Nästan 23 grader i vattnet i dag i skärgården här hemma. Nån mer än jag som avstår från fiska visa arter? Både gädda och "ädelfisk" brukar jag avstå från i dessa badtempraturer.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
För varmt?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggNästan 23 grader i vattnet i dag i skärgården här hemma. Nån mer än jag som avstår från fiska visa arter? Både gädda och "ädelfisk" brukar jag avstå från i dessa badtempraturer.
- Gillar 1
-
Jag fiskar inte gädda i så varmt vatten. Det är riskabelt. De jag råkar få vid abborrfiske krokas av vid båtkanten i största möjliga mån. Det enda undantaget är vid ösregn då vattnet blir rejält syresatt vid sådana tillfällen. Då brukar jag passa på att fiska med ytbeten. Put and take kan jag fiska på sommaren om jag får lust då jag alltid behåller regnbågarna för att äta dem. Vild ädelfisk låter jag vara i varmt vatten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Niklar Visa inläggNästan 23 grader i vattnet i dag i skärgården här hemma. Nån mer än jag som avstår från fiska visa arter? Både gädda och "ädelfisk" brukar jag avstå från i dessa badtempraturer.
Rätt mycket vak i ex sjöarna redan runt 03 då ljuset visar sig.
Kommentera
-
Sommaren är här med allt fantastiskt av vad det innebär! Vi vill passa på att dela med oss av lite rekommendationer kring hur man kan tänka kring vattentemperaturer och hur man utför ett hållbart catch-and-release-fiske efter gädda.
Sportfiskarnas rekommendation
Över 20 grader: Avstå gärna från catch-and-release-fiske
Mellan 18-19 grader: Börjar finnas risker för fisken
Under 18 grader: Lägre risker för skador för fisken
I varmt vatten så påverkas fisken av ökad stress vilket tär mer på fisken, det kan även bidra till ökad risk för infektioner och ökad risk för skador på slemskiktet, vilket kan leda till negativ påverkan på fiskens fortsatta tillväxt och fiskens överlevnad.
Råkar man fånga en gädda i varmt vatten så rekommenderar vi att man drillar fisken så snabbt det går och hanterar fisken så skonsamt som möjligt. Undvik helst att plocka upp fisken genom att kroka av när den ligger i vattnet.
Bra att tänka på är att lokala förhållanden och djup påverkar vattentemperaturen.
Vi grundar våra rekommendationer utifrån den forskning som fiskekologen Petter Tibblin har granskat i litteraturen kring catch and release av fiskar.
Vår egen Dr Gädda, Olof Engstedt, håller med i dessa synpunkter kring fiske av gädda i varmt vatten och rekommenderar istället sportfiskare att fiska abborre eller gös när det är som varmast.
Det behövs mer forskning inom området för att vi ska få en bättre bild av hur gäddan påverkas av varmare vattentemperaturer. Fram tills dess vill vi rekommendera att man håller ett vakande öga på temperaturen i vattnet och beaktar försiktighetsprincipen.
Vill du få en djupare förståelse för hur gäddan påverkas av vattentemperaturen så rekommenderar vi att lyssna på Oscar Trowald och John Zafaradl avsnitt i Gäddpodden där de intervjuar Petter Tibblin. Avsnittet hittar du här https://www.podbean.com/ew/pb-34kk2-e39b64
- Gillar 2
Kommentera
-
Har också slutat fiska gädda i sommarvärmen efter att ha fått erfara att några stycken har strukit med genom åren, långt innan jag hade någon tanke på att fisk kanske var extra känsliga under vissa perioder osv. Spinnfisket efter abborre har jag aldrig riktigt kommit in i så då återstår det inte så mycket förutom att meta efter sutare och vitfisk. Vilket är ungefär vad man orkar med i den värsta värmen, klarar mig faktiskt rätt bra eftersom jag tycker värmen är så påfrestande. Istället sitter man och suktar till senhösten och gäddfisket då, när dom börjar bli riktigt stora och feta.2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inläggHar också slutat fiska gädda i sommarvärmen efter att ha fått erfara att några stycken har strukit med genom åren, långt innan jag hade någon tanke på att fisk kanske var extra känsliga under vissa perioder osv. Spinnfisket efter abborre har jag aldrig riktigt kommit in i så då återstår det inte så mycket förutom att meta efter sutare och vitfisk. Vilket är ungefär vad man orkar med i den värsta värmen, klarar mig faktiskt rätt bra eftersom jag tycker värmen är så påfrestande. Istället sitter man och suktar till senhösten och gäddfisket då, när dom börjar bli riktigt stora och feta.
Kommentera
-
Sjukt gött i värmen o dra ut med båten o slömeta på Öresund.
Plattfiskarna som inte är lagom matstorlek samt alla småtorskar som behagar hugga i mellanåt synar inte båtens insida om de inte sitter så pass att peangen måste fram för o lossa kroken. Men så fort kroken är loss simmar dom i raketfart ner i böljan igen.
Perfekt sommarfiske.
Snart är det dock semester o då blir det farligt för de småländska abborrarna
I år är förhoppningsvis året då man lyckas knäcka koden för de riktigt stora..
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
Över 20 grader: Avstå gärna från catch-and-release-fiske
Mellan 18-19 grader: Börjar finnas risker för fisken
Under 18 grader: Lägre risker för skador för fisken
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 015 visningar
1 gilla
|