Bra tråd. Angående sg Parabellum så köpte jag spöt och den var inget för mig så jag beställde Scout silver. Du får gärna testa den tips. Skriv mellanrum mellan varje spö så blir det lättare att läsa
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Testet av öringspö - check
Collapse
X
-
Jag har provat en del spön genom åren och trenden blir tydlig att det är snabba toppiga aktioner som erbjuds mer och mer. Om flätlina används så är det tyvärr större chans att dessa spön leder till fler tappade fiskar då det blir för stumt och fisken studsar lättare av om den är stökig. Alla har sina egna preferenser så klart men min åsikt är att det även inom flugfisket går över åt mer mediumsnabba aktioner istället för de übersnabba klingorna som varit populära på kusten. Än mer intressant är hur så många haspelspön kan kosta en förmögenhet och ha ett rullefäste från helvetet som är snorkallt att hålla i då det är gjort i något ultrakänsligt nanorymdgrusmaterial för att spösvingaren ska kunna känna hugget…
- Gillar 2
Kommentera
-
Kommenterat det där med att med flätlina och snabba, ffa toppiga aktioner till beten, tekniker där betet vevas mer eller mindre konstant sällan är nödvändigt. Modet skiftar tyvärr och utbudet blir alltför ensidigt.
För 7-10 år sen var t ex Powercast 8'6" - 130g ett av de mest populära av gäddspön, hade en djup aktion. Sen kom den styva toppiga eran som övervägande råder än.
Även handtagen är ofta udda, det "snygga" långt vanligare än det funktionella, ibland funktionellt men kallt den årstiden. Några ok men man får ofta metall, plast eller gängor i handen när man greppar, korken sitter framför eller bakom handen ...
Här ett hyfsat trevligt haspelundantag. Lägger man ett pekfinger på klinga så känner man tillräckligt.
Eller detta på ett Gunkispö, lite kort och väl konisk avslutning med ser ändå både varmt och bekvämt ut.
Jag gillar ju djupare aktion på spön utan mycket svaj till havsöring, ffa med flätlina men de får gärna vara snabba och räta på sig snabbt utan längre eftersvängningar.
Så Peter B, vilket av de tre, Westin W4, Luvias och Sölv AG3 har djupaste, mest förlåtande aktionen enligt din bedömning?Senast ändrad av anteman; 2022-12-02, 00:36.
Kommentera
-
Hej.
Tycker det är väldigt jämnt mellan Luvias o W 4an , tvingas jag välja så hade jag gått på Luvias ( 10-35) tyckte dock att den var lite överklassad.
Djupast aktion hade Savage gear men de kändes lite "äldre" i stilen och finish. Kanske blev jag färgad av av alla andra spön va inom samma härad.
Undrar hur jag hade uppfattat mitt W8 om jag testat det direkt efter alla andra- hade nog tyckt att det var väldigt svajigt/mjukt. Jag har två båda 11.3 fot ett 7 -30 , min absoluta favorit och ett 10 -40.
Har frågat Generalagenten - Fairpoint om när det kommer en uppgradering av W8 7-30 men i den längden är det bara 10-40(45) som gäller.
Designsnubbarna går före funktionssnubbarna - Trist . Jag önskar mig en betydligt större variation över tid, inte trendmässigt. Blev lite lång , sorry.
Peter bSenast ändrad av Peter B; 2022-12-01, 09:24.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggTack, får se om jag slår till eller inväntar nya W4:an fast ”risken” är väl att den blir åt det modernt styvare hållet,
dvs mer halv- än helaktion.
Jag återkommer med en recension efter lördag när jag drillat en lax igen från land med AG3 spöt ;-)
- Gillar 1
Kommentera
-
Frågade i butiken om de hade ngt datum för nya W 4an men det hade inte reggats. Kan hålla koll på det och göra en head to head mellan nya o gamla när det kommit på plats.
Alltid skönt med lite " ödmjukhet " , du kan väl ta en 3 kilos o en 7 kilos larre så har du ett bra underlag - kör hårt.
Peter b
- Gillar 2
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 077 visningar
1 gilla
|