UV-krokar hiss/diss - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

UV-krokar hiss/diss

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• UV-krokar hiss/diss

Sitter och kollar på en fiskeproduktion och lägger märke till att nästan varje team kör med uv-krokar, kan det verkligen göra en sådan skillnad för ens fiske? Jag själv ställer mig tämligen skeptisk, någon med erfarenhet?

Länkar till en sida, där Robert "Robbie" Johansson skriver om uv färger.

Kommentera

Det är ju redan konstaterat här i tråden att fiskarna som brukar jagas i dessa produktioner inte registrerar UV.

Men två konkreta fördelar är ju att tror man på något tenderar man att fiska bättre. Samt att krokarna som sitter på betena ifrån fabrik brukar vara rätt dåliga så dyker det ju upp fördelar att byta till en bättre krok.

Kommentera

Jag var ute och ismetade i ett svårt vatten i lördags. Då det är ett p&t- vatten med bra kondis på gäddorna nöter jag där ibland trots ganska få fiskar per pass. Hur som helst, fem spön rätt placerade i strategiskt område i ca 6 timmar varav ett av spöna hade en enkel BKK fluo krok. Två fiskar upp i samma hål och med samma tackel - BKK-kroken. Jag säger inte att det berodde på kroken men visst är det lite typiskt. Hade de sett senaste Fly vs Jerk så de kände till senaste trenden? ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
          Jag var ute och ismetade i ett svårt vatten i lördags. Då det är ett p&t- vatten med bra kondis på gäddorna nöter jag där ibland trots ganska få fiskar per pass. Hur som helst, fem spön rätt placerade i strategiskt område i ca 6 timmar varav ett av spöna hade en enkel BKK fluo krok. Två fiskar upp i samma hål och med samma tackel - BKK-kroken. Jag säger inte att det berodde på kroken men visst är det lite typiskt. Hade de sett senaste Fly vs Jerk så de kände till senaste trenden? ;-)
          Kan det vara så att du undermedvetet placerade betesfisken och UV-tacklet i det mest fångstgivande hålet? (Baserat på tidigare besök då du benämner vattnet som svårfiskat och att du varit där förut).

Ingen seriös gädda skulle kolla på Fly vs Jerk.
          (Insåg att inlägget lät lite hårt, det skulle läsas med ironi)
          Senast ändrad av BrainDisorder; 2022-03-08, 23:27.
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2019
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2020
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2021
          8:e plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2022
          2:a plats i Fiskesnacks Gäddfemma 2023

Kommentera

Är säker på att UV-krokar kan ha en avgörande betydelse IBLAND men att det skulle vara bättre än exempelt lysslang är jag osäker på.

Att sätta någon form av huggpunkt funkar, känner några fiskeguider & dom sätter ofta lysslang på bakre kroken & dom har sett vid flera tillfällen det har varit en avgörande faktor.

Kommentera

Ursprungligen postat av BrainDisorder Visa inlägg

Kan det vara så att du undermedvetet placerade betesfisken och UV-tacklet i det mest fångstgivande hålet? (Baserat på tidigare besök då du benämner vattnet som svårfiskat och att du varit där förut).

Ingen seriös gädda skulle kolla på Fly vs Jerk.
              (Insåg att inlägget lät lite hårt, det skulle läsas med ironi)
              Nej, det skulel jag nog våg apåstå att jag inte gjorde då just det hålets placering inte har varit överlägset vid tidigare pass. Med det sagt så tror jag inte att det nödvändigtvis var just kroken som fällde. Just i det här fallet tror jag mest på slumpen, men lite lustigt var det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
                Är säker på att UV-krokar kan ha en avgörande betydelse IBLAND men att det skulle vara bättre än exempelt lysslang är jag osäker på.

Att sätta någon form av huggpunkt funkar, känner några fiskeguider & dom sätter ofta lysslang på bakre kroken & dom har sett vid flera tillfällen det har varit en avgörande faktor.
                Spännande, låter helt enkelt som att man får köra det hederliga "learn by fear" och testa för att se. Men det där med lysslang lät intressant, helt klart något jag skall testa framöver!

Kommentera

Kört Bkk uvo krokarna med tanke på huggpunkt.
                  Men mestadels för att matcha färgen på betet i helhet, eller raka motsatsen, att framhäva kontrast. Med andra ord kan jag inte direkt uttala mig om effekten av UV, då det i sig aldrig varit en prioritet.
                  Skönt också att slippa krångla med lysslang som förr!

Kommentera

Skönt också att slippa krångla med lysslang som förr!
                    Tja, i slutändan tror jag att detta är dess mest uppenbara fördel.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 958 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art