Hjälp med fiskeplatser för borre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med fiskeplatser för borre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med fiskeplatser för borre!

Hej!!
    Är ny på forumet så hoppas detta blir rätt

Jag är bosatt i Nacka och jag har letat och letat efter bra platser att fiska aborre från land men har inte hittat något som jag är särskilt imponerad över. Så jag tänker att jag frågar er om hjälp. Har ni några bra platser i nacka området/stockholm området som har bra fiske för aborre? (Från land, har inte möjlighet till båt)
    Jag har också planer att åka in till Stockholm City och fiska, vart ska jag ställa mig för bästa resultat?

Tack på förhand

Hej vassligan. Se det som en utmaning i sig att lära dig att hitta bra fiskeplatser själv. Som jag ser det en del av charmen att hitta nya vatten oberoende av vad andra säger samt att det gör dig till en duktig fiskare i längden.
    ​​​

Kommentera

Jag kommer inte ge dig någon exakt fiskeplats. I Stockholm är det inte en bra idé. Tipsar man om sitt hemliga ställe på fiskesnack så är det inte hemligt längre. Anledningen till att man inte vill avslöja sitt fiskeställe är att det finns risker med det som inte är värda att ta.

Jag kan ge dig två exempel på vad som hände när jag avslöjade hemliga fiskeställen till fel personer. Det första stället är en ganska liten skärgårdsvik. Här fanns det tidigare en plats att parkera. Markägarna blev så trötta på att folk skräpade ner och gick in på deras tomt att de blockerade av parkeringen (som de själva ägde, men tidigare tillät folk att parkera på). Nu går det inte att parkera där och dessutom är halva sträckan inhägnad. En oerhört tråkig utveckling för mig och mitt kompisgäng som hittade stället. Det var inte helt ovanligt att se gäddhuvuden där efter att en person jag delade stället till geotaggade stället på den sociala medien Fishbrain.

Ställe nummer två är inte mitt, men en snäll kompis delade med sig av det till mig. Tyvärr skötte sig inte ett antal andra folk som visste om sjön särskilt bra och körde över markägarnas tomt bl.a. Vissa satte ner sina 300.000 krs farkoster med 150 hästars motorer i den lilla sjön. Till slut slog bostadsföreningen igenom att enbart de som bodde där fick fiska i sjön. Fiskekortsförsäljningen upphörde. Sånt här vill jag undvika och det finns absolut inget sätt att garantera att rätt personer (de som är i allmänhet skötsamma) kommer dit om jag eller andra skulle dela exakta fiskeplaster på fiskesnack.

Istället tänker jag ge dig tips på vad du kan leta efter för typ av sjöar och skärgårdsvikar.

För det första: De sjöar folk generellt tipsar om brukar vara sådana som har så stort fisketryck att det inte längre är lönt att hålla dem hemliga. Jag åker hellre till ställen dit andra inte åker. Där vet jag att fisketrycket är mindre. Vissa ställen som är välkända fiskar jag förstås på också, men jag försöker alltid tänka utanför boxen.

För det andra: Leta efter sjöar med mycket stenstruktur. Sådana finns det gott om i stockholmstrakten. Stenbotten i anslutning till gräs och näckrosor är alltid bra uppehåll för kräftor och därmed kräftätande abborrar. Det är även en fördel om sjön i fråga har något större djup (över 7 m t.ex).

För det tredje: Leta skärgårdsvikar i slutet av augusti till mitten av november. Jag fiskar i många skärgårdsvikar som är lite avstängda mot den öppna Östersjön. Gräskanter, vasskanter och djupbranter i anslutning till djupare vatten är generellt bra. Leta struktur. På högsommaren fiskar jag utanför vikarna och till och med i farlederna då och då. Det är nämligen ofta för varmt för abborren inne i vikarna då. Eniro är din vän. Kolla ut en sträcka på 5-8 km som du kan gå av och fiska på en dag. Var inte rädd för att åka över en timme med antingen bil eller buss. Väldigt få andra åker nämligen över en timme för att få fiska, vilket gör fisketrycket mindre.

För det fjärde: Anpassa dina fisketekniker efter både årstid och plats. Det säger sig självt kanske.

För det femte: Avslöja inte de platser du hittar, om det inte är till nära pålitliga vänner. Det kan ta år att hitta bra fiskeplaster, särskilt från land. Att kasta bort den tiden genom att berätta för hela fiske-Sverige var du fiskar är inte värt det. Tyvärr tänker ganska få personer själva när det kommer till val av fiskeplats. Från land finns ännu mindre plats än vad du har från båt. Dessutom är det oerhört nyttigt att börja förstå vad som i grunden gör en fiskeplats bra, vilket många fiskare tyvärr inte inser.

Hoppas detta hjälpte dig!

Kommentera

Jag uppskattar verkligen ditt svar och din ärlighet. Det ligger mycket i det du säger och det är absolut något nytt jag nu har lärt mig. Sekretess är viktigt. Och tack så mycket för att du också tog dig tid att beskriva vad jag ska leta efter, ska sätta mig och scouta ut lite på Maps och Eniro!
        Som cudan också säger, det är väl en del av resan och charmen att hitta sina egna platser som man fiskar på!

Kommentera

City är kul & det kan leverera stora borrar, sett några rapporter på 50cm från land.
          Eniro på sjön är bra verktyg för att se djup & struktur.
          Borren ställer sig gärna på ställen där den kan stå skydd typ båtarna längs södermälarstarnd eller runt bryggor.
          Måsdyk är ett bra tecken, det brukar man se runt Cementa vid Liljeholmen/Södermalm

Här är några ställen man kan fiska från land så du har något att börja med https://kartor.eniro.se/m/oYHpH

Det är oftast stenigt & mkt bråten länks kanterna så det kan gå åt endel beten

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
          64 svar
          15 021 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg .art
          av .art