Fiska lax från land i Vättern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska lax från land i Vättern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska lax från land i Vättern


  • #2
    jo det var trevlig läsning får man säga! läste just när den kom ut och nu va jag ju så illa tvungen läsa igen... inte lite sugen man blir!!!
    och nu verkar biljävulen som trasslat till det föe mig vara på gång tillbaka från verkstan... sååå...kanske man lyckas iväg snart??? dags att börja hålla koll på vindarna igen iaf!!!
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      Gäddjos, fastna inte för mycket på vindarna, åk dit å kötta på istället, själv åker jag från Göteborg och då blir det den vindriktningen som är när jag är ledig, har fått fisk i alla möjliga olika vindriktningar och bomturer när vindfförhållandet sägs ha varit perfekt så min erfarenhet säger att det är skit samma vilken vindriktning det är, viktigare att ha bete i vattnet.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
        Gäddjos, fastna inte för mycket på vindarna, åk dit å kötta på istället, själv åker jag från Göteborg och då blir det den vindriktningen som är när jag är ledig, har fått fisk i alla möjliga olika vindriktningar och bomturer när vindfförhållandet sägs ha varit perfekt så min erfarenhet säger att det är skit samma vilken vindriktning det är, viktigare att ha bete i vattnet.
        absolut!!! men man kan ju välja den sida som iaf verkar bäst... men ja, du har såklart 100% RÄTT!!!

        måste få tummen ur å dra dit!!!

        men tänker att eftersom jag åker från typ Askersund (jag bor väl typ 35min österut ut i skogen från askersund) så har jag ju valmöjligheten att köra östra eller västra sidan, blir lite som att det är "samma" tidsåtgång oavsett sida jag väljer, så kan gå lite efter vindarna iaf...

        men ja, viktigast att komma sig dit oavsett!!!
        https://www.facebook.com/OKspinners/

        Kommentera


        • #5
          Jag vill också komma iväg till Vättern... Jag hoppas att ni fotar och lägger upp bilder oavsett om ni får fisk eller inte!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Jag vill också komma iväg till Vättern... Jag hoppas att ni fotar och lägger upp bilder oavsett om ni får fisk eller inte!
            yesbox!!! ska försöka få till nån rapport, oavsett om(när?) jag står fisklös efter en dag där!
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              Hur fiskar ni laxen i vättern från land? Använder ni hårdbeten eller flugor?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Hur fiskar ni laxen i vättern från land? Använder ni hårdbeten eller flugor?
                nu har jag ju aldrig gjort det själv, men, den metod som verkar absolut mest vanlig är väl det Keskitalo skriver om i artikeln; bombarda med tubfluga.
                Sen som "svag" andraplats faller drag, typ gladsax in, med en bubblare i att meta på tredje plats.

                Själv förstår jag inte helt varför metet inte är starkare? men, mycket möjligt att en hel del av svårigheten är just det där med att meta från land, i en sjö, i en sjö där gärna hyfsat stark sned pålandsvind är att föredra... meta efter lax (och andra såna "ädelfiskar") i älv är annars nåt jag tycker är kanonbra och sjuuukt trevligt fiske, men, då är det ju just i älv, då är ju hela grejen med att kasta ut ett mete att älven hjälper en att ganska effektivt och stiligt söka av sträckorna med flötets hjälp...

                min plan är iaf bombarda med fluga, kommer nog bli någe tvåkroks-flugor för egen del då jag saknar grejer hemma för å binda någe tubflugor just exakt nu...
                visst, hinner jag skaffa saker innan jag faktiskt får tummen ur så binder jag någe tubflugor med såklart, alltid bra med fler alternativ...
                därför blir det även ett spö med gladsax på utöver spöt med bombarda... blir 12fots gäddmetespöet som får jobba 60g bombardat å ett knappa 10fots (kortat av nån forna ägare, sen köpt av en här på FS och sen köpt av mig) fenwick som får piska ut gladsax...
                https://www.facebook.com/OKspinners/

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Hur fiskar ni laxen i vättern från land? Använder ni hårdbeten eller flugor?
                  Kör samma genomlöpare som till havsöring i naturliga färger..

                  Kommentera


                  • #10
                    Det där med genomlöpare såg jag en kul variant på... hittar inte bilden nu men framför betet hade man trätt upp sånna där gula hörselproppar för att få flytkraft i ett bete som var ganska tungt. Det skulle kasta långt men kunna fiskas ganska långsamt. Kul idé om det nu funkar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    946 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X