Vad gör du för att bli en bättre fiskare , obs handla massa grejer går bort. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör du för att bli en bättre fiskare , obs handla massa grejer går bort.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Fiskarna lurar en alltid. Fiskade en period under ett par år i samma lilla sjö. Var nästan omöjligt att hitta gädduschlingarna. Visst, man kunde åka in i vassen och hämta dem. Det gick. Men ute på frivattnet var det en helt annan story.

Fiskade där kanske två till tre gånger i veckan under ett par år(trolling). Vid några tillfällen var gäddorna som tokiga och man fick bevis på var de tog och att det fanns stora gäddor där.

Men vart tog de vägen resten av året???????? De stora var inte inne i vassen. Där var det snipor och lite till kanske.

Gav upp och flyttade. Kanske inte enbart för detta trots allt. Frugan bestämde ;-)
    __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Går du efter Napp och nytt:s huggtabell då? : )
      Nej jag fiskar på ställen där jag vet det finns fisk vid tider/väder när dom borde va där..

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Nej jag fiskar på ställen där jag vet det finns fisk vid tider/väder när dom borde va där..
        Precis, erfarenhet, dvs en mental eller fysisk fiskedagbok kan ge info om vilka årstider, platser, väder, vindar, temp, djup å beten som kan ge en bättre utdelning... Fysisk dagbok hade säkert hjälpt men det har aldrig blivit av...

Kommentera

Jag är skitdålig på att fiska. Skiter i att jucka med spön, olika tekniker etc etc. Men jag är sjukt envis. Jag fiskar mycket! Kan fiska extrema pass. Ligger ute hela helgerna. Äter alltid lagad mat. Jag har betena i vattnet väldigt mycket. Därför får jag upp en och annan fin fisk, och som nån annan skrev framstår som att man kan nått. Jag är nog mer upptäckare/äventyrare än fiskare. Lägger ner timmar på att googla nästa sjö som jag kan få ner kajaken i. Har en sjuk betessamling som börjar bli en belastning så där har jag insett att less is more. Fiskar ju mest abborre men även lite gös och ädelfisk. Gädda är mest när borrarna surat ihop. Har en sjö som jag kartlagt minutiöst och som jag fiskar alla årstider på. Det har gett lite mer kunskaper om hur fiskarna beter sig. Bästa är att ingen annan fiskar där. Vill dock alltid fiska nya sjöar med inställningen att det är där dröm abborren kommer hugga… snart helg igen :-)

Kommentera

Først og fremst så forsøker jeg å tilegne meg ny kunnskap. Dvs lese hva andre har erfart (feks på dette forumet) og snakke/ chatte med andre sportsfiskere om deres erfaringer. Sekundært så fisker jeg stadig på nye steder og etter nye arter, det blir noen tusen kilometer i bil med båten på slep hvert år. Delvis fordi jeg liker å reise og se nye steder, men også fordi det å få erfaring fra ulike lokasjoner bidrar til at jeg får nye impulser og ideer for de lokasjonene jeg vanligvis fisker.
            Team Colibri

Kommentera

Ett exempel är mitt gäddfiske i en sjö . Har spelat in hela sjön så jag har ett bra sjökort , antecknat över 100 fisketurer , fört in alla stora gäddor i ett exell ark med temperatur , datum , betesdjup , djup , del av sjön , bete, klockslag , vikt , längd . Lagt in alla stora på karta som jag har i ekolod och hemma på datorer . Kan därav dra slutsatser på var och hur det är lämpligt att fiska olika månader på året .Kan konstatera att vissa månader är ett misslyckande och jag måste byta taktik och teknik andra är jag nöjd med .Utan documentation så hade jag glömt i stort sett alla detaljer och inte kunnat förbättra mej .
              Senast ändrad av RK99; 2021-08-27, 15:06.
              "HalvDan var här"

Kommentera

Trots att jag hållt på rätt länge så är jag nog en rätt usel fiskare. Jag har under årens lopp i huvudsak fiskat gädda och fått en hel del fisk och en och annan 10-plussare, men ska jag vara helt ärlig så var det inte i första hand skicklighet som gav mig och min mångåriga fiskekompis det verkliga lyftet under 80- och början på 90-talet.

Det som hände var istället tre omständigheter som inföll ungefär samtidigt. Vi köpte en snabb båt på trailer, ett ekolod och så gjorde dacronlinan sitt intåg.

Plötsligt ökade inte bara ytan som vi kunde fiska av under en fiskedag dramatiskt, utan också antal fiskevatten vi kunde prova.

Ekolodet innebar att vi snabbt kunde hitta branter och djupgrynnor mitt ute på fjärdarna och fiska av dem effekivt istället för att gissa oss fram med hjälp av stora otympliga sjökort.

Dacronlinan ökade dramatiskt antal krokade fiskar eftersom vi till skillnad mot dåtidens nylonlinor plötsligt kunde känna minsta stöt också på lång lina.

Sen var det förstås en fjärde omständighet utan vilken allt ovanstående inte hjälpt ett dugg, nämligen att de skärgårdsvatten vi fiskade i höll mycket och stor fisk.

Numera fiskar jag ensam och i princip bara abborre, och det från paddelkajak, och även om jag kanske har blivit lite bättre abborrfiskare tack vare bl a youtube och artiklar på nätet, så känner jag mig som en nybörjare och de gånger jag lyckas få en bättre fisk så känns det fortfarande som att det är mer tur än skicklighet. Men jag har minst lika roligt som under svunna tiders hetsiga gäddfisken där vi for som skottspolar över fjärdarna och knappt tog oss tid att fika :-)

Kommentera

Fotbollstränaren Pep Guardiola sa en gång att om du vill bli bättra på fotboll ska du spela mycket fotboll...
                  Tänker att bästa sättet att bli bra på fiske är att fiska mycket....
                  Finns få genvägar här I livet...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 060 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art