Record Fisken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Record Fisken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Record Fisken

    Godkväll gott folk!

    Har på senare år så smått börjat ”snöa in” även på fiskerelaterade nålar, broscher och manschettknappar etc.

    Är lite nyfiken på om det finns folk här som är lite mer hemma på sånt än jag, det jag ffa tänker på är Abus Record Fisken.
    Har koll på dess bakgrund som vinst och i vilka valörer de finns, samt att Sporrong tillverkat åtminstone en del, men det är i stora drag vad jag vet om dom.

    De finns ju ex vis både med och utan Abu i emaljen, olycksfall i arbetet, eller det ska vara så på vissa av någon anledning? De finns även med ett antal olika blå kulörer i just emaljen, och i olika kulörer av både brons och silver. Av de jag har är ungefär hälften Sporrong märkta på baksidan, och hälften saknar märkning, en av de i silver har dessutom silverstämpel på baksidan.

    Vore kul att veta lite mer om dessa, tex när de började tillverkas, vem/vilka som tillverkat de omärkta, och lite om kulörer etc enligt ovan.

    Tacksam för input i detta.


    Click image for larger version

Name:	800B9756-1E95-4572-8B27-5E995086354F.jpeg
Views:	681
Size:	1,74 MB
ID:	2596863Click image for larger version

Name:	08465A61-87DC-41FD-8F42-6007893EDBC4.jpeg
Views:	627
Size:	1,52 MB
ID:	2596864Click image for larger version

Name:	1E37CC3E-9F40-4A2F-BEEF-5FD4F69A76A7.jpeg
Views:	634
Size:	1,59 MB
ID:	2596865Click image for larger version

Name:	6D4EF246-B5A9-4903-B709-A376260BADC0.jpeg
Views:	619
Size:	1,51 MB
ID:	2596866

  • #2
    Skönt namn på roboten…

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
      Skönt namn på roboten…
      Japp!

      ”Äppleboten” är rapporterad.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
        Godkväll gott folk!

        Har på senare år så smått börjat ”snöa in” även på fiskerelaterade nålar, broscher och manschettknappar etc.

        Är lite nyfiken på om det finns folk här som är lite mer hemma på sånt än jag, det jag ffa tänker på är Abus Record Fisken.
        Har koll på dess bakgrund som vinst och i vilka valörer de finns, samt att Sporrong tillverkat åtminstone en del, men det är i stora drag vad jag vet om dom.

        De finns ju ex vis både med och utan Abu i emaljen, olycksfall i arbetet, eller det ska vara så på vissa av någon anledning? De finns även med ett antal olika blå kulörer i just emaljen, och i olika kulörer av både brons och silver. Av de jag har är ungefär hälften Sporrong märkta på baksidan, och hälften saknar märkning, en av de i silver har dessutom silverstämpel på baksidan.

        Vore kul att veta lite mer om dessa, tex när de började tillverkas, vem/vilka som tillverkat de omärkta, och lite om kulörer etc enligt ovan.

        Tacksam för input i detta.


        Click image for larger version

Name:	800B9756-1E95-4572-8B27-5E995086354F.jpeg
Views:	681
Size:	1,74 MB
ID:	2596863Click image for larger version

Name:	08465A61-87DC-41FD-8F42-6007893EDBC4.jpeg
Views:	627
Size:	1,52 MB
ID:	2596864Click image for larger version

Name:	1E37CC3E-9F40-4A2F-BEEF-5FD4F69A76A7.jpeg
Views:	634
Size:	1,59 MB
ID:	2596865Click image for larger version

Name:	6D4EF246-B5A9-4903-B709-A376260BADC0.jpeg
Views:	619
Size:	1,51 MB
ID:	2596866
        Snygg samling! Jag har mer.
        Kan komma ett inlägg senare idag.
        Ska upp på vindan och leta reda på dom. : )
        Dammsamlare enl. frun! : (
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


        /Stefan

        Kommentera


        • #5
          Här har du min samlarkepa från min storhetstid.
          Hade jag skickat in brons o silver så hade kepan varit mer än full. ; )
          16 st Sportfiskarnas storfiskeregistreing =gösar över 7 kg
          Expressen sportfiskare vinnare 4 år i rad i gösklassen.
          Den runda röda med en geting i mitten.
          Min framlidne vän Jan Olsson, Gbg var skribent då. : (
          Vangen var en spösponsor till mig och Falkenbergs havsfiskeklubb under senare delen av 70-talet och en bit in på 80-talet för mig. : )
          Underbara spön. : )
          Nedre raden Fiskejournalen Specimenfish.
          ABU:s guldnål 10 st. Det finns 7 st till någonstans.
          Guldnål med lagerkrans fick man när man vunnit ABU:s drömresan.
          Sista året gick den till premiären i Mörumsån, Svängsta.
          Allt fritt i en vecka. Logi, fiskeutrustning, mat och dryck.
          Den stora guldkroken på skärmen är från Harstad.
          Den mindre ovanför skärmen minns jag ej, men den är 24 karat guld. : )
          Sedan fick jag erbjudande om att vara med i Fiskejornalens videofilm om trolling.
          Jag fick ta med mig en kompis. kanonfiske dagarna efter midsommar -82,
          trots att det blåste hård nordan på Ralången o ösregn. Ralången ligger i princip norr-söder.
          Inga öar att gömma sig bakom.


          Click image for larger version

Name:	20240622_121103.jpg
Views:	233
Size:	2,77 MB
ID:	2642717
          Click image for larger version

Name:	20240622_121045.jpg
Views:	230
Size:	3,07 MB
ID:	2642718
          Click image for larger version

Name:	20240622_121041.jpg
Views:	222
Size:	2,38 MB
ID:	2642719
          Click image for larger version

Name:	20240622_121031.jpg
Views:	227
Size:	2,70 MB
ID:	2642720 Click image for larger version

Name:	Trolling video.jpg
Views:	222
Size:	1,72 MB
ID:	2642721 Click image for larger version

Name:	post-144-0-31963900-1372448587.jpg
Views:	217
Size:	276,5 KB
ID:	2642722
          Här har du en djupkarta över Ralången hur den såg ut då.
          Sjön är muddrad för 5-7 år sedan typ har jag fått höra.
          Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


          /Stefan

          Kommentera


          • #6
            Dubbelt
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Det där var min själ en dammsamlare av rang! Hatten av!
              Skulle du mot förmodan få för dig att den med fördel skulle kunna göra en viss Everol sällskap så skicka gärna ett PM.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg
                Det där var min själ en dammsamlare av rang! Hatten av!
                Skulle du mot förmodan få för dig att den med fördel skulle kunna göra en viss Everol sällskap så skicka gärna ett PM.
                Tack! : )
                Haha! Ja, jag kan tänka mig att den kepan skulle platsa jämte Everol.
                Den kepan följer med mig ner i graven när den dagen är kommen.

                Har du provat Everolen efter tuna ännu eller någon annan BIG GAME fish??? : )

                Skitfiske! : )
                Senast ändrad av lsjonsson; 2024-06-23, 06:35.
                Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                /Stefan

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg

                  Tack! : )
                  Haha! Ja, jag kan tänka mig att den kepan skulle platsa jämte Everol.
                  Den kepan följer med mig ner i graven när den dagen är kommen.

                  Har du provat Everolen efter tuna ännu eller någon annan BIG GAME fish??? : )

                  Skitfiske! : )
                  Garanterat!
                  Ja så hade jag nog oxå tänkt om jag varit välförtjänt innehavare av den.

                  Nej den har inte blivit blöt än, dock är den på resande fot.
                  Den befinner sig just nu i Skutskär.
                  Lång historia kort:
                  Dottern som bor på dessa obskyra breddgrader hade visat några bilder på den för en granne, som dels hade blivit till sig i trasorna pga skicket, och dels smått ifrågasatt om det verkligen var hennes gamle fars rulle.
                  Så igår kväll var grannen med fru planenligt över på grillning med tillhörande ädel dryckjom, även den för övrigt forslad från civilicerade trakter.
                  Efter efter maten gick jag in och hämtade väskan och ställde den framför honom på bordet.
                  Den ngt förfriskade grannen var glad i hågen innan, och efter koll och torrvevning lös han som en sol.
                  Så det blev besök hos honom och koll på lite av hans prylar, bla några äldre Penn Senator.
                  Trevlig kuf, han och jag fortsatte sen trots språkförbistring att ljuga för varandra om rullar och fiskestrapatser till halv tre inatt…

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Piscantur stercore Visa inlägg

                    Garanterat!
                    Ja så hade jag nog oxå tänkt om jag varit välförtjänt innehavare av den.

                    Nej den har inte blivit blöt än, dock är den på resande fot.
                    Den befinner sig just nu i Skutskär.
                    Lång historia kort:
                    Dottern som bor på dessa obskyra breddgrader hade visat några bilder på den för en granne, som dels hade blivit till sig i trasorna pga skicket, och dels smått ifrågasatt om det verkligen var hennes gamle fars rulle.
                    Så igår kväll var grannen med fru planenligt över på grillning med tillhörande ädel dryckjom, även den för övrigt forslad från civilicerade trakter.
                    Efter efter maten gick jag in och hämtade väskan och ställde den framför honom på bordet.
                    Den ngt förfriskade grannen var glad i hågen innan, och efter koll och torrvevning lös han som en sol.
                    Så det blev besök hos honom och koll på lite av hans prylar, bla några äldre Penn Senator.
                    Trevlig kuf, han och jag fortsatte sen trots språkförbistring att ljuga för varandra om rullar och fiskestrapatser till halv tre inatt…
                    Du vet att när man får sponsorer så är man duktig och en erkänd storfiskare av Rang.
                    Percis som "Mondo" Duplantis i stavhopp. Kanske inte lika välbetald. : (

                    Det låter som att han gillade den skarpt!
                    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


                    /Stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    66 svar
                    14 867 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 177 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    949 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 346 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 662 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X