Inför årets vårfiske kompletterar jag arsenalen med en ny multikombo. På Daiwa::s AGS-120:a ska jag sätta en lite nättare lågprofilrulle och tanken är att nyttja utrustningen till gäddfiske med lättare beten (lilla Swim, Pig Shad Jr etc.). Nu är jag hopplöst villrådig och har svårt att bestämma mig för vilken rulle... Curado, Tatula och Tranx i 200-storlek är hetaste alternativen, men kanske har vi någon här som provat en eller alla av alternativen? Tacksam för all input!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Curado 201, Tatula 200, Tranx 201 eller annan rulle till ett AGS -120?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggFiskar du i skärgård eller enbart i sötvatten? Ditt svar på den frågan kommer avgöra vilken rulle jag kommer att rekommendera.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gäddfisk Visa inlägg
80% insjö, 20% skärgård.
Motivering: Den är mest saltvattensbeständig. Det är främst två saker jag kollar på när det kommer till rullar som ska fiskas mycket i skärgården. Kullagret/bussningen i botten av huvuddrevsaxeln och kullagret under lagerkoppen som styr spolens friktionsbroms (spool tension). Dessa lager är dem som brukar rosta oftast på rullar i den här storleken, och skapa missljud och problem. Tatulans lager under lagerkoppen börjar nästan alltid att låta pga korrosion. På Tatula HD är detta ovanligare.
Tranxen är dessutom mer välbyggd tycker jag. Bussning i botten av huvuddrevsaxeln. Detta är ett stort plus i skärgården. När det kullager som sitter där på t.ex en Shimano Curado rostar kommer det kännas VÄLDIGT tydlig. Tranx 201 har istället en plastbussning där, som inte kan rosta. Det är en uppgradering över kullager i det här fallet. Dessutom har jag aldrig sett korrosion på kullagret under friktionsbromsens lagerkopp heller, vilket gör den säkrare än Tatula 200 att använda i skärgård. Kör på en Tranx 201.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
Alltså var 5:e pass i skärgården. Det är ganska ofta. Då skulle jag köpa Shimano Tranx 201.
Motivering: Den är mest saltvattensbeständig. Det är främst två saker jag kollar på när det kommer till rullar som ska fiskas mycket i skärgården. Kullagret/bussningen i botten av huvuddrevsaxeln och kullagret under lagerkoppen som styr spolens friktionsbroms (spool tension). Dessa lager är dem som brukar rosta oftast på rullar i den här storleken, och skapa missljud och problem. Tatulans lager under lagerkoppen börjar nästan alltid att låta pga korrosion. På Tatula HD är detta ovanligare.
Tranxen är dessutom mer välbyggd tycker jag. Bussning i botten av huvuddrevsaxeln. Detta är ett stort plus i skärgården. När det kullager som sitter där på t.ex en Shimano Curado rostar kommer det kännas VÄLDIGT tydlig. Tranx 201 har istället en plastbussning där, som inte kan rosta. Det är en uppgradering över kullager i det här fallet. Dessutom har jag aldrig sett korrosion på kullagret under friktionsbromsens lagerkopp heller, vilket gör den säkrare än Tatula 200 att använda i skärgård. Kör på en Tranx 201.
Kommentera
-
Förhoppningsvis är Tranx 200 ngt förbättrad än 300 som verkar ha en del problem vilka JontaK som skruvat en del rullar noterat här och där på FS bl s här
https://www.fiskesnack.com/forum/fis...quest-vs-tranx
Säkert inte felfria de heller men själv hade jag nog valt en Daiwa i 200 storlek eller Revo Beast 40/41, gillar ju kastbromsar som kan justeras utifrån.Senast ändrad av anteman; 2022-02-03, 00:26.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
-
Tjena! Kan nån som är vass på ekolod beskriva lite i detalj vad man ser på denna ekolodsbild?
...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-04, 20:12 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
14 979 visningar
1 gilla