Sitter och kollar på en fiskeproduktion och lägger märke till att nästan varje team kör med uv-krokar, kan det verkligen göra en sådan skillnad för ens fiske? Jag själv ställer mig tämligen skeptisk, någon med erfarenhet?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
UV-krokar hiss/diss
Collapse
X
-
Länkar till en sida, där Robert "Robbie" Johansson skriver om uv färger.
-
Det är ju redan konstaterat här i tråden att fiskarna som brukar jagas i dessa produktioner inte registrerar UV.
Men två konkreta fördelar är ju att tror man på något tenderar man att fiska bättre. Samt att krokarna som sitter på betena ifrån fabrik brukar vara rätt dåliga så dyker det ju upp fördelar att byta till en bättre krok.
Kommentera
-
Jag var ute och ismetade i ett svårt vatten i lördags. Då det är ett p&t- vatten med bra kondis på gäddorna nöter jag där ibland trots ganska få fiskar per pass. Hur som helst, fem spön rätt placerade i strategiskt område i ca 6 timmar varav ett av spöna hade en enkel BKK fluo krok. Två fiskar upp i samma hål och med samma tackel - BKK-kroken. Jag säger inte att det berodde på kroken men visst är det lite typiskt. Hade de sett senaste Fly vs Jerk så de kände till senaste trenden? ;-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ajoan Visa inläggJag var ute och ismetade i ett svårt vatten i lördags. Då det är ett p&t- vatten med bra kondis på gäddorna nöter jag där ibland trots ganska få fiskar per pass. Hur som helst, fem spön rätt placerade i strategiskt område i ca 6 timmar varav ett av spöna hade en enkel BKK fluo krok. Två fiskar upp i samma hål och med samma tackel - BKK-kroken. Jag säger inte att det berodde på kroken men visst är det lite typiskt. Hade de sett senaste Fly vs Jerk så de kände till senaste trenden? ;-)
Ingen seriös gädda skulle kolla på Fly vs Jerk.
(Insåg att inlägget lät lite hårt, det skulle läsas med ironi)Senast ändrad av BrainDisorder; 2022-03-08, 23:27.2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023
Kommentera
-
Är säker på att UV-krokar kan ha en avgörande betydelse IBLAND men att det skulle vara bättre än exempelt lysslang är jag osäker på.
Att sätta någon form av huggpunkt funkar, känner några fiskeguider & dom sätter ofta lysslang på bakre kroken & dom har sett vid flera tillfällen det har varit en avgörande faktor.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg
Kan det vara så att du undermedvetet placerade betesfisken och UV-tacklet i det mest fångstgivande hålet? (Baserat på tidigare besök då du benämner vattnet som svårfiskat och att du varit där förut).
Ingen seriös gädda skulle kolla på Fly vs Jerk.
(Insåg att inlägget lät lite hårt, det skulle läsas med ironi)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggÄr säker på att UV-krokar kan ha en avgörande betydelse IBLAND men att det skulle vara bättre än exempelt lysslang är jag osäker på.
Att sätta någon form av huggpunkt funkar, känner några fiskeguider & dom sätter ofta lysslang på bakre kroken & dom har sett vid flera tillfällen det har varit en avgörande faktor.
Kommentera
-
Kört Bkk uvo krokarna med tanke på huggpunkt.
Men mestadels för att matcha färgen på betet i helhet, eller raka motsatsen, att framhäva kontrast. Med andra ord kan jag inte direkt uttala mig om effekten av UV, då det i sig aldrig varit en prioritet.
Skönt också att slippa krångla med lysslang som förr!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 958 visningar
1 gilla