UV-krokar hiss/diss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UV-krokar hiss/diss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Är säker på att UV-krokar kan ha en avgörande betydelse IBLAND men att det skulle vara bättre än exempelt lysslang är jag osäker på.

Att sätta någon form av huggpunkt funkar, känner några fiskeguider & dom sätter ofta lysslang på bakre kroken & dom har sett vid flera tillfällen det har varit en avgörande faktor.
    Det är viktigt att veta hur man identifierar fiskeplatsen och hur man ställer in ljusspö och krok.

Kommentera

Ursprungligen postat av jaydenjame Visa inlägg

Det är viktigt att veta hur man identifierar fiskeplatsen och hur man ställer in ljusspö och krok.
      Än så länge är det ganska lätt att se när en bot är i farten men snart byter man väl berättelser med dem…

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
        Jag var ute och ismetade i ett svårt vatten i lördags. Då det är ett p&t- vatten med bra kondis på gäddorna nöter jag där ibland trots ganska få fiskar per pass. Hur som helst, fem spön rätt placerade i strategiskt område i ca 6 timmar varav ett av spöna hade en enkel BKK fluo krok. Två fiskar upp i samma hål och med samma tackel - BKK-kroken. Jag säger inte att det berodde på kroken men visst är det lite typiskt. Hade de sett senaste Fly vs Jerk så de kände till senaste trenden? ;-)
        Rekommenderar du en specifik krok? Jag ska leta efter att köpa den.

Kommentera

Röda krokar har ju funnits länge innan BKK-UV - krokarna kom men då var det ingen som promotade dem. Nu ser man de lite överallt. Tidigare var det ingen större prisskillnad mellan en röd och vanlig krok och 17:- st känns därför riktigt, riktigt saftigt, långt över min gräns för vad som känns rimligt att betala för en krok. Dessa BKK- krokar är förvisso sylvassa men udden trubbas ju av snabbt om man fiskar bottennära och går emot en sten. Blir alltså dyrt i längden.

Går ju att hitta kemvässade krokar bra mycket billigare än det, bara man är lite observant och huggpunktseffekt fås ju av en bit fluoslang som flera varit inne på tidigare. Fluoslangen är svinbillig men säkert ointressant att sälja av den anledningen.

Det är mitt tips. Hitta en kemvässad krok som du trivs med, ha som vana att slipa om krokarna regelbundet, och köp en bit fluoslang för 15:- (räcker till 20st krokar) och sätt pengarna som blir över på annat.
          Senast ändrad av gabbu; 2023-10-12, 23:57.

Kommentera

Jag kan ärligt säga att jag märkt en liten skillnad vissa dagar på abborre. Jag monterar gärna UV-krok på tailspinnare. En dag i somras var det rätt rejäl skillnad på tailspinnare med UV-krok kontra utan UV-krok. 20 - 4 blev resultatet. Fluo-huggpunkt verkar helt enkelt spela roll vissa dagar. Mest skillnad har jag märkt i lite dunklare ljus. Tänk mulen dag eller sommar-solnedgång. Jag har dessutom bra vibbar av UV-krok, då jag tog PB på 51 cm i somras på en tailspinnare (Armada Eyecatcher 8 g) med UV-krok.

Till saken hör det att jag prövat diverse limkrok till pimpel på tailspinnare innan och märkt skillnad. Det jag gillar med BKKs UV-krok är dock att den är vassare och brutalt mycket starkare än annan krok jag prövat. Gamakatsu och Owner har varit min standard för trekrok. VMC om jag vill ha billig krok när jag vet att jag kommer skrapa i sten. BKK gör i min mening lika bra krok som Gamakatsu och Owner. Utan tvekan. De är sylvassa och jättestarka. Jag gillar deras smala modell också. För övrigt kan jag passa på att nämna krokmärket Ryugi, som jag också anser gör fenomenal krok.

BKK, som ju ligger på ungefär samma pris som Gamakatsu och Owner, kan tävla och då köper jag gärna UV-krok istället för billigare krok med lysslang.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Än så länge är det ganska lätt att se när en bot är i farten men snart byter man väl berättelser med dem…bad ice cream
              Hur man avgör. Dessa är alla bara ord utan några resultat eller exempel på ett specifikt fall.

Kommentera

Vet inte om det går att jämföra. Men en annan som fiskar mycket sked märker ibland stor skillnad på om man har den röda lilla plastbiten som sitter vid kroken. Ibland är den helt nödvändig medan ibland måste man ta bort den. Ska faktiskt prova BKK krok och se om de fungerar likadant.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                  Jag kan ärligt säga att jag märkt en liten skillnad vissa dagar på abborre. Jag monterar gärna UV-krok på tailspinnare. En dag i somras var det rätt rejäl skillnad på tailspinnare med UV-krok kontra utan UV-krok. 20 - 4 blev resultatet. Fluo-huggpunkt verkar helt enkelt spela roll vissa dagar. Mest skillnad har jag märkt i lite dunklare ljus. Tänk mulen dag eller sommar-solnedgång. Jag har dessutom bra vibbar av UV-krok, då jag tog PB på 51 cm i somras på en tailspinnare (Armada Eyecatcher 8 g) med UV-krok.

Till saken hör det att jag prövat diverse limkrok till pimpel på tailspinnare innan och märkt skillnad. Det jag gillar med BKKs UV-krok är dock att den är vassare och brutalt mycket starkare än annan krok jag prövat. Gamakatsu och Owner har varit min standard för trekrok. VMC om jag vill ha billig krok när jag vet att jag kommer skrapa i sten. BKK gör i min mening lika bra krok som Gamakatsu och Owner. Utan tvekan. De är sylvassa och jättestarka. Jag gillar deras smala modell också. För övrigt kan jag passa på att nämna krokmärket Ryugi, som jag också anser gör fenomenal krok.

BKK, som ju ligger på ungefär samma pris som Gamakatsu och Owner, kan tävla och då köper jag gärna UV-krok istället för billigare krok med lysslang.
                  I use the BKK UVO hooks on some baits too, mainly because i like the looks in combination with different kind of colors.
                  On the Savage Gear Fat Tail Spin tailspinner in the color: 'White silver' i have really liked the BKK hook, and caught alot of very good perch.
                  I also like to use it on 'Perch' colored hardbaits imitating red fins, baits with a bright yellow belly as a contrast to that, and funny enough on SOME very transparent colored baits as the 'Sparkling Grey' and 'Sparkling Blue' from Westin.

But i disagree on the quality of the hook itself.
                  The hook is very strong, and probaly stronger than Owner and Gamakatsu, which is the 2 best 'comercial' hooks in my opinion. The durability from BKK Can be very Nice in the smaller sizes from 4-8, cause unhooking pikes tend to bend the hooks in these sizes, and the sharpness of the hook isnt super important, because both pike and perch tend to GET hooked pretty easy on those small hooks.
                  The BKK are fairly Sharp, but in my opinion noticeable less Sharp than Gamakatsu and Owner.
                  Especially from 1-3/0, normal pike sizes, i tend to not use Them as much because of the lack of sharpness.
                  And on jigheads from 3/0-6/0 i would never even consider to use BKK to be honest.

In my eyes Gamakatsu is the sharpest hook of 'the 3', but also the most fragile and most expensive. If you change hooks often enough you wont lose any fish because they are fragile, but it Will cost you some money and time.
                  Owner is very close to being as Sharp as Gamakatsu, but noticeable more durable.
                  BKK isnt sharper than VMC, Mustad etc. in my opinion, but probaly one of the most durable hooks on the market, and the colors Can be a Nice eyecatcher (pun intended)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 013 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art