Vad skiljer å från älv - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad skiljer å från älv

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Ari
    En flod och en älv är samma sak men här i Sverige använder vi inte ordet flod för våra vattendrag.
    Lagan, Nissan, Ätran och Viskan är väl floder?

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
      Lagan, Nissan, Ätran och Viskan är väl floder?

Kommentera

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattendrag
        [FONT="Fixedsys"][/FONT]

Kommentera

Jag tror man i någon mån kan lägga historiska perspektiv på vattendragens betäckningar. Landet norr om Hälsingland var på 1000-talet tämligen okänt och i praktiken öppet för kolonisering av sydsvenska stormän. Det man ville åt var främst laxfisket.
          Storleken på vattenflötet var vid den tiden okänt för de flesta. Det man kunde jämföra med var vad som mynnade i södra Östersjön och Västerhavet.

Å andra sidan var ju inte mellersta och norra Norrland folktomt. Där fanns samer, birkarlar samt en och annan som fann det bekvämt att använda vildmarken för att hålla sig undan i. Sjöar, bäckar, åar och älvar fick sina namn då, i den mån de inte redan var namngivna.
          I Norrland var proportionerna en aning annorlunda än söderöver. Gertsbäcken för att nämna ett vattendrag är okänd för de flesta men de mindre flödena i Halland har vi lärt oss rapa upp mitt i natten : Viskan, Ätran, Spyan och Gallan. (Det senare var en liten flört med Populärmusik från Vittula. ) De flesta sydsvenska åarna torde reduceras till rännilar i förhållande till t.ex Gertsbäcken eller Vojmån.

Det finns alltså inget logiskt system i själva namnet. Möjligen kan man göra statistiska definitioner och utifrån dessa döpa om vår geografi men förändrar det världen egentligen?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Nåja - nu är väl inte wikipeda den bästa källan till kunskap...

"Ätran är en svensk å. Med sin längd av 243 kilometer är den näst längsta av de fyra hallandsåarna. Ätran rinner från en mosse i Gullered på 332 meters höjd över havet, genom sydöstra Västergötland och faller ut i Kattegatt vid Falkenberg i Halland. Floden har ett avrinningsområde på 3 343 km2. Större delen är skogsbygd. I Ätran finns det möjlighet till förnämligt laxfiske, främst i Falkenberg.[1]. Floden är relativt ren jämfört med omgivande floder."

Exempelvis...

Kommentera

Har aldrig hört att man i Sverige kallat vare sig dem eller andra Svenska vattendrag för floder.
              Jag har fått lära mig att de kallas för floder...

Kommentera

Ja, man kan ju inte säga att det är felaktigt, är samma sak som sagt. Men skulle låta lite konstigt om man sa tex. "När jag åker till Thailand så ska jag fiska i Mekongån" På samma sätt låter det konstigt för oss Svenskar med "Jag ska nöta upp en blanklax i Lulefloden den här sommaren" Har du fått lära dig det i skolan?
                jag vill minnas det ja...

Kommentera

Här är en älv runt fyra meter bred som mest... samma storlek på vatten uppåt i landet är väl ett dike då.

Annars är det ju fint med lite namnbyten, Mississippiälven är ju fin. Lulefloden likaså.

Kommentera

I folkmun har det väl annars blivit lite att en å flyter stilla medan en älv forsar på lite.

Sen finns det ju givetvis korrekta definitioner, men det har ju redan tagits upp tidigare.
                    [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Har aldrig hört att man i Sverige kallat vare sig dem eller andra Svenska vattendrag för floder.

Det mest "korrekta" jag kan hitta på nätet är det här korta urklippet från en SMHI rapport:

"Större floder så som, Viskan, Ätran, Nissan och Lagan anses alla påverka ett för litet område för att
                      anses vara Övergångsvatten. Sötvatten från dessa floder möter direkt havet utan någon skyddande
                      skärgård och därför finns inget behov av att införa Övergångsvatten."

"Indelning av Svenska Övergångs- & Kustvatten i typer
                      enligt Ramdirektivet för Vatten"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      14 svar
                      3 127 visningar
                      0 gillar