Segt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Segt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Segt

Allt segar sig fram just nu... på fredag kliver jag på semestern men tiden till fredag är just nu oändlig.

Ingen vill sälja något roligt som man kan tröstköpa... jag trösthandlar kinaskit hos AliE... men semestern hinner ju ta slut innan skiten landar i postlådan...

Frugan ville skiljas i våras så det har vi gjort... fattar ni hur mycket skit jag kan köpa nu utan att nån undrar eller bryr sig... kanske borde flytta till kina så leveranstiderna kortas...

Snart semester... snart...

Nån som har förslag på något jag inte klarar mig utan som jag bara måste köpa i sportfiskeväg?

Något kul att fiska ytbeten med kanske? En ytbetescombo, såhär nu på sommaren. Eller ett par roliga och speciella beten. Få personer utvecklar sin ytbetesteknik. Jag själv är inne på att köpa en riktigt obskyr japansk "surface style" rulle som jag ska para ihop med ett riktigt "piskigt" vintage-spö, med pistol-grip och nedsänkt rullfäste. Man behöver förstås inte gå i dem banorna. En modernare combo passar nog bättre till majoriteten av de ytbeten som finns på Sveriges marknad.

Kommentera

Semester = regn... ett stort paraply, regnkläder eller kanske en hyttbåt...

Kommentera

Köp ett gäng Heddon Super Spook, klassiskt walk-the-dog bete som alltid levererar.

Senast ändrad av holden; 2022-06-30, 07:54.

Kommentera

Just ytbeten har jag faktiskt väldigt ont om när det gäller spinnfisket men jag har poppers och alla möjliga beten för presentationen i ytskiktet för fluga.

Ska kika på det där med walk the dog, fast det låter lite tråkigt men funkar säkert jättebra

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Just ytbeten har jag faktiskt väldigt ont om när det gäller spinnfisket men jag har poppers och alla möjliga beten för presentationen i ytskiktet för fluga.

Ska kika på det där med walk the dog, fast det låter lite tråkigt men funkar säkert jättebra
            Tvärtom, det är mycket roligare än poppers som ju bara går rakt fram - som att fiska jerkbaits i ytan så man ser borrarna komma plogandes efter! Ruskigt spännande eftersom de ofta missar och försöker hugga flera gånger innan de sitter på kroken.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Tvärtom, det är mycket roligare än poppers som ju bara går rakt fram - som att fiska jerkbaits i ytan så man ser borrarna komma plogandes efter! Ruskigt spännande eftersom de ofta missar och försöker hugga flera gånger innan de sitter på kroken.
              Jag ska ge det en chans!

Kommentera

En annan storfavorit är Storm Thunder Dog, kräver lite mer av fiskaren vad gäller spöteknik men hoppar långt i sidled om man trycker på vilket verkligen triggar borrarna högsommarkvällar, verkar dock svåra att få tag på i Sverige nuförtiden.

Kommentera

För övrigt tillverkas det allt för få hårdbeten till exempelvis abborre och öring av alla små betesbyggare här i Sverige... i alla fall av dom jag känner till.

Jaaral gör några som borren hugger på men dom är nog tänkta till gädda.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    För övrigt tillverkas det allt för få hårdbeten till exempelvis abborre och öring av alla små betesbyggare här i Sverige... i alla fall av dom jag känner till.

Jaaral gör några som borren hugger på men dom är nog tänkta till gädda.
                    Jag har gjort några abborrbeten i trä, men det är jävla pilligt och svårt att få till tex en liten wobbler eller jerk runt 5-7cm som funkar bra. Ytbete, som tex en spook är inte svårt om man har en svarv eller gillar karva med en vass kniv. Har en 780g abborre som störst på egengjort ytbete.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 958 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art