Nytt haspelspö Göteborg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt haspelspö Göteborg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt haspelspö Göteborg

Är ny på sajten så säg till om jag landat fel.

Ska köpa mitt första nya haspelspö på 40 år. Dags att pensionera Visir #804 och Favorit #802 nu. Har sporadiskt följt utvecklingen under årens lopp men insåg inte hur illa läget är.

Målet: ett lätt, sex-sju fot långt enhandsspö (det är måtten jag är van vid) med korkhandtag, för beten kring 3-20 gr, till min Mitchell 308 (den haspel med utanpåliggande spole som inte är klumpig eller klonkar och gör motstånd när bygeln ska fällas har jag ännu inte haft i min hand). Det vanliga spöet för strandfiske i sjöar och lugnt strömmande vatten med andra ord.

Satte mig på cykeln för en tur till stan med nedslag hos Strömwalls och LG (finns det fler sportfiskebutiker, Sävedalen, andra platser?). Utbudet vad gäller mina önskemål var ganska litet och samtliga kandidater var sprättspön. Styva som pinnar med en nervös topp. Visst, de beter sig annorlunda med en spinnare hängande i linan men grundegenskaperna förändras inte så mycket.

Vad jag söker är ett spö med följsam aktion där man lugnt och stilla kan svinga iväg ett bete med precision under trädgrenar, mellan stenar eller rakt ut mot djupet.

Har ni några bra tips? På nätet är det en djungel av spön, tät som en bambuplantage, svårt att orientera sig. Är också öppen för begagnat i fint skick, det viktigaste är att rätta känslan infiner sig. Gärna under tusenlappen, mitt samvete lider mer än plånboken om man ska behöva lägga ut mer, men jag är inte omöjlig.

Ser fram emot intressanta inpass!

"Sprättspön", klockrent!

Det låter som du kanske kan känna på spön för så kallade "crankbaits", har du inte anammat det moderna språkbruket (skönt om någon inte har det) är det enkelt uttryckt spön avsedda för mer eller mindre djupgående wobblers.
    Dessa har en djupare aktion, men en djupare aktion jämfört med andra moderna spön vilket får mig att tro att dessa också är för "sprättiga" för din smak.

Däremot går det hitta budgetspön, 1000 kronor får idag räknas som billigt, vilka är av mer "svajig" typ. Ett sådant kanske hade passat.
    Jag tror dock att ett modernt glasfiberspön hade varit det bästa, men sådana av bättre slag har en tendens att kosta skjortan.
    Otroligt svårt att ge specifika tips tyvärr, då läget som du skriver är tämligen illa...

Kommentera

Tack för info - värdefullt för en gammal stöt som jag. Det hänger inte på priset, jag lättar på plånboken om det skulle behövas. Ett nytt spö kommer förmodligen att hålla livet ut så då blir kostnaden per kast ganska låg om jag är flitig vid vattenbrynet.

Föreslå gärna modeller, då kan jag begränsa urvalet. Helst vill jag ju känna på det så gärna tips på butik också. Har nyligen dragit mig tillbaka från yrkeslivet så kan mycket väl tänka mig att ta en trevlig utflykt med tåg eller buss om det skulle behövas.

Eller också bygger jag ett nytt spö av klingorna som står på vinden. Men ska det verkligen behövas?

Kommentera

Har dålig koll på vem som säljer vad i Sverige men kan tycka att ett St. Croix Mojo Bass Glass stämmer in rätt bra på dina önskemål.
        Korkhandtag (om än delat), klassat 7-21 gram, "Moderate"-aktion.
        Har själv inte använt spöt i fråga men fiskat en del med äldre generationer av både St Croix's och andra glasspön avsedda för amerikanska marknaden. Min egna upplevelse är att flera av dem påminner just om äldre tiders spön till viss del.

Kan dock inte säga om spöt finns att få tag i här hemma, köper väldigt sällan spön på hemmaplan, av liknande anledning som nämns i trådstarten men skillnad på detaljnivå .

Ursprungligen postat av mdr30 Visa inlägg
        Eller också bygger jag ett nytt spö av klingorna som står på vinden. Men ska det verkligen behövas?
        Varför inte?
        Har själv några custombyggen, tillkomna just för att marknaden inte erbjuder det jag söker.

Kommentera

Det där spöt är längre än det du söker. Men aktionen på det är djupare och mjukare än dom flesta andra spön i butik.

Kommentera

Ursprungligen postat av mdr30 Visa inlägg
            Är ny på sajten så säg till om jag landat fel.

Ska köpa mitt första nya haspelspö på 40 år. Dags att pensionera Visir #804 och Favorit #802 nu. Har sporadiskt följt utvecklingen under årens lopp men insåg inte hur illa läget är.

Målet: ett lätt, sex-sju fot långt enhandsspö (det är måtten jag är van vid) med korkhandtag, för beten kring 3-20 gr, till min Mitchell 308 (den haspel med utanpåliggande spole som inte är klumpig eller klonkar och gör motstånd när bygeln ska fällas har jag ännu inte haft i min hand). Det vanliga spöet för strandfiske i sjöar och lugnt strömmande vatten med andra ord.

Satte mig på cykeln för en tur till stan med nedslag hos Strömwalls och LG (finns det fler sportfiskebutiker, Sävedalen, andra platser?). Utbudet vad gäller mina önskemål var ganska litet och samtliga kandidater var sprättspön. Styva som pinnar med en nervös topp. Visst, de beter sig annorlunda med en spinnare hängande i linan men grundegenskaperna förändras inte så mycket.

Vad jag söker är ett spö med följsam aktion där man lugnt och stilla kan svinga iväg ett bete med precision under trädgrenar, mellan stenar eller rakt ut mot djupet.

Har ni några bra tips? På nätet är det en djungel av spön, tät som en bambuplantage, svårt att orientera sig. Är också öppen för begagnat i fint skick, det viktigaste är att rätta känslan infiner sig. Gärna under tusenlappen, mitt samvete lider mer än plånboken om man ska behöva lägga ut mer, men jag är inte omöjlig.

Ser fram emot intressanta inpass!
            Sportfiskebutiker I Göteborg som jag har haft bra kontakt med förr var EL-GE Sportfiske och Strömvalls Sportfiske.
            mvh,
            Leif Engström

EL-GE Sportfiske
            4,6(346) · Sportfiskebutik
            Göteborg · 031-22 05 70

"Välsorterad fiskebutik"

Strömvalls Sportfiske
            4,6(241) · Sportfiskebutik
            Göteborg · 031-707 40 07

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Har dålig koll på vem som säljer vad i Sverige men kan tycka att ett St. Croix Mojo Bass Glass stämmer in rätt bra på dina önskemål.
              Korkhandtag (om än delat), klassat 7-21 gram, "Moderate"-aktion.
              Har själv inte använt spöt i fråga men fiskat en del med äldre generationer av både St Croix's och andra glasspön avsedda för amerikanska marknaden. Min egna upplevelse är att flera av dem påminner just om äldre tiders spön till viss del.

Kan dock inte säga om spöt finns att få tag i här hemma, köper väldigt sällan spön på hemmaplan, av liknande anledning som nämns i trådstarten men skillnad på detaljnivå .

Varför inte?
              Har själv några custombyggen, tillkomna just för att marknaden inte erbjuder det jag söker.
              Ett bygge får det bli, som komplement. Hittade en klinga (Arjon, förmodligen kolfiberprototyp) som kan bli ett fint UL-spö, möjligen också ett längre av några splictcane-delar.

Click image for larger version  Name:	FTACftx.jpg Views:	0 Size:	96,4 KB ID:	2598871

Click image for larger version  Name:	K8jYoLz.jpg Views:	0 Size:	138,5 KB ID:	2598872

Click image for larger version  Name:	diYkKjq.jpg Views:	0 Size:	233,4 KB ID:	2598873

Fortsättning följer.

Men ett nytt spö med alla den moderna teknikens fördelar måste också införskaffas. Båda tipsen ovan ser intressanta ut och väl värda att kolla vidare på - tack. Helt korkhandtag, 6-7 fot, följsam aktion är mina önskemål. Begagnat är också av intresse om någon har ett oanvänt spö i garderoben.

Riktigt kul att komma i gång med prylarna och fisket igen. Om nån vecka drar jag till brorsan och ser om vi kan lura några gäddor i Mjörn.
              Bifogade filer
              Senast ändrad av mdr30; 2022-04-11, 08:08.

Kommentera

mdr30 din attityd är avundsvärd.
                "Hittar jag inte rätt bland all modern skit bygger jag mitt eget."
                Rätta takter!
                Uppdatera gärna med dina byggen, ser spännande ut.

Kommentera

Ska du köpa nytt spö i Göteborg tycker jag du ska åka till Tight line i Kållered å känna på Sportex spöna dom tagit in från Tyskland, dom enda som har detta märket i Sverige och det är fina kvalitets spön….

Kommentera

Blir väldigt spännande att följa. Har själv ett bygge på en cts glasklinga. Med en underbar ganska snabb men väldigt djup aktion.
                    Att hitta gamla arjon klingor på vinden låter ju inte tråkigt. Och de ska ju inte stå där och damma i decennier. Helt rätt att bygga på dem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 063 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art