Tips för pimpelfiske efter Regnbåge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips för pimpelfiske efter Regnbåge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips för pimpelfiske efter Regnbåge

Jag undrar om någon har några tips rörande pimpelfiske efter regnbåge. Har tidigare pimplat i en sjö med både Regnbåge och Röding men har då på 5 fisketillfällen fått 6 rödingar och 1 regnbåge trots att sjön innehåller betydligt mer regnbåge än röding. Den här vintern kommer det vara 2 år sedan de sist planterat i röding så det känns som att chansen för att få en röding denna vinter är ganska så låg. Så undrar ifall någon har något tips för hur man kan lyckas bättre med pimpelfisket efter regnbåge. Vilket bete ska man fiska med, vilken krokstorlek ska man ha och på vilket djup ska man fiska är frågor jag gärna skulle vilja ha ett svar på.

För mig personligen så ser jag rödingen som en betydligt " finare " fisk än regnbåge. Så att få 6 rödingar men ingen regnbåge vore ju som hat trick o fotboll!

Har " pimplat " regnbåge en gång och då körde jag precis som när man metar regnbåge, med neon gul/grön deg som luktar illa. En liten trekrok o ett litet sänke. Tog inte lång stund innan det började ryska i spöt....

Annars borde väl ett litet blänke o maggot funka.

Mvh Saddaa

Kommentera

Körde du blänke? Regnbåge skyggar ofta från de. Mete eller mornyska med räka eller maggot som agn slår sällan fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
        Körde du blänke? Regnbåge skyggar ofta från de. Mete eller mornyska med räka eller maggot som agn slår sällan fel.
        Bra tips -inte tänkt på det utan kört vanliga rödingsblänken med Maggot på maggotkrok när jag provat men ska prova agnad mormyska istället

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
          Okej tack för tipset. Körde med en liten rödblinkande lampa+ ett röding blänke så tror nog att jag skrämde bort en del regnbågar. Har du något tips angående vilken storlek mormyskan bör vara för tycker att de flesta verkar lite väl små.

Kommentera

Kör mormyskor från ca 3 mm upp till 3 cm. Gärna i orange eller gult. Huggen är ofta försiktiga så en mjuk topp på spöet underlättar.

Regnbåge går ofta grundare än röding på vintern runt 2-3 meter utanför växtbälten och udda brukar vara bra.

Kommentera

Agnar du mormyskorna? Jag är nybörjare på Regnbåge från is sen förra säsongen. Körde blink + mormyska ca 2cm i orange agnad med lite räka. Fick upp nån eller 2 per pass.Men det var långa pass och lite action så lär mig gärna mer

Kommentera

Mormyskorna bör agnas med något godbit, maggot, räkstjärt, mask eller något annat smarrigt

Fiska regnbågen mellan 1-3m under isen, ofta mellan 1-2m runt vassar/näckrosor/vegetation.

Blink kan funka ibland men min erfarenhet säger att det gör sig bäst på större vatten & djup.

Jag kör ofta vanliga röding blänken o tafs under med antingen krok el myska

använd hål 150-200mm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 101 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art