Mängdfiske vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängdfiske vad tycker ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Catch and Release riktat på enbart de största fiskarna, hur ser ni på det? Man fiskar riktat på fiskar som har de bästa generna och störst betydelse för ekosystemet? Alla är vi överens om att dessa fiskar måste man vara speciellt försiktiga med, ändå ska det fiskas hårt efter dom. Sen ska det fotas, vägas, mätas. Varje sekund av extra exponering ökar dödligheten. Dör en eller ett par av dessa topp-predatorer kan det påverka vattnet mycket.

Nej, tacka vet jag mängdfiske efter mindre fiskar där 99% av fiskarna exponeras 5-10 sekunder innan release och skulle någon fisk dö så påverkar det inte ekosystemet på något sätt överhuvudtaget.

Kommentera

När vi pratar större abborrar som fångas grunt (under 10m) på beten med enkelkrok som i övervägande fall fastnar i överläppen utan blödning som följd skulle jag tro att dödligheten är extremt låg såvida man inte håller på och lallar i flera minuter med fisken. Djupa krokningar är givetvis mycket värre, beten med många krokar som fastnar utanpå fisken likaså. Men sätt den risken i relation till allt annat som kan drabba en fisk, predation från andra djur, sjukdomar, nätfiske osv.

Kommentera

Att använda räkneverk är verkligen en styggelse.
        Ser många guider som använder dessa, tyvärr ofta på dessa sydligare breddgrader. Ingen nämnd, ingen klämd... finns på sociala medier...

Mängdfiske är OK enligt mig, krokar man av i vattnet, hanterar fisken vettigt osv så är det för mig hållbart.
        (Och DEN meningen kommer få någon att gå bananas, så häll upp en whiskey och gå loss?)

I kanalen i Malmö kan man utan problem ha dagar med 60-100 fisk/pass. Sånt händer och man kan hantera fisken därefter också. Även om man fiskar där för att medelvikten på fisken ofta är av det högre slaget.
        Dessa passen kan va hysteriskt kul, speciellt med några kul fiskekompisar.

Klicker eller räknare borde dessa "offentliga profiler" förstå att det inte är OK och är det någon som påtalat detta för herr Renz? (I detta fallet)

Men som någon skrev, om vi diskuterar mängdfiske, är det då OK med att fiska efter enbart de stora fiskarna? Men det är ju en helt annan fråga...

Nej, jag tänker inte ta det så långt som "Vadååå ska vi inte ens fiska?" (Får gärna läsas med den dialekt du tycker är roligast)
        Senast ändrad av Mijni; 2022-09-19, 07:57.

Kommentera

Abborre som sportfiskefisk är betydligt mer lämplig för ett mängdfiske jämfört med gäddan. Sen är det självklart bra om man selekterar sitt fiske. Att det tävlas så mycket i gäddfiske är problematiskt då gäddan som art är betydligt mer känslig än vad abborren är.

Ett betydligt större problem som jag ser det är när varumärken, fisketävlingar och guider använder det fria handredskapsfisket på kusten och de stora sjöarna för att casha in utan att ge en krona tillbaka till vatten och fiskevård.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Ett betydligt större problem som jag ser det är när varumärken, fisketävlingar och guider använder det fria handredskapsfisket på kusten och de stora sjöarna för att casha in utan att ge en krona tillbaka till vatten och fiskevård.
            Där vill jag ge en tumme upp till guiderna i Stockholm, som frivilligt donerar pengar till fiskevård och skottpengar på skarv.

Kommentera

Funderade en stund på saken och visst är det lätt att bli upprörd när konkurrenter fångar mycket fisk, speciellt om dom är klädda som reklampelare och renzar stället.

Men om man funderar och ser sig själv i en situation med ovanligt långa och aktiva huggperioder, hur skulle man själv agera?
              Skulle du packa ihop och åka hem när fisken är sällsynt aktiv?
              En sådan fiskedag kanske de flesta bara får en gång per år eller inte alls.
              Jag skulle stanna och fiska.

Flera av er kan nog minnas tillbaka om fisketurer där det gått väldigt bra och då var det inget problem att fortsätta, inte sant?
              Några av er har säkert varit ute med farfar som barn och dragit upp en hink Abborrar på mete.
              Eller krokat varenda Gäddsnipa längs en vass och sedan varit sugen på än mer och större.

Det är inte något fel alls med att skriva ner information om sina turer i fiskedagboken; antal, vikt, längd, beten, väder och vind, sällskap, händelser och så vidare.
              Skillnaden är att dom är klädda som reklampelare, dom använder en knappmaskin istället för hjärnan för att minnas antalet fiskar och dom skriver på datorn istället för i den gamla boken om sina fångster och sedan visar dom det för alla istället för bara sin fiskekompis.

Så annorlunda men ändå så likt dig själv, eller hur?
              Det är bara att acceptera att dom också är ute på vattnet och har god fiskelycka.

Det är lätt och nära att ogilla dom som är annorlunda än en själv men dom gör egentligen bara samma sak; fiskar.

Det enda jag i slutändan bryr mig om är att man hanterar fisken väl och släpper tillbaka fisken i vattnet och bara tar hem det man ska äta från ett vatten som inte har brist på fisk.

Kommentera

Tänk om alla bara fick fiska på ett enda sätt och vis... då skulle ingen behöva klaga på alla andra...

kul... jättekul...

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Där vill jag ge en tumme upp till guiderna i Stockholm, som frivilligt donerar pengar till fiskevård och skottpengar på skarv.
                  Inte för att vara den men det gör han det handlar om oxå om man följer han på facebook! Folk måste sluta vara lättkränkta och avundsjuka!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 105 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art