Bokslut öringsäsongen 23. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bokslut öringsäsongen 23.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bokslut öringsäsongen 23.

Många dagar/pass blev det, fördelen med o tillhöra begåvningsreserven.
    Blev 145 pass från förste januari till idag siste september.
    Mitt fiske sker mestadels på Höganäskusten under perioden 1/1 - 31/3 då det är stängt på hemmaplan. Nästan uteslutande med dobb o fluga. Januari och en dryg vecka in i februari var det bra fiske med gott om godkända blankfiskar , största för året togs då en vacker 62a.
    Trots bra väder i febr/mars så klingade fisket av på ovanstående sträcka . Däremot mckt bra fiske på sydkusten , långt och åka och det gäller o ha tur med vindar och vattnet.
    Va en sväng på sydkusten i april och det gav bra med fisk men inga bamsar.
    När det öppnade på hemmaplan
    ( halmstadtrakten, Bjärehalvön) så fick jag ingen träff på nån riktig fisk förrän fram på försommaren . Kollegor uppfattade också tiden som svårfiskad.
    Sensommaren och september gav en hel del godkänd fisk men ingen troféfisk , som bäst en fet sommaröring på 57 . Däremot matchade jag två riktigt stora men de vann kampen.
    Landade på 37 godkända blankfiskar.
    Orolig för utvecklingen : allt färre stora besor på våren och likadant med stora lekfärgade på slutet.
    Får hoppas att trenden vänder men i mina trakter upplever jag det som allt svårare att kroka en större blänkare. Tror inte bara det hänger på att jag blir äldre och långsammare.
    Men när det är dags för nyårsdan och fisket öppnar så är jag förmodligen lika tokladdad som vanligt.
    Kom gärna med egna erfarenheter och synpunkter .
    Peter b

Trots att jag är uppväxt i Helsingborgstrakten så har jag aldrig kört öringfiske i Höganäs under jan-mars (blir dock ändring nästa år). Då jag bodde i Göteborgstrakten större delen av säsongen så drog det inte igång förrän april för min del. Våren var bra fram till juni då det typ dog helt, jag och fiskekompisen fick ca ett tiotal öringar 55-60 cm under våren plus en drös mindre fiskar. Fiskade mest kring Stenungsund, Tjörn, Orust och en del neråt Kungsbacka. Från juni och framåt hade jag bara nån följare men det höggs friskt med horngädda och makrill. Från augusti har jag flyttat ner till Blekinge och här har fisket varit totalt värdelöst fram til säsongslut, inte en följare eller något annat liv, börjar tro att det är döda havet......Var uppe en runda under september till Tjörn/Orust och hade två runt 55-60 cm på som tappades strax intill land, fiskesällskapet fick upp en mindre på ca 35 cm. Enligt honom var hösten lite bättre än sommaren men generellt trögt fiske. Jämfört med 2022 då vi hade bra fiske både vår och höst, men även okej på sommaren. Vi fiskar från land med spinnutrustning.
    Lär bli mycket åkande för min del under nästa säsong då här borta verkar va helt dött, får hoppas på skånska östkusten som trots allt inte är så långt bort, Höganäs är ca 2 h bort så det går ju också när man har möjlighet att sova hos föräldrarna där över.

/Dan

Kommentera

Kul att du hänger på tråden.
      Blekinge kan jag väldigt lite om när det gäller öringfisket , klart dom finns där men det lär bli en hel del brottning med gäddorna på " köpet".
      Har en kompis som bor i Kristianstad och som fiskat öring I 40 år fr Landön till gislövs hammar . Han säger att fisket har havererat i norra delen av Österlen . Så många bompass som han haft de senaste åren har han aldrig varit med om.
      Du får ut och motbevisa honom i januari.
      Kör hårt och kom gärna med rapporter högt o lågt när det drar ihop sig.
      Peter b

Kommentera

Jag fiskar mest kring Göteborg och ibland en sväng uppåt i Bohuslän.

Den här säsongen började hyfsat med en blank lovlig fisk. Sedan gick det inget vidare i april. Några småfiskar men inget annat. Sedan under maj och framåt blev det väldigt få pass och väldigt dåligt med fisk. Och det höll i sig tills sista två veckorna då började jag hitta bra med fisk men dåligt med storlek. Hade en kring 45 och en bättre fisk som slet sig.

Har sett väldigt mycket säl. Vissa gånger har jag träffat på riktiga flockar av säl.

Kommentera

Jo tack första öringpasset här lärde jag mig att trånga vikar med vass är no go för öringfiske. Fick en gädda på 5-6 kg som snodde mitt öringdrag, tänkte fan inte ens att gädda fanns....(västkustskada). Så ska kanske ägna vintern åt att jaga den gäddjäveln och ta tillbaka draget

Hehe får väl hoppa på lite längre söderut i Yngsjö och jobba mig söderut med vadarna och se vad jag kan få. Vi kanske möts i Höganäs jan-mars nästa år

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
            Jag fiskar mest kring Göteborg och ibland en sväng uppåt i Bohuslän.

Den här säsongen började hyfsat med en blank lovlig fisk. Sedan gick det inget vidare i april. Några småfiskar men inget annat. Sedan under maj och framåt blev det väldigt få pass och väldigt dåligt med fisk. Och det höll i sig tills sista två veckorna då började jag hitta bra med fisk men dåligt med storlek. Hade en kring 45 och en bättre fisk som slet sig.

Har sett väldigt mycket säl. Vissa gånger har jag träffat på riktiga flockar av säl.
            Hmm har inte sett någon säl kring Stenungsund däremot kryllar det av det vi skåne kallar ålakråkor dvs skarvar.....När jag började fiska i Blekinge har jag sett mink vid 9 av 10 pass plus dessa jävla skarvar...

Kommentera

Antalet ålakråkor har exploderat på många av de lokaler jag fiskar.
              När jag startade mitt öringfiske såg jag nån enstaka numera finns det inte en ledig sten.
              Sälen är mer lokal på olika rev men inte så talrik på hemmaplan el höganässträckan.
              Våga fiska i tufft väder ( pålandsvind under kallvattensäsongen) ex så tål höganässträckan 8-10 sekundmeter utan att vattnet blir mögigt , inte alla lokaler men flera. Då kan öringen bli riktigt yster och det kan bli nappefest under nån timma. Däremot kan ålagräset ställa till det, men det är svårt att förutse.
              Kommer du dit så är jag säkert på plats.
              Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B Visa inlägg
                Antalet ålakråkor har exploderat på många av de lokaler jag fiskar.
                När jag startade mitt öringfiske såg jag nån enstaka numera finns det inte en ledig sten.
                Sälen är mer lokal på olika rev men inte så talrik på hemmaplan el höganässträckan.
                Våga fiska i tufft väder ( pålandsvind under kallvattensäsongen) ex så tål höganässträckan 8-10 sekundmeter utan att vattnet blir mögigt , inte alla lokaler men flera. Då kan öringen bli riktigt yster och det kan bli nappefest under nån timma. Däremot kan ålagräset ställa till det, men det är svårt att förutse.
                Kommer du dit så är jag säkert på plats.
                Peter b
                Har varit med om att öringen nappat skitbra när vattnet har sett ut som en jävla sörja också konstigt nog, så länge inte sörjan innehåller tång/ålagräs som stör draget. Japp pålandsvin är riktigt bra inte lika gött för oss som fiskar men hellre napp än att stå i gött väder fisklös.

Kommentera

Skarven är så vanlig så tänker nästan inte på den.

Öringen verkar bättre än man kan tro på att hitta saker i vilken sörja som helst till vatten. Fick några i veckan när vattnet såg ut som ärtsoppa på en liten vit märla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 013 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art