Vindstyrka och Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vindstyrka och Vättern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vindstyrka och Vättern

Hej! Jag längtar att få komma ut på Vättern men är lite osäker på prognoserna som visas i väderapparna.
    jag har en Buster L som är strax över 5m och enligt prognosen nu till helgen så ska det blåsa som mest på förmiddagen , ca 5 sek/m och (9) i byarna, därefter ska det lugna ned sig Ni som fiskat mycket i Vättern hur skulle ni säga att ge sig ut på sjön med denna prognos?

Ursprungligen postat av alfons74 Visa inlägg
    Hej! Jag längtar att få komma ut på Vättern men är lite osäker på prognoserna som visas i väderapparna.
    jag har en Buster L som är strax över 5m och enligt prognosen nu till helgen så ska det blåsa som mest på förmiddagen , ca 5 sek/m och (9) i byarna, därefter ska det lugna ned sig Ni som fiskat mycket i Vättern hur skulle ni säga att ge sig ut på sjön med denna prognos?
    Hej Alfons:

Jag trollingfiskade Lax och Öring ute pä Vättern förr. 5 - 9 m/sek ser jag inte som någon fara om du har en 5-meters Buster L.

Idag äger jag en Buster Magnum som jag trollingfiskat i både Vänern, Vättern och Östersjön med.
    Mvh Old Firehand Leif Engström

https://www.google.com/search?rlz=1C...h=636&dpr=1.38
    Senast ändrad av Old Firehand; 2023-08-03, 14:29.

Kommentera

Tack för svar! Svårt med Vättern då den är lite oförutsägbar. Jag märker visserligen om det blåser för mycket när man väl kommer ut på sjön och då får man vända. Tanken är att vertikalfiska efter röding och blåser det så får väl frontmotorn jobba lite extra

Kommentera

Jag var ju där igår kväll. Har en Buster M1. Startade 17:00 då var det lugnt. Mötte en kille trollandes med en liknande Hobie kajak som jag själv har, så det var riktigt lugnt. Körde 1.5 h norrut, när jag vände kom det vågor som från ingenstans. Inte så det var problematiskt men svårare att hålla min jämna trollingfart. Avslutade med vertikalning och fick en fin röding. Men vid avkrokning och trasslande tappa jag kontakten med horisonten och blev lite snurrig. Avbröt där.

Sov över i skydd av öar för att starta tidigt på morgonen. Tyckte inte det blåste någonting när jag käka frukost vid 4 snåret :-). Men när jag kom runt öarna så var det riktigt stora vågor. Blev 30 minuter sen gav jag upp och körde mot rampen. Var ändå supernöjd med kvällen.

Väldigt viktigt att kolla vinden och från vilken riktning den kommer ifrån. Behövs inte mycket vind på Vättern för att våra små Bustrar ska bli lite tråkiga att åka i. Inte så det känns farligt men mer att det inte blir bekvämt!

Lördag ser ju lite intressant ut, i alla fall på eftermiddagen om man tänkt rampa på västra sidan.

Lycka till!

Kommentera

Hej,

Vättern är en lömsk sjö, för den kan blåsa upp på nolltid till rejäla vågor.
          Jag har bott i Huskvarna från -61 till -85.
          Södra delen är värre än norra delen av Vättern speciellt när det blåser nordan.
          Vättern är värre än havet i många fall och det är många båtar som har förlist i Vättern.

Jag har varit ute på Vättern o fiskat några gånger och fiskat från en Vätternsnipa och från en plastbåt som en f. d. fjälla hade liggandes nedanför sitt hus vid Ölands brygga. Vid ett tillfälle så åkte vi ut när det var i princip vindstilla o körde trolling en bit upp mot Gränna och rätt som det var blåste det upp på nolltid från norr.
          Det var inga små vågor som kom men det gick bra. Inte nog med det så fick vi en gädda på strax över 6 kg på trolling på hemvägen.
          Drilla gäddan i det vädret var inte roligt.
          Plastbåten var runt 5 m med en 6 hk motor.

Skitfiske!
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 006 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art