Vintern är plågsam kan det inte bli vår snart hehe.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ser fram emot förleksfisket efter gädda våren 2024
Collapse
X
-
Nu var det ju förleksfiske och inte lekfiske. ; )
Men visst är det lite kontroversiellt att fiska efter fisk som ska till och leka också. Men jag gör det på både gädda, abborre och gös och även havsöring och vandringsöring som är påväg upp i älvarna. Personligen tycker jag det är ok så länge man följer förbudstider och områden. Sen behöver man ju inte fiska när fisken leker eller där de ska leka. Personligen ser jag större problem med fiske efter gädda precis efter de lekt samt även gäddfiske i badvarmt vatten, dödligheten på gäddan är garanterat större vid dessa tillfällen.
Jag ser iallafall också fram emot förleksfisket för gädda. Aldrig är spänningen så på topp, i varje kast har man chans att fånga en riktig drömfisk. I alla fall i tankarnas värld. Tyvärr är förlekssäsongen ofta väldigt kort och väderkänslig. Gäller att isen går ganska tidigt och inte blir tokvarmt direkt efter, inte lätt att träffa rätt. På visa platser leker ju gädda tillochmed under isen. När gäddleken drar igång för fullt brukar jag lägga gäddspöna på hyllan i cirka en månad.
Har planerat in en gäddhelg i vår! Får se om man prickar rätt.
Förresten, vad har ni för favoritmetoder för förleksgädda? Själv gillar jag verkligen jerkbait. Bra kombination av retning men med långa pauser som ger gäddan tid i det kalla vattnet.
- Gillar 4
Kommentera
-
Skumt att inte Sportfiskarna kommer in och kommenterar ?? Här snackas det om att fiska på Gäddor som skall till och leka, och dom säljer T-shirt mm.mm med slogan: Rädda en Gädda ????
Jag får inte ihop det ????Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Gäddan jag fångar i november ska ju också leka, några månader senare? Har jag också stört den då?
All det där berömda fiske efter 20kg gäddorna i norra Vättern, det är väl förleksfiske, eller hur?
T ex Sveriges kanske största gädda? - Svenskt Fiske fångad 7 mars, i 8 meters djup, vattendjup 14 meter.
Är det då för nära i tid och plats till att den fisken ska leka? Jag tycker inte det, men jag kan ha fel.
Och om jag nu ta hem en 2 kg gädda för att äta den. Då spelar väl egentligen ingen roll om jag har fångat just den gäddan i november eller i mars, den kommer ändå inte att leka mer.
- Gillar 4
Kommentera
-
Det va nog den dummaste förklaring jag någonsin hört !!
och Nej, jag anser inte att den Gäddan är Svenskt rekord helt romstin.....Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggSkumt att inte Sportfiskarna kommer in och kommenterar ?? Här snackas det om att fiska på Gäddor som skall till och leka, och dom säljer T-shirt mm.mm med slogan: Rädda en Gädda ????
Jag får inte ihop det ????
Eller tycker du någon från sportfiskarna ska komma in som admin och stänga ner tråden eftersom du tycker det är oetiskt?
Kan vi väl förbjuda alla trådar om öringfiske på sommaren också för det är ju förleksfiske också. De leker ju i slutet av sommaren/tidig höst i de flesta strömmande vatten i norr. Och inget havsöringsfiske på sensommar/höst heller får vi diskutera. Inget isfiske efter gädda och abborre heller för de gör ju sig garanterat redo för lek också. Inte heller något mete på vår/försommar, för de ska också leka....
Om förleksfiske inte är din gebit, låt det bara vara så får vi som gillar det fisket diskutera det och hålla vår glöd brinnande under några kalla och tråkiga månader..
- Gillar 4
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggDet va nog den dummaste förklaring jag någonsin hört !!
Alla vi som fiskar stör fiskarna. Vi gör det för vår rena nöjes skull. Eller varför fiskar du?
Och om någon av fiskarna vi har fångat dör, antingen genom vi gör det direkt (för att äta den förhoppningsvisst då) eller genom att den inte överlever vår återutsättning, ja, då påverkar vi den biologiska balansen därnere i vattnet. Men naturen struntar i om jag gör det i november eller i mars.
Allt annat är för mig bara att förmänskliga fiskarna, de är inte våra sparringspartners i något ädelt kamp, för de är det bara kampen om överlevdnad genom att hitta mat och fortplanta sig. De har inte valt att ställa upp på vår fiskelek. Och det är inte någon skillnad mellan mars och november om och hur en gädda bestämmer sig att hugga på mitt bete.
Sedan skulle det vara såklart en jätteskillnad om jag skulle köra med min båt genom ett lekområde i april (vilket jag aldrig skulle göra). Men då behöver jag inte ens fiska för att kunna åstakomma den störningen.
Sedan efter leken kommer ju efterleksfiske. Och om du frågar mig så är det i så fall där det oetiska ligger, Gäddorna är vrålhungriga efter leken, alldeles för lättfångade. Om du vill vara snällt mot dem och naturen, så ska du inte fiska då utan vänta ett litet tag, då blir det sportsligare. Så står det i mina (tyska) böcker om gäddfiske som jag läste som barn för hundra år sedan, och det finns en poäng i det anser jag fortfarande.
Och just det:
Rapport-151_inventering-gaddlarver-2020.pdf (vattern.org)
Bra rapport om gäddans lekområden i norra Vättern. Så att man kan undvika dem.
- Gillar 6
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|