Mängdfiske vad tycker ni? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängdfiske vad tycker ni?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mängdfiske vad tycker ni?

Catch and release med fokus på mängd. Vad tycker ni om det?

Jag tycker det känns lite osmakligt. Speciellt som i det bifogade exemplet. Visst han vill visa att hans beten är bra. Men som en profil så kan man väl visa viss måttfullhet?
    Bifogade filer

Jag håller med dig.

Kommentera

Fast då infinner sig ju frågan…
      Om fisken är i stöten och det blir ett mängdfiske (på predatorer) ska man då sluta fiska och åka hem?

Av bilden att döma så är ju betet inte litet så det var ju ändå hyfsat selektivt och minstingarna sållades i alla fall bort.

143 abborrar på 2 personer på ett pass är ju mycket men vissa dagar nappar det verkligen hela tiden. Det hade nog inget att göra med betets förträfflighet.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Fast då infinner sig ju frågan…
        Om fisken är i stöten och det blir ett mängdfiske (på predatorer) ska man då sluta fiska och åka hem?

Av bilden att döma så är ju betet inte litet så det var ju ändå hyfsat selektivt och minstingarna sållades i alla fall bort.

143 abborrar på 2 personer på ett pass är ju mycket men vissa dagar nappar det verkligen hela tiden. Det hade nog inget att göra med betets förträfflighet.
        Ja det är väl inte orimligt?
        Ta en kopp kaffe, stanna upp lite och ta in omgivningen och upplevelsen man haft.
        I all fall om man vill prata om fiskevård och hållbarhet inom fisket. För överlevnadsgraden är ju inte perfekt vid återutsättning.

Kommentera

Ursprungligen postat av Piscantur stercore
          Seriöst!
          Att t.o.m. ha räkneverk med sig… Och att sen dessutom nöjda och belåtna ha mage att brisa om att man rensat, smaklöst!
          Nej sånt fiske tilltalar inte mig!
          Det med att de renzat är ju en ordvits. Hade de nackat varenda abborre så hade det varit en helt annan femma.

Kommentera

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

Ja det är väl inte orimligt?
            Ta en kopp kaffe, stanna upp lite och ta in omgivningen och upplevelsen man haft.
            I all fall om man vill prata om fiskevård och hållbarhet inom fisket. För överlevnadsgraden är ju inte perfekt vid återutsättning.

Överlevnadsgraden för dessa 143 fiskar hade inte varit 100% oavsett om det hade fiskats på dem eller inte. Jag tror också att detta pass gjorde mindre skada än en mindre pimpeltävling eller ett pass med 2 t-shirtfiskare som tar hem allt de får.

Ska vi nu vara helt konsekventa så kanske vi inte borde fiska alls.

Kanske tog killarna paus och drack kaffe eller t.o.m. grillade… annars hade de tagit 211 fiskar.

Kommentera

Pimpeltävlingar är väl 100% bonk, säg 50 gubbar som drar 5-10 kilo var per deltävling - stort folknöje ute i landet.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Pimpeltävlingar är väl 100% bonk, säg 50 gubbar som drar 5-10 kilo var per deltävling - stort folknöje ute i landet.
                Lite min poäng. Det finns andra sportfiskare eller fritidsfiskare som påverkar mycket mer än 2 personer som får 143 abborrar på ett pass och inte tar med någon fisk hem.
                Vi leker med tanken att 5 av dessa fiskar inte klarade en C&R. Då blev de mat till gädda, rovfågel o.s.v. Jag ser inte problemet.

Om dylikt fiske inte tilltalar en är en sak men att göra detta till en etisk fråga blir ju lite skevt i mitt tycke.

Resonemanget börjar luta åt resonemang vissa ”traditionalister” hade tidigare här på FS. Har man fått sin kvot så ska man packa ihop och åka hem eller sitta nån timme, dricka kaffe och lukta på blommorna.

Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-09-18, 18:27.

Kommentera

Jag ser inte problemet med mängdfiske så länge man anstränger sig för att behandla fisken så bra som möjligt, samt följer andra fiskeregler. Abborren är den av våra predatorer som klarar catch and release bäst om jag minns rätt. Sen bör man inte mängdfiska på 10 meters djup för att undvika tryckskadad fisk.

Kommentera

Onekligen ett moraliskt dilemma, som jag nog helst inte vill tänka på för mycket då jag får erkänna att jag nog är lite av en "C&R-mängdfiskare" själv...
                    Brukar faktiskt alltid ha med räkneverk när jag fiskar abborre, mest för att jag för noggrann statistik över allt fiske, och ibland är det svårt att komma ihåg exakt hur många man fått.
                    Nu är det aldrig några tresiffriga antal för mig, mitt allra bästa var ett 4-timmars-pass där jag slutade på exakt 50 abborrar, men det hör verkligen inte till det vanliga, mitt snitt är nog snarare runt 5-10 skulle jag tro.

Sedan kan jag tycka att det är lite tråkigt att det verkar som många tycker att "det rätta" sättet att fiska är att bara rikta in sig på stor fisk, sitta och nöta timme efter timme och kanske ha ett eller två hugg på en dag.
                    Jag tycker det är skoj när det händer nåt, även om det inte är de största fiskarna alltid.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 016 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art