Fiskegrupper på facebook allt mer hatiskt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskegrupper på facebook allt mer hatiskt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiskegrupper på facebook allt mer hatiskt

    Världen är ju totalt urspårad inget nytt men hatet inom sportfisket wtf vad händer?

  • #2
    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg
    Världen är ju totalt urspårad inget nytt men hatet inom sportfisket wtf vad händer?
    mmm, skumt faktiskt, alla blir så arga över allting hela tiden, eller, ännu värre, känns som folk mest av allt vill känna sig bra genom å trycka ner folk...tyvärr...
    https://www.facebook.com/OKspinners/

    Kommentera


    • #3
      De e bara för fanstygen e avis på dom som kommer ut o fiska ist för o sitta o hata vid tangentbordet..

      Kommentera


      • #4
        Ja det är så underligt, så många missunnsamma människor på nätet

        Kommentera


        • #5
          Som någon som är med i typ alla fiskegrupper på Facebook så ser jag hatiska inlägg göra upp knappt en promille av inläggen (uppskattning såklart). Däremot ser jag att definitionen av hat enligt mig har gått från att faktiskt verkligen starkt och genuint ogilla någon till att man bara inte håller med någon och förklarar detta sakligt.

          Tråkig utveckling enligt mig då det urvattnat faktiskt hat som begrepp.

          Kommentera


          • #6
            Facebook som forum/plattform har spelat ut sin roll. Släckte ner mitt konto för tio tolv år sedan när jag insåg det ytliga samhälle det speglade. Vad hade jag för nytta av att läsa om en avlägsen bekants kärleksproblem eller granntjejens (som man var förtjust i) frukost vanor...
            Droppen som fick bägaren att rinna över var när två bekanta till mig som bor i samma stad satt och festade tillsammans över Facebook istället för att träffas på riktigt trots fem minuters geografiskt avstånd. Vidrigt!

            Numera är det Fiskesnack som enda forum jag brukar eller missbrukar enligt frugan. Men enbart nyttjar de delar som tilltalar mig och mina intressen i fisket ofantliga värld.
            Mitt tips blir följande. Släck ner Facebook och lägg tiden på familj och vänner istället och fortsätt göra det här forumet till en fin samlingsplats för oss fiskenördar


            Kommentera


            • #7
              Skillnaden mellan en Facebook grupp och ett klassiskt forum som ex fiskesnack. Är att flödet är så snabbt på Facebook. Du behöver aldrig stå till svars för vad du skriver. Här kan 10år gamla trådar väckas till liv igen.

              Kommentera


              • #8
                Ser det med, i min erfarenhet handlar det om att folk klubbar stor fisk, tar upp väldigt stora mängder fisk, att folk felhandskas med fisk (alla börjar ju någonstans). Sen tycker jag att det endast är positivt när folk får skit när de ägnar sig åt riktat gäddfiske när vattentemperaturen är hög.

                Med det sagt känns det ändå som att folk blir mer och mer pålästa, exploatera mera-generationerna får ge vika åt det sunda förnuftet, hurra!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av NappenBott Visa inlägg
                  Ser det med, i min erfarenhet handlar det om att folk klubbar stor fisk, tar upp väldigt stora mängder fisk, att folk felhandskas med fisk (alla börjar ju någonstans). Sen tycker jag att det endast är positivt när folk får skit när de ägnar sig åt riktat gäddfiske när vattentemperaturen är hög.

                  Med det sagt känns det ändå som att folk blir mer och mer pålästa, exploatera mera-generationerna får ge vika åt det sunda förnuftet, hurra!
                  Roligt att du nämner det. Jag gick förut på skoj gick genom vad man "får" ge skit till folk för enligt personer på detta forum och Facebook. Det är inte uttömmande då jag bara kollade lite snabbt.

                  När man inte får fiska = före lek, under lek, efter lek, sommar, höst, senhöst och vinter.

                  Hur man inte får fiska = med små drag, med trekrok, med hulling, med fler än en krok, med nylon/flourotafs, med kraftiga spön, med klena spön, med kort drillning, med lång drillning, fiska abborre/gös där det finns gädda, på djupet samt på grunt vatten.

                  Hur man inte får hantera fisk = använda håv med små maskor, använda håv med stora maskor, använda håv alls, använda handskar (blöta som torra), använda lip-grip, ta nackgrepp, ta gälgrepp, ta i fisken, köra C&R, inte köra C&R, använda fångstmatta samt ta bilder på fisk.

                  Hur man inte får interagera med andra fiskare = berätta var man fångat en fisk, inte berätta var man fångat en fisk, lägga upp bilder på fisk, dölja landmärken på bilder, inte dölja landmärken på bilder, fiska nära andra, fiska där det finns landfiskare, fiska där någon tänker fiska, säga åt folk, inte säga åt folk.

                  Vad man inte får använda för att fiska = båt, ekolod, live-ekolod, "hajpade drag", ny utrustning, många drag, moderna rullar/spön, motor, kartplotter, elmotor.

                  Övrigt = man får inte berätta för andra att de bör ändra något i sitt fiske, alla ska veta exakt vad de ska göra även som kompletta nybörjare, man får inte tävlingsfiska, man får inte fånga många fiskar, man får inte fiska i kända vatten , man får inte fiska i hemliga vatten, man får inte åka iväg och fiska. Man får inte handla fiskesaker på nätet.

                  Jag kan fortsätta men hungern börjar göra sig påmind efter en lång dag på sjön.

                  Fundera på om du själv klarar av listan ovan innan du anser att någon "förtjänar skit för något de gör. För om du inte gör det så finns det någon som anser att du förtjänar skit precis som du anser att någon annan förtjänar skit. Utan att säga vilka saker så håller jag med om mycket av ovan och anser att det är fel. Samtidigt är jag skyldig till många av sakerna.

                  PS. man får inte klaga på att någon annan klagar på något någon annan gör (hoppsan nu åker jag själv dit.. )

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker att man får ha åsikter och klaga på precis allt. Men du får vara beredd att stå för vad du säger och kunna argumentera för det. Och det du skriver på ett forum finns kvar så länge forumet finns. Det du skrivit en gång kan någon gräva upp år senare. En Facebook grupp hittar du knappt inlägget en timme senare. Där vågar folk vräka ur sig vad som helst.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 846 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 172 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    946 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 326 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 657 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X