Vilken lintjocklek abborre multi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lintjocklek abborre multi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Intressant. Tyvärr förefaller flätlinor vara specificerade för att lura oss att köpa fel tror jag, merförsäljning helt enkelt. Ditt exempel mellan SWSS X8, 0,13och Adv 0,223mm är ett ovanligt tydligt sådant vilket flera av oss vet men det förvirrar, försvårar för oss ändå...

    Så du kör Siglon # 0.8 till båge, ev. med haspel (?) och PE # 1.5 eller # 1.7 till borre med multi, varför denna skillnad?

    Kommentera


    • #12
      Fireline 0,12 eller spiderwire 0,11 till jiggfiske.
      0,28 nylon till jerk/crank och poppers
      0,08 sick eller 0,10 fireline till lätt haspelspö

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
        Hej!

        vad kör folk med för lintjocklek till Mulirulle för abborre och varför och vilket märke?

        själv kör jag mestadels Sufix 832 0.15
        tycker den håller relativt bra, klarar en overrun till å från utan att man snärtar bort betet, nackdelar tycker jag är att den låter lite i vissa ringar i vissa spön, lite grov när coatingen försivnner, färgar lite mycket i början, annars prisvärd!
        Hej Fock it;

        Testa Sufix 0,20 eller 0,25 mm här https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...yABEgIHLfD_BwE



        Se priset!
        Sufix
        |
        Artnr:
        100294NO
        |Sufix XL Strong 600m Mono Lina PLAT 0,20mm

        0,20mm
        0,20mm 0,30mm 0,35mm 0,40mm 0,45mm 0,50mm 0,60mm 0,25mm

        179 kr161 kr
        239 kr
        |Rek.pris
        Vårt lägsta pris 1-30 dagar innan prissänkning: 161 kr

        Mvh Old Firehand, Leif Engsström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2023-06-03, 13:08.

        Kommentera


        • #14
          Tycker att #1 är perfekt grovlek för mitt fiske. Använder nästan aldrig jiggskallar med högre vikt än 15 gram.

          Kommentera


          • #15
            Apropå vald diameter och varför som TS frågade om så är det i mitt fall en fråga om en kompromiss, så tunt som möjligt men med vissa krav mellan främst slitagetålighet, brottstyrka och möjlighet att tåla ett backslag även om de är sällsynta.

            ​​​​​Dock händer det nån gång när jag maxar eller är i närheten av det och är lite nonchalant. Det har inte hänt än att ett backslag gett linbrott än men då kör jag just nu 15 lb flätlina köpt i USA och den är nog relativt kraftig (ingen millimeter angivelse på spolen).

            Funderar på om t ex Siglon Adv #1.0 verkligen klarar ett litet backslag med säg 15g på vid knuten, så därför blir det SW SS12 0.13 härnäst. Fiskar man djupt, vill jobba ned en wobbler så är en tunn(are) flätlina (eller FC om man gillar det i övrigt) att föredra på bekostnad av andra egenskaper.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Intressant. Tyvärr förefaller flätlinor vara specificerade för att lura oss att köpa fel tror jag, merförsäljning helt enkelt. Ditt exempel mellan SWSS X8, 0,13och Adv 0,223mm är ett ovanligt tydligt sådant vilket flera av oss vet men det förvirrar, försvårar för oss ändå...

              Så du kör Siglon # 0.8 till båge, ev. med haspel (?) och PE # 1.5 eller # 1.7 till borre med multi, varför denna skillnad?
              Ja, PE 0.8 till haspel, och PE 1.5 till multi (hade den först men tyckte den skar ner i linpaketet något med jiggskallar runt 15-18g. Den fick gå över till abborre multin och tog därför PE 1.7 vid ny beställning till gös, mycket nöjd så långt.

              Rekommenderar Adv skarpt, sjukt fin lina.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Miller_time Visa inlägg
                Fireline 0,12 eller spiderwire 0,11 till jiggfiske.
                0,28 nylon till jerk/crank och poppers
                0,08 sick eller 0,10 fireline till lätt haspelspö
                För den nyfikne, SWSS X8 0.11mm är lika tjock som J-braid Grand x8 i 0.18mm.

                Kommentera


                • #18
                  Är inte superpetig när det gäller dimension av flätlina till något av mitt fiske. Brukar helt helt enkelt utgå från högsta dimension, eller snarare brottstyrka (i lb) som inte påverkar kastlängd avsevärt.
                  Kör inget bfs eller finessefiske, så vad gäller borre hamnar jag oftast i spannet 20-30lb.

                  Nylon eller FC som huvudlina, blir intervallet 12-18lb
                  Senast ändrad av MFEGFT; 2023-06-04, 04:36.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av senzitivity Visa inlägg

                    För den nyfikne, SWSS X8 0.11mm är lika tjock som J-braid Grand x8 i 0.18mm.
                    Ja du ser, låter galet men det visar hur svårt det är att hitta sin egna dimension ffa när man ska byta märke eller linserie, finns en tråd om det som jag inte minns vad den heter.
                    Hur kom du fram till tjockleken? Nån, du som mätt eller har du fyllt en spole och fått på lika mycket av de två linorna på en given rullspole?

                    Kommentera


                    • #20
                      Shimano kairiki g5 0.17mm är en flätlina som är tyngre så de tål vind bättre och den sjunker. dessutom är den tunnare än spiderwire osv

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 930 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      960 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X