Havsöringsspö till Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Havsöringsspö till Multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Finns även japanska ”HÖ-spön” gjorda för sea bass, bl a Dialuna B96ML -32g. 9’6” och 136g låter skönt en heldag med en Exsence monterad, Måste importeras och det är inget problem men kan vara toppigare än jag önskar…
    Jag kör Shimano Lunamis 90ML + Exsence 3000 avsett för sea bass, inte klassisk svajmast utan mer av halvsnabb halvaktion vilket tog ett tag att vänja sig vid men nu sitter det som en smäck, hela kombon väger in på 3 hg så inga problem att nöta de 10000 kasten mellan varje hugg.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

      Jag kör Shimano Lunamis 90ML + Exsence 3000 avsett för sea bass, inte klassisk svajmast utan mer av halvsnabb halvaktion vilket tog ett tag att vänja sig vid men nu sitter det som en smäck, hela kombon väger in på 3 hg så inga problem att nöta de 10000 kasten mellan varje hugg.
      Ja ett riktigt premiumkit för haspel, bl a Söders har tagit hem några japanska "öringspön" Önskar de tog hem ett gäng spinnspön med trigger och prissatte den vettigt också.

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

        Har också ett sånt, håller med, kanonspö.
        Riktigt trevligt spö Fenwick 7-32g.
        Senast ändrad av Hepper2; 2023-04-18, 22:39.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Ja W4 känns vettig men allt är grövre, funderade på den där 9'3":an men lite för kort för min smak och kanske väl mycket "fast" dvs ett ganska toppigt spö, men fina, lätta spön.
          Morethan Baycommander 9.3 skulle jag säga har fast aktion med en relativt mjuk topp. Mätte lite igår, Skiljer bara ca 15cm i längd mot Fenwick 7-32 g 10’ och Westin W4 10-40g 10’ mätt från trigger till topp.
          Sen är bakhandtaget ca 5cm kortare vilket är lite nackdel med spöt. Man hade kunnat ta i lite mer i kasten om man hade haft det 5cm längre. Men samtidigt behöver jag ta i väldigt lite och når ändå lika långt som mina 10’ spön med beten upp till 30g iallafall, Med väldigt lite ansträngning.
          Det kanske är en vanesak. Är väldigt nöjd med hur det kastar drag som gladsax 27g, Vicke 30g, Westin Moby 24g. Även i lite blåst kastar det bra. Har dock inte kastat i kraftigt blåst än.
          Senast ändrad av Hepper2; 2023-04-18, 22:46.

          Kommentera


          • #55
            Kör ett abu victis 10fot 10 till 30g

            Kommentera


            • #56
              Victis kollade jag tidigare efter som ett möjligen OK spö för mig som inte fiskar HÖ så ofta men de är slutsålda sedan år tillbaka.

              Kommentera


              • #57
                Sen uppdatering, iaf i denna tråd men det blev import, ett Japanspö gjort för seabass, inköpt våren 2024. Ett ABU Salty Stage. Relativt lätt med tillfredsställande balans givet längd och handtag. 9’7” och kort handtag ger en klinga ovanför rulle i paritet med en ”normal 10’ ”.

                Handtaget klart kortare än mitt gamla HÖ-spinnspö men det funkar utmärkt med dess korta bakhandtag, man kan fortfarande trycka på i kasten med dessa lätta vikter och bekvämt med kort när man skiftar grepp. Kastar med höger, handen vid rullen och skiftar och vevar med höger vid multifiske, som många i lite äldre generationer….

                Bra aktion, inte parabolisk utan säg 3/4-halvaktion som man sa förr, relativt snabbt. Kastar 18-28g kompakt plåt utan problem. Riktigt nöjd även om de enbenta öglorna kunde ha varit ngt större även om en FG-knut slinker igenom utan problem.
                Click image for larger version

Name:	IMG_3678.jpg
Views:	127
Size:	3,41 MB
ID:	2643338

                Bifogade filer

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                14 894 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                22 svar
                3 184 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Nextline  
                Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                9 svar
                951 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg anteman
                av anteman
                 
                Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                26 svar
                8 363 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                12 svar
                2 664 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Arbetar...
                X