Vart håller regnbågen till? Hur man läser en sjö!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart håller regnbågen till? Hur man läser en sjö!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart håller regnbågen till? Hur man läser en sjö!?

Hej,

Jag har börjat fiska efter regnbåge och hade lite frågor om detta.

När jag tittar på en sjö då vill jag kunna titta på vinden, tänka på vädret sista dagarna, lufttryck(?) och kolla olika växter i sjön för att göra en bra bedömning om var de flesta regnbågarna håller till den dagen utifrån förhållanden.

Är det någon här som skulle kunna ge lite tips om hur man läser en sjö för att kunna bedöma vart jag bör fiska?

En annan fråga, det här med att fiska på morgonen/kvällen, hur stor skillnad är det jämnfört med att fiska på dagen? Om jag får 3 fiskar på dagen, hade jag kunnat fått 8 om jag gick vid rätt tillfälle? Vad har ni för tankar?

Tack på förhand,

MVH,

Daniel

Ursprungligen postat av Daniel146 Visa inlägg
    Hej,

Jag har börjat fiska efter regnbåge och hade lite frågor om detta.

När jag tittar på en sjö då vill jag kunna titta på vinden, tänka på vädret sista dagarna, lufttryck(?) och kolla olika växter i sjön för att göra en bra bedömning om var de flesta regnbågarna håller till den dagen utifrån förhållanden.

Är det någon här som skulle kunna ge lite tips om hur man läser en sjö för att kunna bedöma vart jag bör fiska?

En annan fråga, det här med att fiska på morgonen/kvällen, hur stor skillnad är det jämnfört med att fiska på dagen? Om jag får 3 fiskar på dagen, hade jag kunnat fått 8 om jag gick vid rätt tillfälle? Vad har ni för tankar?

Tack på förhand,

MVH,

Daniel
    Hej Daniel;

Du får gå in på Google och söka efter vilka sjöar nära dig som har inplanterad Regnbåge....

Örsås. Faxsjön ligger cirka 18 kilometer söder om Svenljunga, en sjö omringad av mycket vacker natur. Här kan du fånga regnbåge av hög klass. Upplev känslan av ”att bara vara”, njut av lugnet och av ett fantastiskt fiske.
    Mvh Old Firehand Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2023-08-07, 09:25.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Daniel;

Du får gå in på Google och söka efter vilka sjöar nära dig som har inplanterad Regnbåge....
      Mvh Old Firehand Leif Engström
      Hej,

Tack för ditt svar! Det har jag gjort och jag fiskar i en sådan sjö. Djupsjön här uppe vid Härnösand men det är inte det jag frågar efter.

Så här är det. Jag vill kunna komma och fiska med morsan, titta på sjön, veta vart det är mest nitrat(?) eller vad det är för ämne fisken tycker om, eller om dom skiter i det. Jag vill stoppa fingret i munnen sedan känna vinden och få en bättre uppfattning om vart fisken är. Stoppa tån i vattnet och så vidare. Jag vill kunna Läsa sjön.

Jag tänker så här. Fiskar i allmänhet har ju vissa beteenden, allt kan man läsa och gissa. Gäddan är i vassen. Och regnbågen kommer väl befinna sig på olika områden beroende på olika omständigheter. Dom säger ju att inget här i livet är random, och det gäller även vart regnbågen befinner sig. När tycker dom om att vara vid ytan? När vid botten? Inget är random.

Jag försöker suga ur information ur folket som finns här. Jag är ifrån San Diego så söker hjälp ifrån dom gamla kloka fiskemännen/kvinnorna/they/them.

Vart kan man hitta kartor som visar djup på småsjöar?!?!

Senast ändrad av Daniel146; 2023-08-06, 17:06.

Kommentera

Kolla ifall SMHI Damm och sjöregister har en nedladdningsbar djupkarta.

Kommentera

Regnbågen går gärna ytnära så länge det inte är för kallt eller för varmt i vattnet. Så på vår och höst skulle jag satsa på fiska översta halvmetern oavsett om det är mitt i sjön eller i vikarna. Annars följer regnbågen födan. De sidor de blåser mot brukar vara bättre för här samlas inskter och småfisk. Här stryker de gärna i näckroskanter eller längs grynnor och uddar. Men som sagt de går också ofta på frivattnet mitt i sjön, faktiskt förvånansvärt ofta.

Kommentera

Fisken rör på sig mer eller mindre beroende av vattentemperaturen. Vid höga temperaturer söker sig fisken djupare, för att vissa dagar söka föda ytligare under kvällen fram till morgonen. Vid kalla temperaturer söker sig fisken också djupare då vattnet där är varmare. Så vattentemperaturen är väldigt viktig information. En djupkarta över sjön är därför bra att ha. När temperaturen är mellan 8-14 grader rör sig fisken mycket runt om hela sjön och valet av fiskeplats är då sällan lika viktig.

Utrusta dig med både olika drag, mete och bombarda i både flyt, svävande och sjunkande.
            Nästa steg är att lära sig mer om vad fisken äter. Vissa ”basvaror” finns alltid på menyn. Iglar, flickskändenymf/damsel, fjädermygg och småfisk. Lite slarvigt kan man också dela in dagsländor som kläcker under vår och sommar, och nattsländor som kläcker under sensommaren och höst. Satsa på några välkända basflufugor för att täcka in olika situationer, du kommer senare genom åren att lära dig mer och fylla ut flugasken efter det. Generellt brukar man tala om större flugor under vinter, vår, höst och mindre flugor under sommaren.

En annan faktor är att nyinsatt fisk rör på sig mer i sjön då dom inte lärt sig sjön. Dessa är lättare att fånga medans fisk som gått en tid i sjön som regel kan vara knepigare.

Du nämnde vindriktning tidigare. Det kan vara bra att ha i åtanke hur de senaste dagarna varit då vattentemperaturen kan vara annorlunda. Såklart även att insekter dras med i vattenmassan. Andra tillhåll är strömkanter utefter uddar mm där flytande insekter samlas.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 022 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art