Vad är det för fel..... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fel.....

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Nila Visa inlägg
    Tyvärr stannar dialogen här på forat ofta vid utrustning, den blir till slut millimeternoga. Det hjälper sällan en nybörjare att trassla in sig i optimala längden på jiggsvansar eller det mest udda spöet som måste importeras från andra sidan jordklotet. Det skrämmer bort fiskeglädjen. En blank krok i vattnet fångar hundra gånger fler fiskar än en diskussion om vilket linfabrikat som är bäst.

De, för mig, mest intressanta samtalen här handlar om fiskens beteenden, typ av bete (inte det exakta fabrikatet och årsmodell) för olika situationer, vädrets påverkan. Snabbt eller långsamt, djupt eller grunt etc. Sådana ämnen hjälper en nybörjare att få fisk betydligt mer än materialnörderi.

Det går bra att fiska både wobblers (sällsynt ord numer), skeddrag (om de fortfarande används), spinnare och jiggar med samma spö och rulle. Man behöver inte en uppsättning för varje färg på betet. Har man en uppsättning för lätta drag och en för de tyngre är man hemma. Om man vill kan man sedan specificera sig. Men det behövs inte, chans till napp är stor ändå..

Framgångsrik fiskare blir man vid vattnet, med spöet i hand och kroken i vattnet. Lämna mobilen i fickan.
    Kloka ord...
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Kloka ord...
      Håller fullständigt med!
      är man nybörjare o vill lära sig o framförallt o njuta av naturen o fisket så duger ett enkelt haspelset gott,med Abus abborr/gäddpaket.
      Annars tror jag man tröttnar fort.

det var så en annan lärde sig tycka om fiske på det goda 80-talet

då gick det t o m att fiska med en Amba på haspelspö

Kommentera

Ursprungligen postat av Coronet27 Visa inlägg

då gick det t o m att fiska med en Amba på haspelspö
        Det är dock en dödssynd..

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Det är dock en dödssynd..
          Jag har sett folk hala fram ett haspelset från närmsta bensinmack och sedan helt oförblommerat vänt ekipaget uppåner och kastat ut sin mörrumspinnare, en teknik det onekligen kräver en viss förfining för att behärska eftersom man får veva baklänges..

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Jag har sett folk hala fram ett haspelset från närmsta bensinmack och sedan helt oförblommerat vänt ekipaget uppåner och kastat ut sin mörrumspinnare, en teknik det onekligen kräver en viss förfining för att behärska eftersom man får veva baklänges..
            Jag har sett en lax drillas med den tekniken, en syn för gudar.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Jag har sett en lax drillas med den tekniken, en syn för gudar.
              Jag gissar att det var en av dom lyckligaste människorna där och då som höll i spöet...

Kommentera

Det är väll bland det bästa att folk frågar innan man köper. Istället för att köpa och sen märka att det blev helt fel. Kanske inte så bra för säljarna men bra för miljön.
                Har jobbat inom sportfuske branschen, främst inom flugfisket. Alldeles för många har jag hjälpt som köpt prylar som inte alls fungerat. Bästa är ju när någon frågar vad ska jag ha för utrustning ex spö, lina osv. Då blir fisket mycket roligare när man från början har grejor som fungerar. Då vet man att det är "fel" på mig och inte prylarna. Önskar jag själv i början haft alla dessa forum, internet m.m då hade jag sparat åtskilliga kronor, tid och tårar. Men visst har jag lärt mig massor tack vare letandet. Men varför uppfinna hjulet varje gång.

Men det håller jag med om att folk inte vill/förstår att allt inte går att köpa för pengar. Det är inte flugspöt som kastar. Det är den som håller i spöt. Skit bakom spakarna gäller än idag. I flugfisket, en bra kastare kan kasta med nästan alla grejor. En dålig kastare kastar dåligt med alla grejor.

Om jag går till mig själv när jag ska ge mig in på nått nytt. Börjar med att lusläsa på nätet , kolla Youtube. Sen frågar jag på forum som här på Fiskesnack. Ex vilken rulle eller spö ska jag ha för att bedriva det här fisket. Sen är det upp till mig själv att lära mig MEN 1000ggr hellre frågar jag vilka grejor jag ska ha istället för att köpa x-antal spön, rullar för att hitta rätt. Vet ju inte som nybörjare inte ens om grejorna är felet eller jag som håller i grejorna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Storborre Visa inlägg
                  Det är väll bland det bästa att folk frågar innan man köper. Istället för att köpa och sen märka att det blev helt fel. Kanske inte så bra för säljarna men bra för miljön.
                  Har jobbat inom sportfuske branschen, främst inom flugfisket. Alldeles för många har jag hjälpt som köpt prylar som inte alls fungerat. Bästa är ju när någon frågar vad ska jag ha för utrustning ex spö, lina osv. Då blir fisket mycket roligare när man från början har grejor som fungerar. Då vet man att det är "fel" på mig och inte prylarna. Önskar jag själv i början haft alla dessa forum, internet m.m då hade jag sparat åtskilliga kronor, tid och tårar. Men visst har jag lärt mig massor tack vare letandet. Men varför uppfinna hjulet varje gång.

Men det håller jag med om att folk inte vill/förstår att allt inte går att köpa för pengar. Det är inte flugspöt som kastar. Det är den som håller i spöt. Skit bakom spakarna gäller än idag. I flugfisket, en bra kastare kan kasta med nästan alla grejor. En dålig kastare kastar dåligt med alla grejor.

Om jag går till mig själv när jag ska ge mig in på nått nytt. Börjar med att lusläsa på nätet , kolla Youtube. Sen frågar jag på forum som här på Fiskesnack. Ex vilken rulle eller spö ska jag ha för att bedriva det här fisket. Sen är det upp till mig själv att lära mig MEN 1000ggr hellre frågar jag vilka grejor jag ska ha istället för att köpa x-antal spön, rullar för att hitta rätt. Vet ju inte som nybörjare inte ens om grejorna är felet eller jag som håller i grejorna.
                  Jag kan hålla med dig, om jag ska prova något nytt vill jag också läsa på innan. Men det känns ofta som att att allt direkt ska vara serverat via svaret på en fråga. Så stort ointresse för att använda sin egen fantasi. Det är ju det som är det roligaste, hur ska jag lura upp fisken? Nu verkar diskussionen om spolvikten vara viktigare än presentationen av betet.

Jag känner igen fenomenet från barnen då de spelade XBox. Blev det svårt så direkt ut på Youtube och leta upp lösningen. Utan att ens försöka själv. Det verkar finnas personer som på allvar tror att man kan googla upp en fisk.

Nä, nu tar jag spöt och åker ut och kastar lite.

​​​​​​Jag önskar er alla god fiskelycka!
                  Senast ändrad av Nila; 2022-07-03, 18:56.

Kommentera

”Fisken är pricken över i och inget måste.”

Då kan jag ju lika bra ta med mig en termos kaffe och sätta mig vid vattnet och hoppa över att asa med mig all utrustning. Ingen blir en bättre sportfiskare av att fokusera på allt annat än att fånga fisk.

Fisken för mig är minst lika viktig som att jag får varva ner och ladda batterierna.

”Absolut ska man lyssna på mer erfarna fiskare och även be om tips om det behövs. Men att fråga vilken rulle jag ska ha, vilket spö ska jag köpa osv osv det vet man väl bäst själv eller?.”

Öhhh… hade man vetat bäst själv hade man ju inte frågat. Mindre erfarna vill veta så de inte köper sånt som inte passar eller som andra vet är av dåligt kvalitet o.s.v.

Ett forum är till för diskussion. Alla för en själv ointressanta trådar hoppar man lätt över.

Nu har jag slösat nog med tid i denna gnälltråd. (Här ska det finnas en emoji som understryker att denna mening är skriven med glimten i ögat).
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2022-07-03, 20:44.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 990 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art