Testet av öringspö - check - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testet av öringspö - check

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tycker att du fått rätt bra input och verkar ha bilden rätt klar . Oavsett vilken rulle av de du nämnt så blir det rätt. Skillnaderna på rullar är så mycket mindre jämfört med spön. Du klarar dig med en 2-2500 rulle.
    Spö :har du möjlighet o känna på dem i butik så är det bästa sättet.
    Jag tyckte mckt om Luvias upp till 25g , föredrog 10 fotarn men det beror på att jag nästan bara kör bombarda.
    Ett spö som jag kände på efter testet och som kändes fantastiskt va Daiwas Shogun 10 fot. Såklart en prisfråga.
    Med begränsad budget så lägger jag alltid mer på spöt än rullen ( haspel) .
    Oavsett ditt beslut så verkar du satt dig in i " träsket " . Fatta beslut - ut o fiska.
    Peter b

Kommentera

Nu har jag varit och torrviftat med ett luvias spö 10" 5-25 g, det känns bra och dom säger att det så återhämtar sig fort efter kast, det är så jag vill ha det. Dom säger att mitt Westin w3 2nd 9" 7-30 g är ganske hårt.
      hur är shogun i jämförelse med luviasen, har läst att det också stannar av ganske fort efter kast.

Jag är sugen på ett luvias 9 lr 10" 5-25 g lr kanske ett shogun 9 lr 10" 5-25 g. jag kommar att kasta med lite spinnare men mest skeddrag kring typ 9-13 g.

Hur pass mycket längre kastar men med ett 10" jämfört med ett 9", ifall det är vart att gå på ett 10" lr ifall jag klarar mig med ett 9".

Jag kör bombarda med westin spöet.

vad tror ni?

Kommentera

Ursprungligen postat av zaqqe Visa inlägg
        Nu har jag varit och torrviftat med ett luvias spö 10" 5-25 g, det känns bra och dom säger att det så återhämtar sig fort efter kast, det är så jag vill ha det. Dom säger att mitt Westin w3 2nd 9" 7-30 g är ganske hårt.
        hur är shogun i jämförelse med luviasen, har läst att det också stannar av ganske fort efter kast.

Jag är sugen på ett luvias 9 lr 10" 5-25 g lr kanske ett shogun 9 lr 10" 5-25 g. jag kommar att kasta med lite spinnare men mest skeddrag kring typ 9-13 g.

Hur pass mycket längre kastar men med ett 10" jämfört med ett 9", ifall det är vart att gå på ett 10" lr ifall jag klarar mig med ett 9".

Jag kör bombarda med westin spöet.

vad tror ni?
        Kastlängd: https://fiskogfri.dk/kast-laengere-pa-kysten/

Kommentera

Att man oftast kastar längre med ett längre spö och tunnare lina vet jag.
          Men är det bara nån meter lr är det en markant skillnad?
          frågar bara iför att veta om jag klarar nig med ett 9", vill kunna kasta långt ibland för att fiska av större yta.

Kommentera

frågar bara iför att veta om jag klarar nig med ett 9", vill kunna kasta långt ibland för att fiska av större yta.
            Står ju i artikeln. Ungefär 10% längre med 10 fot mot 9 fot.

Kommentera

Ca 5 meter längre kanske, kan vara avgörande om man står på land och vill ut till en sten där öringen vakar/hoppar, men annars spelar det ingen större roll om du fiskar med drag, ska du köra bombarda är det längre bättre. Vadar du? Om inte investera i ett par vadarstövlar så tar du ditt öringfiske till en helt annan nivå än att stå på land.

Kommentera

Om landfiske efter HÖ så skulle jag alltid välja 10' före 9', från båt tvärtom. Om de extra 10% statistiskt ger mer fisk ska jag låta vara osagt men sannolikt kan det göra skillnad på marginalen. Om inte annat så känns det effektivare om man når så långt som möjligt i öppen kust mot hav.

Jag slår nog till på ett Luvias 10' 10-35g med trigger till hösten även om de är väl dyra nu, 2795kr... som inte kommer användas alltför ofta, 16-20 mil t o r till HÖ-vatten sätter vissa hinder.
                Om du köper 10' 5-25g pröva en 15-20g bombarda, den kan ev slå ditt Westins 9' i kastlängd och en 10' förenklar kast med längre tafs.
                Senast ändrad av anteman; 2023-09-06, 20:58.

Kommentera

Hej , kom igen Anteman de bara o handla det blir inte billigare för att du väntar, du går bara miste om en massa bra fiskepass.
                  Kom hem fr ett Kalleanka pass idag . Körde dryga 25 mil , massor av ålagräs. Gjorde en avvikande tur och efter en kvarts fiske så brassar solen på och vinden den la sig - inte läge för en sverigelott.
                  Beträffande långa spön så har bra skäl angivits ovan , det är inga stora skillnader i kastlängd som erbjuds. Men känslan av att du når ngt längre, täcker lite mer yta/vatten kan va nog men avgörande för mig är hur jag fiskar , vilken metod. Vore kul om var och en under en period klurar på hur ofta det hugger första 5-10m av kastet.
                  Peter b

Kommentera

Kul skrivet Peter, ja det blir väl ett Luvias snart... Apropå kastlängder, kanske är det så att de där 6-10 meter extra man når med längre spön gör att man når, väcker en seg följare därute som klipper till halvvägs? :-)

Kommentera

Jag tänker så här: när jag fiskar från båt kastar jag in mot land och i 9 fall av 10 kommer hugget max någon eller par meter från strandkanten - varför ska jag då kasta extremt långt de gånger jag fiskar samma platser från land? Sedan är ju det ju inte särskilt långgrunt i Stockholms skärgård, söderut är det helt andra förutsättningar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 998 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art