många timmar blev det) , greppet vid rullfästet riktigt skönt . Jag har pekfingret framför rullfoten el helt bakom. Det jag stör mig på är skruven som skall låsa rullfoten den måste efterdras flera ggr samma visa på min W8 - borde gå o lösa på ett bättre sätt.
        Kanske är klingan på min W8 ngt känsligare eller så är det vanans makt . Upplevde att min W8 böjer längre utmed klingan än vad denna Click image for larger version

Name:	20240216_160157.jpg
Views:	777
Size:	2,01 MB
ID:	2635006 W6bombarda gör. Spöt är 3-3,5 cm längre än min W8a inget jag tänkte på.
        Fisk då ? På första lokalen hittade jag 7 juniorer som kom med jämna mellanrum över en lite yta på 15x15m. Vattnet var lite skiktat klart o brunt.
        En detalj som är lite kul är att klingan är i en snygg olivgrön ton men vid solljus så ändras den till en guldbrun nyans( onödigt vetande).
        Lokal 2 gav inget.
        Lokal 3 en bättre besa på några meter och en bes på 47-48 upp som inte testade spöt nämnvärt.
        Lokal 4 , nu var det fart på vinden men inte på mig , bensinen började ta slut och fotlederna värkte.
        Va på väg mot bilen men tyckte att vattnet var bra så gick ner o tog ngr sista kast och satan i gatan på kast nr 2 så klev det på en fin fisk . Blank 52a rätt rund så den fick följa med. Spöt jobbade bra och ger lite mer tryck o stöd vid matchning än min W8a. Lite av en vanesak såklart.
        Omtenta på söndag , polarn skall med då får han oxå testa .
        To be continued.
        Peter b

Kommentera

Bra och informativ recension!
          Såg att utklasad släpper två spön för HÖ som skulle landa i mars, kanske något för ett framtida test?

Ventus Sea Trout är ett högkvalitativt haspelspö i premiumsegmentet till kustfisket efter havsöring. Klinga 40T Toray Carbon - NanoLite MicroWave-ringar.

Kommentera

Blev ett pass idag , borde sjukskrivit mig. 8-10m/s spöregn +2 och fisken i det närmaste i exil. Polarn och jag fick varsin mindre. Polarn har köpt W2an 10.6 upp till 28g. Fick chansen o testa det . Betydligt mjukare vilket innebar att jag fick lugna ner baksvingen innan jag skickade på kastet. Det satt en 20g dobb på 15g tror jag är optimalt. Väldigt lätt i handen inte samma finish som W6an vilket är rimligt med tanke på prisskillnad. Polarn tog en 40cm på spöt och var väldigt nöjd med hur spöt jobbade , följsamt vid matchning.
            W6an fick bekänna färg i motvind o kraftig sidvind , funkade bra och trycka igenom kasten.
            Peter b

Kommentera

Har blivit ett par pass till med spöt. Väldigt nöjd med hur det kastar , klingan svarar kanon när jag laddar fullt med 20g dobb och 3.5m tafs - full kontroll. Har fått en bättre fisk på spöt och ett antal 30-40cm. Följsam bra gung när fisken trycker på , hade en bättre på igår som bankade rejält innan den släppte , spöt " slog " skönt i huggen , tyvärr släppte den.
              Korken i handtagen verkar inte hålla lika hög nivå som på mina W8or. Retar ihjäl mig på att det inte går o låsa fast rullen på ett försök utan att jag måste skruva åt löpande under fisketuren. Samma bekymmer finns på dyra flugspön. Hur kan tillverkarna/generalagenter blunda för denna uppenbara kritik som inte är ny.
              PS varför gör man bakhandtaget 48cm istället för 45.
              Peter b

Kommentera

Nära skjuter ingen hare. Hade tänkt ta kompledigt men så gick den sjukan över.
                Lokal 1 massor av ålagräs bara lägga ner.Nästa ställe både såg o va bättre. Hade på en bra fisk klart över men den tog under spötoppen så ngt mothugg va inte o tänka på, såklart gick den loss. Flyttade mig till ngt jag kallar motorvägen . När vinden ligger på och det är lite högre vatten kan den ge.
                På andra kastet 12-15 m ut på 3-4dm djup så brakar cirkusen lös. Kanonhugg och jag får till ett bra mothugg , tycker jag. Spöt står böjt som Mondos stav , vilket tryck. Fisken bankar på i ytan och visar sig i helfigur uppskattar den till 4 pannor. 15 -20s har den slagit sig loss , blev ngr hårda ord.
                Fick en fin 51-52a senare och en 35a kändes som en bisak. Satingen , inte ofta man får chansen på en sån drömfisk.
                Peter b
                Senast ändrad av Peter B; 2024-02-26, 08:22.

Kommentera

Va nere i " gottepåsen " igår. Hade hoppats att bamseöringen stod kvar som en stor revirgädda - det gjorde den inte. Polarn sa det kunde jag berättat för dig , aldrig får man behålla sina drömmar utan att nån ska krascha dem , hi.
                  Det blev 3 upp och en på som i vanlig ordning tog när jag tagit in flugan helt och lät den " sväva" , såklart släppte den.
                  Två 35or och en hallandsgodkänd ? över 45 men under 50.
                  Nu blir det 2dgr sydkusten fre- lör tyvärr ser prognoserna lite trista ut dimma o regn, fan den som ger sig.
                  Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 013 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art