När Hardy 2009 släppte sitt första spö tillverkat med det nya limmet som 3M tagit fram som Hardy köpte ensamrätten till och kallade för Sintrix var det sista gången någonting nytt och revolutionerande kom på spömarknaden... alla andra har sen härmat och apat efter.
Idag har dom flesta spötillverkarna ett liknande bindmedel i sina premiumspön och det är nu svårt att finna ett spö för över 2500:- som inte har minst 5 års garanti.
En klinga med exempelvis PowerLux som ABU Garcia kör med i sin Zenon-serie kommer aldrig att kunna "mattas ut" av användning även om spöringar, lindningar och annat kan gå sönder med tiden. Det här innebär ju då att man väldigt sällan kommer behöva köpa ett nytt och "bättre" spö på väldigt många år...
Nu har jag inga riktiga premiumspön och kommer säkert inte behöva några för min typ av fiske heller... möjligtvis för känslan då. Om jag mot förmodan "behöver" skaffa ett nytt spö så lovar jag här och nu att inte köpa något som inte är värt att reparera om en spöring går sönder eller liknande... ett spö som mitt försäkringsbolag ska få skriva en liten notis om ifall olyckan är framme.
Hur ser ni andra på slit och slängmentaliteten vi tvingats på av allehanda reklam från tillverkarna?
Idag har dom flesta spötillverkarna ett liknande bindmedel i sina premiumspön och det är nu svårt att finna ett spö för över 2500:- som inte har minst 5 års garanti.
En klinga med exempelvis PowerLux som ABU Garcia kör med i sin Zenon-serie kommer aldrig att kunna "mattas ut" av användning även om spöringar, lindningar och annat kan gå sönder med tiden. Det här innebär ju då att man väldigt sällan kommer behöva köpa ett nytt och "bättre" spö på väldigt många år...
Nu har jag inga riktiga premiumspön och kommer säkert inte behöva några för min typ av fiske heller... möjligtvis för känslan då. Om jag mot förmodan "behöver" skaffa ett nytt spö så lovar jag här och nu att inte köpa något som inte är värt att reparera om en spöring går sönder eller liknande... ett spö som mitt försäkringsbolag ska få skriva en liten notis om ifall olyckan är framme.
Hur ser ni andra på slit och slängmentaliteten vi tvingats på av allehanda reklam från tillverkarna?
Kommentera