pelagiska gäddor?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pelagiska gäddor??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Gör nu inte er roliga på någon annans bekostnad, det min kära vän fure funtar på är väl om det finns andra lekbeteeenden, alla gäddor kanske inte står och surar "vid en lekvik sedan slutet på december" som vissa menar.

Finns det kanske lite andra beteenden?
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Pelagiska gäddor går inte in och väntar speciellt länge innan leken, de verkar vara kvar i pelagin så länge det går. Däremot kan de stanna kvar grunt ett tag innan de återgår. Detta enligt min erfarenhet iaf.

Har ni hittat ett ställe med pelagiska gäddor i Sävelången så fortsätt nöta där, det finns fler. Och större, gäddan i Sävelången tror jag håller hyfsad medelvikt.

/Martin

Kommentera

Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
        Pelagiska gäddor går inte in och väntar speciellt länge innan leken, de verkar vara kvar i pelagin så länge det går. Däremot kan de stanna kvar grunt ett tag innan de återgår. Detta enligt min erfarenhet iaf.

Har ni hittat ett ställe med pelagiska gäddor i Sävelången så fortsätt nöta där, det finns fler. Och större, gäddan i Sävelången tror jag håller hyfsad medelvikt.

/Martin
        Japp vi har ett omr. där det alltid luras upp ett gäng, alltid i samma omr. Har haft lite otur med större vikter, men dom kommer nog..
        Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

tänk på att de kan simma ganska långt för lek också. alltså även om de kan leka på många grundområden så är sällan närmaste grynna majoritetens alternativ, finns det någon vik inom 500m så leker de nog där. och många gäddor simmar nog bra mycket längre för lek.
          och leken är ganska utspridd, så kanske väntar dessa pelagiska fiskar längre med deras lek som nämnts tidigare.

annars så leker torsken tex i frivattnet, så frågen var ju inte obefogad

(jag har sett gäddrom ner mot 2,5-3 meter, så de kan nog leka lite djupare än så på en skyddad plats på en grynna(eller grundare .. och har fiskat bra på stor fisk ovan 15meters vatten när det varit full lek i samma vatten i vikarna. vilket också tyder på att de pelagiska gäddorna väntar längre, då de vi fått varit romstinna)

Kommentera

Jag har hört att en del(många tom) pelagiska gäddor helt enkelt släpper rommen mitt ute i ingenstans.

Någon som kan förstärka det? Eller möjligtvis såga det. Kommer inte ihåg var jag fått det ifrån
            Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
              ...och lägger rommen fritt flytande i vattnet? Troligen inte även om en del andra arter gör så. (Lake?)

Troligen finns det väl nån typ av land/ grundområde i närheten.Behöver ju inte vara en klasssisk lekvik, långgrund och halvt igenväxt.
              Vi har några lekvassar på våra Mälarvatten som endast består av glesa strån med tre-fyra meters djup lika långt utanför land.
              Gäddan är en överlevare, den finner på råd.

//Stefan
              jag tror laken lägger sina romkorn på grusbottnar. men torsken lägger romen pelagiskt om jag inte minns fel får se om ajg blir rättad nu istället
              Se till att alltid ha en kortare person som vadar före dig.

Kommentera

Jo torsken lever i frivattnet, beroende av salthalten, gäddan är bättre överlevare tycker jag som inte är lika beroende av rätt söt- eller salthalt som t.ex torsken.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Skulle inte förvåna mig om det i vissa typer av djupa sjöar med få lekplatser ex.vis Vättern, Fryken och Hornavan, är så att pelagiska gäddor inte leker varje år.

Skita i sexet och bli stor och fet istället.

Detta kan jag dock inte verifiera med forskar rapporter men kanske någon annan kan bekräfta.

Mvh Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                    Jo torsken lever i frivattnet, beroende av salthalten, gäddan är bättre överlevare tycker jag som inte är lika beroende av rätt söt- eller salthalt som t.ex torsken.
                    Gäddans lek är vad vi fått fram och sett i artiklar känslig för promillehalter över 6.5 promille, och brackvattensgäddorna älskar sötvatten, dvs kustmynnande vattendrag som lekplats Du har rätt i att torsken är beroende av det salta vattnet, då torskens rom singlar ned och placerar sig i haloklinen, gränsskiktet mellan salt och sötare vatten. Det tråkiga är att haloklinen i Östersjön numera befinner sig i det syrefattiga skiktet, med följd att torskens rom inte utvecklas.

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
                    Skulle inte förvåna mig om det i vissa typer av djupa sjöar med få lekplatser ex.vis Vättern, Fryken och Hornavan, är så att pelagiska gäddor inte leker varje år.

Skita i sexet och bli stor och fet istället.

Detta kan jag dock inte verifiera med forskar rapporter men kanske någon annan kan bekräfta.

Mvh Scanner
                    Detta har jag också hört, skulle vara intressant att se lite forskning på detta!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 050 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art