Om vi tittar i spåkulan vilken betestyp kommer dominera inom spinnfisket 2023? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Om vi tittar i spåkulan vilken betestyp kommer dominera inom spinnfisket 2023?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Om vi tittar i spåkulan vilken betestyp kommer dominera inom spinnfisket 2023?

Kul och ta del av vad folk tror :-)

Har inte koll på det senaste så jag törs inte sia och tror sällan att gräset är grönare på andra sidan... Även om diverse produktioner på YT vill få oss tro det.

Tror du, ni för övrigt att det blir en betestyp, en trend?
    Kör olika betestyper varje pass efter borre, gädda och snart lite HÖ men startar olika givet t ex säsong och djup. Kanske prövar lite line thru till HÖ, Ned till borre framöver, dock inte nya betestyper direkt, mer varianter, tekniker av det etablerade.

Vad spår du själv Henke E blir det ngn beteshype 2023 och kommer du själva att pröva det?

Kommentera

Det youtubeproduktioner kommer pusha kommer också vara på folks inköp rent generellt. Min egen gissning är ännu mer jigg. Det är en bra affärsmodell att sälja jigg då de faktiskt går sönder rätt snabbt.

Däremot hoppas jag att det kommer dyka upp fler typer av releasetackel samt beten med färre och mindre krokspetsar. En westin jätte med 9 krokspetsar är fullständigt galet.

Kommentera

Det blir old school i år. Skeddraget får en renässans efter att i många år hamnat i skymundan. Inte sett någon ståta med rekordfisk taget på skeddrag sedan napp o nytt på 80 talet då Fehmi Varli (stavning?) Poserade med fet gädda taget på Atom om jag minns rätt.

Vore fint som motpol till alla 200 grams gummin med diverse obskyra namn och färgsättningar som visas i lika obskyra produktioner som enbart har som mål att öka diverse butikers omsättning.

(Efter googling konstaterar jag att stavningen var korrekt, draget var Utö 35 gram självlysande och den feta gäddan i sann 80 tals anda klubbades med ett stolsben)
        Senast ändrad av Ziggystardust; 2022-10-22, 12:23.

Kommentera

Ja trenden kanske är gummi generellt och mer och större gummi ju mindre å sällsyntare gädda, man "måste" sas kompensera så att det på totalen känns "tungt" ;-)

Plåt låter dock mer vettigt, lever nästan en evighet och dagens gäddor har aldrig hört talas om dem så inte ens de "krokvana" skyggar! ;-)

Kommentera

Gav själv vika inför hypen och köpte en Miuras Mouse Mini, den gav mig mitt PB igår (inte jättestort, men stort för mig) så folk kanske börjar köra fler drag med mycket fladder. Jag menar Fränstam svär ju vid ABU:s beast twintail, CWC kommer snart släppa sin Pig Shad Tail, Westin kom nyss ut med sin Bullteez Curltail.

Kommentera

De flesta som svär gör det ofta om nya(re) beten och inte sällan är de knutna till den kommersen på ett eller annat sätt.

Tobias jobb är, var (?) väl rent av att testa, utveckla nya beten och då är det som vanligt det som sitter i beteslåset som kan ge fisk...
              Senast ändrad av anteman; 2022-10-22, 14:14.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
                Det blir old school i år. Skeddraget får en renässans efter att i många år hamnat i skymundan. Inte sett någon ståta med rekordfisk taget på skeddrag sedan napp o nytt på 80 talet då Fehmi Varli (stavning?) Poserade med fet gädda taget på Atom om jag minns rätt.

Vore fint som motpol till alla 200 grams gummin med diverse obskyra namn och färgsättningar som visas i lika obskyra produktioner som enbart har som mål att öka diverse butikers omsättning.

(Efter googling konstaterar jag att stavningen var korrekt, draget var Utö 35 gram självlysande och den feta gäddan i sann 80 tals anda klubbades med ett stolsben)
                Skeddrag har blivit lite bortglömt i all den här jiggtrenden. Har personligen alltid kört mycket med skeddrag såväl smala som breda sedan barnsben. Atom Toby Westin Great Heron Hansen Pilgrim Utö Möresilda osv finns så mycket bra. Effektivt med skeddrag långsam/snabb inspinning spinnstopp etc finns mycket fördelar med ett skeddrag. Nu på hösten blir det mycket jerkbaits tanke på gäddan tar helst stora beten när den nu äter upp sig inför vintern.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Har inte koll på det senaste så jag törs inte sia och tror sällan att gräset är grönare på andra sidan... Även om diverse produktioner på YT vill få oss tro det.

Tror du, ni för övrigt att det blir en betestyp, en trend?
                  Kör olika betestyper varje pass efter borre, gädda och snart lite HÖ men startar olika givet t ex säsong och djup. Kanske prövar lite line thru till HÖ, Ned till borre framöver, dock inte nya betestyper direkt, mer varianter, tekniker av det etablerade.

Vad spår du själv Henke E blir det ngn beteshype 2023 och kommer du själva att pröva det?
                  Jiggtrenden lägger nog sig aldrig utan det kommer nog fortfarande komma en hel del nytt på marknaden. Tror det kommer att komma mer inom större modeller gällande vibrationsbete för gädda typ liknande Berkley Zilla Lipless om man ska nämna ett exempel som finns ute. Chatterbait kommer nog växa allt mer i Sverige så där lär det nog komma en hel del.

Personligen kör jag helst skeddrag jerkbait spinnare vibrationsbete instant spinnerbait för nämna några så brett som möjligt helt enkelt :-)

JIggfiske är effektivt men jag tycker jag är för kass på det hehe.
                  Senast ändrad av Henke E; 2022-10-22, 21:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Skeddrag har man personligen aldrig släppt. Förresten Abu Garcia släpper en modernare variant gällande Atom såg det inne på sportfiskeprylar.se.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 056 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art