Hur har allt regn påverkat fisket? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur har allt regn påverkat fisket?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur har allt regn påverkat fisket?

Jag antar att många här har precis som jag fått sina fiskevatten rejält påverkade av de höga flödena efter allt regn? I Kolbäcksån så är siktdjupet noll, många ställen att stå är översvämmade och det forsar på så man inte vet hur betet kommer gå. Mälaren är också rejält mycket brunare än vanligt och även om man inte märker vattenmängderna där lika mycket så är det ändå inte som vanligt.

Som en oerfaren fiskare så vet jag inte riktigt hur jag ska hantera det här... Hur har dina vatten påverkats och hur har du anpassat ditt fiske? Vad har du för tips?

Hej. Mina vatten är havet och även det påverkas. Kan inte med säkerhet säga att det är så men har hört att Laholmsbukten skulle va det havsområde som tar emot mest sötvatten( åvatten) . Bukten kan va 3x3 mil ( mckt grovt uppskattat) och i den rinner två större åar ut 3 mellan och ett otal bäckar. För närvarande är den en blandning av humus o sand . Fiskade nån timme men det gav inget. Åkte ut på öppen kust,: västra delen av Bjärehalvön där var vattnet kanon.
    Eftersom det blåst storm eller nästintill under flera dagar så tror jag öringen , som jag jagar , har gått ner på djupet " för o få lugn o ro" , brukar ta några dagar innan det ställer sig.
    Blir en rejäl utspädning i havet men det har gått ut åtskilliga m3 av skitvatten med ekoli bakterier. Därav avrådan från bad , hoppas fisken undviker kallsupar.
    Fick en liten öring på öppna kusten och såg en bra fisk lufta sig men då satt jag o fikade.
    Peter b

Kommentera

Där jag fiskar från land i Mälaren Västerås är det ganska grumligt när det är som vanligt så där märker jag ingen större skillnad.
      Har denna sommar kört mest Abborre och tycker den är otroligt alert och pigg (kanske beror på att det är bra syreförsörjning när det piskar ner regn?).
      Jag har ändrat lite i metoden för att få dom intresserade av betet tex så kör jag en hel del med en rödsvart liten Spinner-blade som jag kör som en jig där jag låter den dunsa i botten och tar hem den lite snabbare än jag gör med en jig.
      Har även haft bra på en liten grön Ned-kräfta som ställer sig på botten den har jag kört med e 3-5gr skalle fast de har varit mycket tusenbröder på den.
      Tror jag hade kört samma metod även om det varit en normalsommar då jag provade allt alla experter talat om förra sommaren och hade då inget vidare fiske.
      Fick även en Gös som var otroligt stor så den fick inte plats i Håven (den har jag landat 6kg gädda i) men eftersom att den inte gick i på ett bra sätt så fastnade betet (Spinner-Blade Rödsvart) i kanten på håven och Gösen slet sig tyvärr.
      Abborrarna har tagit på branter som gått från 7,5m upp till 2m ganska brant och nästan alla har tagit på ca 2,5-3m och stenigt på djupet med växtlighet när det blir 2m djupt
      Senast ändrad av Henke203; 2023-08-16, 22:32.

Kommentera

I Mariefred/Mälaren har vattnet stigit typ 20-25cm märkte jag när jag skulle ut med båten ikväll
        Fisket trögt som attans
        1 Gös på 50cm
        2 Borrar 39 och 36cm
        Det va allt som ville hugga ikväll :-(
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse