Kan detta stämma ? Priset på trimdelar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan detta stämma ? Priset på trimdelar.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Priserna avspeglar ju inte verkligheten, skämtet om guld anteman drar ovan är kanske inte något att skoja bort helt.
    Vissa ser priset och lockas av det.

Ankedot:
    Frugan är i köp & sälj-branschen, främst äldre möbler.
    En kollega hade en matgrupp stående i flera månader i sin butik, prissatt lågt, gruppen rönte minimalt med intresse. En annan kollega kom in och föreslog en prisökning av monumentalt snitt.
    Upp med priset närmare tiofalt, kommande vecka ökade intresset markant och gruppen blev såld.

Inom det området är det inte särskilt svårt att finna varor 5, 10 eller 20 gånger sedvanligt marknadspris. Precis som med en Avail-spole som gått ur produktion finns naturligtvis potentiella kunder villiga att betala för något "unikt" eller som åtminstone inte går att finna i gängse butik, de kanske är få men de finns.

tonyex det är bara lägga ut dina gamla klenoder här, på ebay, tradera eller annorstädes för många tusenlappar styck. Med lite tur finner du så småningom köpare även om det kanske kan ta lite dit.
    Hade inte dina gamla rullar haft veven på fel sida hade jag gärna förvärvat någon av dem till ett mer marknadsmässigt pris.

Kommentera

Ja XX1 gör det svårt för oss gamla rävar (?) som lärde oss multi med högervev på 80-talet..

En helt annan tanke, men månne närliggande, tänk så mkt "guld" det kan finnas i framtida dödsbon... Kommer det ens ut i världen?
      Jag är inte pensionär på "många" år men pumpen t ex kan ju sluta före... Vem reder i den saken? Ska frugan introduceras i Avails, Daiwa eller Shimanos dyra värld innan eller...?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Ja XX1 gör det svårt för oss gamla rävar (?) som lärde oss multi med högervev på 80-talet..

En helt annan tanke, men månne närliggande, tänk så mkt "guld" det kan finnas i framtida dödsbon... Kommer det ens ut i världen?
        Jag är inte pensionär på "många" år men pumpen t ex kan ju sluta före... Vem reder i den saken? Ska frugan introduceras i Avails, Daiwa eller Shimanos dyra värld innan eller...?
        Det låter som en farlig väg att gå!! :-)

Kommentera

Det finns det, fiske och annat.
          Vet exempelvis inte hur många mod SG jag sett i äldre personers ägo men det är ett litet gäng.

Våra "moderna klassiker" kan nog tänkas bli antingen bortglömda och/eller värdelösa, åtminstone då vi talar japanskt ursprung och eventuell försäljning i Sverige.
          Det är redan nu så att en eftermarknadsspole till gamla, RIKTIGA Conquest (alltså inte rostfabrikerna efter 2014) inte nödvändigtvis betingar ett särskilt högt pris på vår inhemska marknad.
          Utan kompisar som budar upp på Tradera (vanligt i vissa kretsar uppenbarligen) så skulle jag gissa att spolar är värda sitt nypris eller strax däröver, men det är verkligen en vild gissning.

Hur många Conquest 50 kan det finnas i Sverige?
          20? 50? Fler/färre än så?
          Marknaden är inte särskilt stor, särskilt inte jämfört med Ambassadeur 250X och dylika svenska reliker.
          En sak som är säker är att högervevat, förutom klassiska Ambassadeur då veven enbart finns på rätt sida, är tämligen dött.
          Min egna lilla samling rättvevade bruksrullar är nog knappt värd lika mycket totalt i Sverige som en ny premiumrulle kostar, trots enorm kvalitet och ypperligt skick.

Kommentera

Ledsen för att säga det, men då spelar väl ingen roll ....

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              tonyex det är bara lägga ut dina gamla klenoder här, på ebay, tradera eller annorstädes för många tusenlappar styck. Med lite tur finner du så småningom köpare även om det kanske kan ta lite dit.
              Hade inte dina gamla rullar haft veven på fel sida hade jag gärna förvärvat någon av dem till ett mer marknadsmässigt pris.
              Vi skyller på att jerkfisket tvingade mig att börja veva m vänster, fast jag kan fort. fiska m högervevade rullar utan några som helst problem, framför allt när det gäller vanligt spinnfiske.

Tyvärr har en hel lada med godsaker som jag kan tänka mig att sälja hälften och då finns det spolar , vev, kullager, drevsats och massa annat gott. Dessutom har jag 2 st klassiska shimnano rullar (Mina klassiska Abu och Daiwa multis sålde jag redan för 10-15 år sedan) med extra godis som jag kanske kommer att lägga upp här först och kanske senare på en auktionssajt . Fast jag har inte bråttom med att sälja alls

Tanken har aldrig varit att tjäna mina pensionspengar på att sälja gamla fiske-klenoder , fast jag vill inte sälja för billigt heller , så att övervaka marknaden är viktigt!

JontaK Jag har köpt massa grejer utan dig, så då kanske är dags att pengarna går lite åt andra hållet? Skojar såklart.

Häls //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Ledsen för att säga det, men då spelar väl ingen roll ....
                Inte för den som lämnat men jag tänker mer på alla rullar, spolar och delar som blir liggandes, rent av slängda av barnbarn som inte vet vad det är samtidigt som andra söker letar med lykta efter sånt till galna priser..
                Senast ändrad av anteman; 2023-04-06, 16:30.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  JontaK Jag har köpt massa grejer utan dig, så då kanske är dags att pengarna går lite åt andra hållet? Skojar såklart.
                  Hade jag vevat vänster hade jag säkerligen varit intresserad av en hel del.
                  Men visst är det lite av en potentiell guldgruva du sitter på ändå, jag tror många fiskare av idag hade kunnat lägga ett rätt saftigt bud på en gammal Conquest med etta på slutet just bara för den heter Conquest, utav vetskap/kunskap om att det ens finns en originalmodell.
                  Sen finns entusiasterna som vet precis vad det är också, de är nog inte så många men heller inte så få.

Samtidigt tror jag exempelvis en Cardiff 50, nej inte ens en 51, inte skulle inbringa en särskilt stor peng då de flesta här förknippar namnet med de större och billigare som såldes här. Men det är klart, den har ju DC på slutet...
                  Hade inte du en Cardiff 51'a en gång i tiden tonyex eller minns jag fel?

Jag hade en Conquest 50 för många år sedan, på den tiden då jag inte hade kompetens att uppskatta dess genialitet därför såldes den i nyskick mot bättre vetande.
                  Samma med flera andra rullar och spön förvisso.
                  Hade jag haft den kvar hade jag definitivt varit intresserad av en spole.

På senare år har jag själv tyckt det varit roligt då mina mer roliga prylar som avyttrats hamnat hos entusiaster, men det är naturligtvis en fråga om ekonomi.
                  Har tyvärr sålt fina små rullar, ibland magnesium av den gamla sköra typen, som högst troligen dött saltdöden, pengarna lockade vilket de ofta gör och får göra.

Kommentera

Inte för den som lämnat men jag tänker mer på alla rullar, spolar och delar som blir liggandes, rent av slängda av barnbarn som inte vet vad det är samtidigt som andra söker letar med lykta efter sånt till galna priser..
                    dags för en utbildning

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Calcuttor och entusiastprylar ....
                    Tyvärr slog jag aldrig till en liten cardiff dc, utan den vanliga hade jag.
                    Det jag hade som mest var Calcuttor och då hade jag 8 st samtidigt hemma, när det var som hetast.

Däremot hade jag två st kusiner. En Conquest 51 och en TE 51 . Conquesten sålde pga jag fick ett bra bud.
                    TE 51 är kvar och den är upphottat ,med delar som kostar tom mer än vad rullen kostade i nyskick. Idag har jag svårt att bli av med den.

Jag ser mkt sundare nu, tycker jag , på entusiast fiskeprylar än vad jag gjorde förut och jag är mkt nöjd m den förändring och m det menar jag att det som funkar bra i praktiken och håller för mitt fiske gäller.
                    Så jag behöver inte längre fiska med skönheten som finns bifogad med i posten

Click image for larger version  Name:	image_107945.jpg Views:	3 Size:	14,8 KB ID:	2621156

Häls //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2023-04-06, 17:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 013 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art