Sitter och läser både det ena och det andra här på Fiskesnack och undrar vad det är för fel på folk nuförtiden. Vad ska jag ha för rulle, vilken lina ska jag ha vad nappar borren på när det är 23,4 grader varmt osv osv Tjusningen med fisket för mig var att prova saker och lära mig eftersom. Har fiskat snart 50 år och känner mig fortfarande som en rookie ibland därför att jag hela tiden vill utveckla mitt fiske. Men nu för tiden vill man ha ett snabbt svar på allt. Slappna av och njut av att vara ute och fiska. Fisken är pricken över i och inget måste. Lär er att njuta eller som jag säger när folk frågar hur jag kan spendera så lång tid i båten utan att få fisk ibland. Jag säger :Jag älskar att fiska, inte att fånga fisk. Skitfiske på er alla.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad är det för fel.....
Collapse
X
-
Varför måste det nödvändigtvis vara fel på folk som inte är som man själv? För mig är erfarenhetsutbyte av metoder, prylar, fiskars beteenden etc en del av tjusningen med fisket.
Njut istället av ditt sätt att bedriva din hobby och låt andra vara precis som de är utan att leta fel i deras beteende. Skitfiske på dig!
- Gillar 12
-
Det som jag märkt på senare år är att folk inte tar sig tid att lära sig sin utrustning. Vad är det för fel på min rulle, den kastar så dåligt. Vad ska jag köpa istället? Handlar nästan alltid om multirullar. NEJ! Det är inget fel på din rulle, det är dig det är fel på. Du kan inte kasta. Har fått prova flera sådana rullar som kastar dåligt eller bara ger skatbon. Samtliga har fungerat utmärkt. Men jag är ju världsmästare i att kasta med multirullar. Har ju kastat jättelika gäddbeten i 2 säsonger. Klart jag är världsmästare på att kasta små abborrbeten då också.
skillnaden mot förr insåg man att det var en själv det var fel på och inte skyllde på utrustningen när man är nybörjare.
- Gillar 9
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggVarför måste det nödvändigtvis vara fel på folk som inte är som man själv? För mig är erfarenhetsutbyte av metoder, prylar, fiskars beteenden etc en del av tjusningen med fisket.
Njut istället av ditt sätt att bedriva din hobby och låt andra vara precis som de är utan att leta fel i deras beteende. Skitfiske på dig!Never let your memories be greater then your dreams...
I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...
- Gillar 3
Kommentera
-
Å ena sidan håller jag med om att det är mycket mindre "tänka själv" och "skaffa sig egen erfarenheter" än vad det troligen var förr. Det som funkar på YouTube, det ska alla ha (grov generalisering förstås, men relevant). Jag som jobbar i Sportfiskebutik kan ge ett praktexempel som jag småskrattade lite åt. Jag tror att det var i den senaste säsongen av YouTube produktionen Pike Fight som Daniel Nilsson, en av våra sportfiskeprofiler, fick en 10-kilos gädda på spinnerbait. I november månad, en månad ökänd för att sakta ner och "lugna ner" presentationerna för gädda, ökade spinnerbaitförsäljningen av precis det spinnerbaitet (Westin Monstervibe) som han fick den stora gäddan på. Jag kan förstå att man kan bli inspirerad och köpa beten som man ser mycket reklam för. Jag tror vi alla gjort det åtminstone någon gång. Men man måste ändå applicera detta på dem förutsättningar man själv har framför sig. Att köpa ett bete bara för att någon råkar dra en 10+ gädda på det i ett vatten som ligger många många mil ifrån en, och som dessutom tog under en helt annan säsong är verkligen inget bra sätt att utvecklas som fiskare.
Däremot, att byta erfarenheter har i all tider varit det som hjälper en att förstå sig på fisket som sport och hobby bättre. Det kan vara en alldeles nödvändig hjälp på vägen och ett verktyg för att utvecklas snabbare. Särskilt när det kommer till utrustning. Jag har samlat ofattbart mycket information när det kommer till exempelvis rullar. Information från bl.a YouTube som gett mig kunskap jag aldrig skulle kunna lista ut själv. Tackle Advisors är t.ex en av mina historiskt största informationskällor och han är en av anledningarna till att jag vet vad jag själv ska leta efter i utrustning när jag handlar. Jag lär gärna ut och hjälper andra göra mer "utbildade köp" för att i sin tur kanske lära sig något. När jag pratar med kunder i butiken gör jag egentligen samma sak som många gör på nätet idag. Jag förklarar grundligt för kunder vad man bör tänka på i hopp om att ge verktygen för att de själva ska kunna lära sig saker själv i framtiden. Jag hade lika gärna kunnat göra detta i en video på YouTube, med enda betydande skillnad som "interaktionen blir mindre personlig."
Summa summarum: Rätt typ av lärokällor kan vara ovärdeligt för att utvecklas i sitt fiske. Alla är vi olika. Vissa lär sig bättre genom "learning by doing-principen," vissa lyssnar gärna på någon pedagogisk fiskare och vissa lär sig på helt andra sätt. Inget sätt är fel och det är inte heller fel på folk för att man lär sig på olika sätt (vilket jag är väl medveten om att TS inte menade). Det är när det går överstyr, att man antingen blir för beroende av hjälp och därmed inte litar på sina egna idéer, eller när man totalt vägrar ta emot någon form av hjälp för att man tror att man alltid kan bäst själv, som man blir ett hinder för sin egen utveckling inom fiske. Lagom är bäst, som i så många andra fall.
- Gillar 7
Kommentera
-
Absolut ska man lyssna på mer erfarna fiskare och även be om tips om det behövs. Men att fråga vilken rulle jag ska ha, vilket spö ska jag köpa osv osv det vet man väl bäst själv eller? Eller som en person skrev här för ett bra tag sedan: Hej jag har köpt en frambromsad rulle. Jag har bara haft bakbromsade rullar tidigare och nu undrar jag åt vilket håll jag ska vrida vredet för att slirbromsen ska bli hårdare. PÅ RIKTIGT?????? Känns som vi håller på att bli fördummade eftersom vi inte kan tänka eller testa oss fram längre. Minsta problem sök svar på forum eller Youtube så slipper hjärnan jobba. Tror jag ska börja fråga varje dag vad jag ska äta till middag så slipper jag sitta med veckoplaneringen och handlingslistor. Lev väl och ha det gott.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av esoxlucius666 Visa inläggAbsolut ska man lyssna på mer erfarna fiskare och även be om tips om det behövs. Men att fråga vilken rulle jag ska ha, vilket spö ska jag köpa osv osv det vet man väl bäst själv eller? Eller som en person skrev här för ett bra tag sedan: Hej jag har köpt en frambromsad rulle. Jag har bara haft bakbromsade rullar tidigare och nu undrar jag åt vilket håll jag ska vrida vredet för att slirbromsen ska bli hårdare. PÅ RIKTIGT?????? Känns som vi håller på att bli fördummade eftersom vi inte kan tänka eller testa oss fram längre. Minsta problem sök svar på forum eller Youtube så slipper hjärnan jobba. Tror jag ska börja fråga varje dag vad jag ska äta till middag så slipper jag sitta med veckoplaneringen och handlingslistor. Lev väl och ha det gott.
- Gillar 3
Kommentera
-
Tyvärr stannar dialogen här på forat ofta vid utrustning, den blir till slut millimeternoga. Det hjälper sällan en nybörjare att trassla in sig i optimala längden på jiggsvansar eller det mest udda spöet som måste importeras från andra sidan jordklotet. Det skrämmer bort fiskeglädjen. En blank krok i vattnet fångar hundra gånger fler fiskar än en diskussion om vilket linfabrikat som är bäst.
De, för mig, mest intressanta samtalen här handlar om fiskens beteenden, typ av bete (inte det exakta fabrikatet och årsmodell) för olika situationer, vädrets påverkan. Snabbt eller långsamt, djupt eller grunt etc. Sådana ämnen hjälper en nybörjare att få fisk betydligt mer än materialnörderi.
Det går bra att fiska både wobblers (sällsynt ord numer), skeddrag (om de fortfarande används), spinnare och jiggar med samma spö och rulle. Man behöver inte en uppsättning för varje färg på betet. Har man en uppsättning för lätta drag och en för de tyngre är man hemma. Om man vill kan man sedan specificera sig. Men det behövs inte, chans till napp är stor ändå..
Framgångsrik fiskare blir man vid vattnet, med spöet i hand och kroken i vattnet. Lämna mobilen i fickan.
- Gillar 7
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 990 visningar
1 gilla