Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöringsspö till Multirulle
Collapse
X
-
-
Tack för din beskrivning. Kan hålla med om längder på spön. På 90:talet körde jag 9’6”-12’ från land men helst 8’ från båt (extra bra om två eller fler i en båt) och i det senare fallet med haspel. En 8’ med multi vore nog tillräckligt från båt idag tänker jag, har ofta vinden i ryggen då.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggTack för din beskrivning. Kan hålla med om längder på spön. På 90:talet körde jag 9’6”-12’ från land men helst 8’ från båt (extra bra om två eller fler i en båt) och i det senare fallet med haspel. En 8’ med multi vore nog tillräckligt från båt idag tänker jag, har ofta vinden i ryggen då.
vid landfiske med traditionella kustskedar eller line-through som man kastar oftast med mer stora, svepande rörelser och tekniken mest är veva-paus-veva så tar jag gärna ett lite längre spö med lite långsammare aktion och en amba 4600 t ex
- Gillar 1
Kommentera
-
Får ju säga 20+ till Fishline :-)
Beställde spöt igår strax efter 12.00 och hämtade ut det precis :-)
Första testet kommer säkert bli i helgen, och då med min Mörrum :-)Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggFår ju säga 20+ till Fishline :-)
Beställde spöt igår strax efter 12.00 och hämtade ut det precis :-)
Första testet kommer säkert bli i helgen, och då med min Mörrum :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Piscantur stercore
Japp, tillhör det gamla gardet och det här med Svengelska(?) uttryck fastnar inte så lätt i min skalle…
Sunt om du förklarar begreppet/tekniken ”twitcha” så en gammal uv som jag förstår.
Fridens
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av antemanHur upplevde du att spöt var i aktion, säg tänkt till HÖ-fiske med flätlina - lite för toppig och snabb aktion? Har känt på 10' Regular och det var nästan alltför djupt eller nej snarare väl mjukt för att vara ett -35g spö, alltså lite överklassat möjligen men ej provfiskat det.
Ty jag ser världen genom basspöög(on)lor.
Jag skulle litat mer på Kolnejs åsikter än mina även om jag verkligen håller med om att 7-32 Fast är snabbt jämfört med mer typiskt snälla öringspön än amerikanska 1 1/4oz-basspön. I min bok är det mer ett japanskt Fast än ett amerikanskt, den som förstår förstår.
Det ska förtydligas att jag kastat med spöt på gräs, har alltså varken fiskat in beten eller fisk.
Jag tycker däremot att spöt kändes mer som ett 1oz (alltså upp till cirka 28 gram), ytterligare brasklapp att jag är väldigt känslig för fiske i spöns övre register, har en tendens att finna många spön andra anser underklassade som korrekt klassade.
Ursprungligen postat av antemanEtt spö med aktion åt det paraboliska kan dock upplevas som väl mjukt och djupt eftersom det är just paraboliskt. Är man som jag numera överlag van med styvare, toppigare aktioner till abborre (och gädda) så kan nog ett sånt spö få en att dra fel slutsatser - "det svampar" som en del säger, upplevs som något mjukt när det egentligen bara jobbar som tänkt med större delen av klingan som kräver att man laddar det med en längre, mer långsam kaströrelse.
Jag brukar beskriva det som att spön "slår igenom", när man når en gräns där klingan inte orkar leverera på grund av betesvikt, kastteknik eller bägge.
Kan vara svårt att hitta den punkten om man inte är van vid långsammare spön, särskilt inte om man är van vid dropshot-topp och musky-bottendel på samma spö.
Snärtkastare som jag är, med viss förkärlek till de lite snällare japanska, snabba spöna, tror jag Luvias F ändå skulle passat mitt tilltänkta syfte bra.
Jag hade nog även valt ett spö av den här typen till riktat öringfiske, åtminstone för dess uppförande vid kast, tror men vet inte hur lämplig den något mer snärtiga klingan fungerar ihop med krokad fisk.
Ursprungligen postat av anteman"Andra tankar"... vankas det ett flytetyg?
Ursprungligen postat av Kolnejallt är relativt så det är inte snabbt om man jämför med toppiga gös/abborre spön i samma viktkategori, i den jämförelsen så framstår det nog som mer moderat aktion. så... en halvaktion kanske för en större del av klingan jobbar under belastning(drill) än vid kast. jag tycker det är ett kul spö som passar allra bäst för båtfiskaren då snabbheten gör att man kan utöva lite annorlunda kast, t ex underhandskast, kast över "fel" axel o s v, tekniker som kanske mest är kända för abborrfiskare (lånat från bassvärlden)//
ett tillägg, den lite alternativa snabbheten inbjuder till lite alternativa tekniker, det är ett jättekul spö att twitcha med faktiskt, t ex stora Mo Coast Tobis är ett skitkul bete att twitcha med det här spöt. kan tänka mig att den som jiggar borre/gös från land (kastlängd) också skulle gilla spöt
Hade fiskebutikspersonal kunnat beskriva spön på detta vis hade spököp slutat vara en gissningslek.
En viktig aspekt vi tråkiga inlandsfiskare kanske bortser lite väl mycket från ibland; hur spön fungerar vid drill i relation till hur de uppför sig vid kast.
Gröna, sega fiskar ställer nog inte alls samma krav som silverfärgade, spralliga fiskar.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Classe69 Visa inläggHar nu beställt detta spö :-)
9# 7-32g tog jag, det vägde lite mindre än 7-25g :-)
Tack för all hjälp :-)
P.S
Gäddan mår inte bra, har inget med mina spököp att göra. Fler än jag som tycker det fiskas för mycket Gädda.......
Har ett 10’ med regular aktion. Skulle vilja haft fast aktion men det gick inte hitta. Morethan är fina också men kostar ju.
https://www.dogger.se/fiskespon-fisk...area-commander
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...r&utm_medium=c pc&utm_campaign=pricerunnerSenast ändrad av Hepper2; 2023-04-15, 09:07.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
Du kommer bli nöjd. Otroligt lätta och fina spö med mycket skönt rullfäste. Bra val att välja 7-32g med fast aktion
Har ett 10’ med regular aktion. Skulle vilja haft fast aktion men det gick inte hitta. Morethan är fina också men kostar ju.
Skall fixa det sistamed båten denna helg sen skall den i vattnat och säsongen är igång :-)Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
Flugfiske är en Livs-stil
2016 har jag blivit Multifrälst
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 064 visningar
1 gilla
|