Hade varit o slängt på snöskorna på bilen och tänkte åka inom Wittlocks fiskebutik o ta en kaffe på vägen hem. Vid entrén möter jag en dansk med en drös med spön i gigantiska fodral. Genast tändes intresselampan , visade sig va en säljare för ett av marknadens vassaste spön - Sportex. Kände på ett air spin rs 2 10.1 fot . Vilket spö vilken klinga , lite djupare aktion och finish. Va viktad upp till 38 men kändes " mjukare " mer följsamt . Bästa kastvikt enl producent 28g men jag tror rangen 18- 32 funkar helt superbt. Enda som gjorde mig lite brydd va ett kort bakhandtag ( 35cm) försökte skoja med dansken och sa det är väl för att ert godkänt mått på öring är så mycket mindre - ingen hemma. Det innebär att rullen hamnar en bit längre bak än normalt ( 10cm) vilket gör att spöt känns lite längre än10.1. Bara ett litet krux : det ligger på cirka 7.200 i danska dinarer och så 50% till så är vi uppe i 10.5 -11 tusen svenska pesetas. En riktig pappajulklapp.
Han berättade att Sportex plockat fram 3 specialdesignade spön för bombardafiske 11 , 12 o 13 fot tyvärr hade han inte med några, alla med 30 gram som max kastvikt .
Kände på flera spön och de flesta var lite snabbare/ rappare kanonprylar men inte min likör. Däremot fanns ett öringspö med lite djupare aktion viktad max 28 osäker om det var ett 10 fot el 9.6 , blev yr av alla spön. Även detta lite värstingstuk : 7-8 tusingar i Sverige.
Sa att jag gärna testade Air spin spöt åt honom och han hade ett demo vilken skräll att det redan va ute på vift.
Frågar man inte så .......
Over and out .
Peter b
Han berättade att Sportex plockat fram 3 specialdesignade spön för bombardafiske 11 , 12 o 13 fot tyvärr hade han inte med några, alla med 30 gram som max kastvikt .
Kände på flera spön och de flesta var lite snabbare/ rappare kanonprylar men inte min likör. Däremot fanns ett öringspö med lite djupare aktion viktad max 28 osäker om det var ett 10 fot el 9.6 , blev yr av alla spön. Även detta lite värstingstuk : 7-8 tusingar i Sverige.
Sa att jag gärna testade Air spin spöt åt honom och han hade ett demo vilken skräll att det redan va ute på vift.
Frågar man inte så .......
Over and out .
Peter b
Kommentera