Hjälpmedel för nedsatt rörlighet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälpmedel för nedsatt rörlighet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälpmedel för nedsatt rörlighet?

Hej
    Årets fiskeplaner med farsan, en av mina allra bästa fiskekamrater i livet, fick en regäl omskakning i måndags då farsan åkte på en stroke. Skulle även dra med honom nästa helg på sportfiskemässan, skulle bli första gången någonsin och har var regält taggad. Nu är dock fokuset helt annat och sånt som bara fungerat ej längre gör det och det känns ju jäkligt värdelöst minst sagt. Han gör framsteg varje dag nu men någon mässa får han ju inte uppleva, åtminstone inte i år. Men det är hans minsta problem just nu. Nu gör han som sagt bra framsteg och förhoppningsvis kommer han tillbaka men det är just nu svårt med rörlighet och styrka i vänster arm/hand, och risken finns att det inte blir helt bra. Så till min fråga, vet ni om det finns några hjälpmedel för att hålla/greppa ett spö tex och saker i övrigt som skulle kunna hjälpa honom att komma tillbaka till fisket i det fall att det inte blir bra framöver?
    / tack på förhand och skitfiske
    Kenta
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Har du/ni båt så är min första tanke att det kan bli mycket trolling framöver. Vänstervevad rulle med ett rejält powerhandle borde kunna hjälpa en hel del.
    Är man inte rädd för att modifiera saker så kan ni ju alltid bygga upp egna grepp på spön och rullar med knådepoxy eller sugru.

Kommentera

Jo jag tänker också mycket trolling, dock måste han komma tillbaka med vänstern eller ha något till hjälp för att hålla spöt då annars kan det nog fara i som det är nu iaf. Han kör dessvärre uteslutande högervevat men måste han så lär han säkert kunna lära sig att köra vänster.
      Det kan absolut vara en valmöjlighet om det inte blir tillräckligt bra för fisket vill han ju absolut tillbaka till.
      Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Min tanke är att använda något liknande som Big gme fiskarna gör alltså ett spöbälte och en sele så att han kan fokusera på att veva med högern och spöt sitter som det ska utan att han håller i det men han kan styra deet så mycket som han klarar med vänstern men det krävs ingen styrka fördet sköter selen och hela kroppen.

Kommentera

Tråkigt, hoppas han blir bättre, finns ju elektriska rullar som kanske kan hjälpa?

Kommentera

Då har kör högervevat så tror jag inte själva vevandet kommer vara ett problem då högern funkar som den skall. Men sånt sele kanske skulle kunna vara något. Ja jäkla trist men han gör framsteg varje dag så man kan bara hoppas att det kommer tillbaka tillräckligt. Svårt det där med att komma på något bra sätt att hålla spöt faktiskt, annars får han lära sig köra vänstervevat och då kanske elektrisk rulle skulle vara något. Men vi får se hur det går för han framöver först, nu ska det iaf bli 3veckor på rehabavdelning så där kan han nog göra stora framsteg hoppas man.

Kommentera

Ursprungligen postat av kenta_85 Visa inlägg
              Då har kör högervevat så tror jag inte själva vevandet kommer vara ett problem då högern funkar som den skall. Men sånt sele kanske skulle kunna vara något. Ja jäkla trist men han gör framsteg varje dag så man kan bara hoppas att det kommer tillbaka tillräckligt. Svårt det där med att komma på något bra sätt att hålla spöt faktiskt, annars får han lära sig köra vänstervevat och då kanske elektrisk rulle skulle vara något. Men vi får se hur det går för han framöver först, nu ska det iaf bli 3veckor på rehabavdelning så där kan han nog göra stora framsteg hoppas man.
              Bara hålla tummarna, ett tips är att vara med honom på rehab och peppa för det är sååå tråkigt med rehabträning så att ha lite extra pepp är guld värt och Ni kan ju snacka fisketurer och planera så blir han nog mera motoverad att träna.

Kommentera

Ringt han varje kväll och besökte honom på sjukan igår. Ja jag försöker såklart att alltid motivera honom och det känner jag att han är också, han är på gott humör och det finns mycket pannben och tjurskallighet där så han ska tbx. Jag försöker dock ha en krisplan ifall att han inte kommer tillbaka så pass att han fixar hålla spö och så för kan han inte fiska så blir han nog rätt nedsträmd men sånt vill man inte tänka på och försöker hålla farsan från att tänka på sånt också så när vi pratar så är det som att vi snart skall va ute och köra igen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 013 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art