Spöbyggare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbyggare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöbyggare

Är det någon av er här på forumet som bygger egna spön?

Jag har funderat lite på om jag ska prova på med en shimanoklinga där en av spöringarna fått stryk och behöver bytas... lika bra att byta ut alla så det ser enhetligt ut tänker jag... och om jag ändå håller på så är det väl lika bra att byta ut tråkig foam mot kork... hur svårt kan det vara? :-D

Jag har testat på en del. Foam till kork är inget problem alls, finns mycket på youtube bla mudhole. Största problemet skulle jag säga är lacken. Vill du ha det schysst så får du vara beredd på att köpa en lackeringsmaskin. Även spölindningsmaskin underlättar när du ska fixa spöögglorna.
    Vill man hålla det enklare så har Svartzonker lite tips, även det på youtube.

Jag har tummen mitt i handen, men har byggt ihop ett abborrset från mudhole och ett gäddspö från Svartzonker. Även bytt ut trasiga ringar mm. Så jättesvårt är det inte även om vissa moment kan vara svårare.

Kommentera

Ja, för att lacka lindningarna är det smidigt med någon form av lackeringsmaskin. Den behöver inte vara så avancerad.
      tex

Om du bygger drag och har ett torkhjul kan du säkert trixa ihop något mha den motorn och ett eller två stöd för klingan
      Spölindningarna går minst lika bra att få till mned enklare hjälpmedel, tex att dra tråden genom en eller två böcker.
      Börja enkelt, då märker du vilka moment som just du skulle vilja lägga pengar på att underlätta.

Det kan vara jobbigt att få bort handtag och ev även rullfästet beroende på hur starkt lim som använts.
      Korkarna (eller ett färdigt handtag) är smidigast att trä på uppifrån på klingan och då vill man ha en "tom" klinga

Det är länge sedan jag byggde mitt senaste spö, men fråga på det finns många här som kan bidra!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 135 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art