Vad gör du för att bli en bättre fiskare , obs handla massa grejer går bort. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad gör du för att bli en bättre fiskare , obs handla massa grejer går bort.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad gör du för att bli en bättre fiskare , obs handla massa grejer går bort.

Senast ändrad av Rospigg; 2021-07-03, 11:09.

Jag försöker tänka som fisken. Var och när skulle jag jaga om jag vore fisk? Var skulle jag ha stått och väntat på betet/bytet? Jag har i snart 40 år fiskat i ett område som i princip innesluts av en cirkel med radien 250m. Där har 80-100% av mitt abborr- och gäddfiske skett. Det må låta tråkigt men det har varit otroligt spännande att även snorkla, windsurfa och paddla kajak i samma område. Varför står det alltid en gädda i det där vasshörnet? Efter att i många år bara ha trott att det bara helt enkelt är det optimala vasshörnet ger snorkling informationen om vilken otroligt spännande bottenstruktur med djuphålor åt två håll det är intill vasshörnet. Jag ser även var betesfisken och abborrstimmet håller till precis intill vasshörnet uppe på en slät undervattensklippavsats. När man Windsurfar ser man nästan alla grund. När man paddlar ser man betesfisk vid ytan och måsdyk. Visst skulle de otroligt duktiga fiskare man ser på youtube kunnat kartlägga samma område på några timmar med sin elektronik men jag tycker att det är roligare utan. Jag hittade intressanta bottenstrukturer i området vid snorkling för bara ett par dar sedan.

Vidare har jag mer och mer fått lära mig att ”hur” kan spela roll. Vill man verkligen fånga abborre så kan vissa gånger balanspirken ge mer än jiggen eller hårdbetet. En annan dag när abborrarna inte riktigt är på bettet utan bara petar på jiggen så kan en daggmask presenteras precis ovanför ytan vara oemotståndlig för abborren. Vidare har jag mer och mer förstått att vissa beten har sina begränsningar. Ska man kasta in mot en tät vass där abborren står precis i vasskanten är kanske ett drag som fiskar redan i droppet att föredra framför en trögstartad spinnare som inte börjar spinna riktigt förrän man vevat in någon meter Lina.

När jag nu börjat fiska i ett nytt område som är okänt och 0-20m djupt har jag dock ibland med ett gammalt ekolod för att hitta nya bottenstrukturer. Jag har ju kanske inte 40 nya år att leta och lära mig på.

Kommentera

Frågan är om man vill bli en bättre fiskare eller bara ha roligt utan de krav på prestation som livet i övrigt är fullt av, med erfarenhet blir man oftast ”bättre” per automatik. Jag ser inte mitt fiske som en idrott, utan som avkoppling där man får lägga full fokus på något i grunden så meningslöst som att försöka lura fiskar att bita på artificiella beten.

Kommentera

Det beror mycket på vilket fiske man bedriver. Tror flugfiskare och kanske karpfiskare har det värst.

Som den abborrfiskare jag är så, nötning ger färdighet. Att veta vart och när. På sommaren räcker det att fiska 3-7 och 18-22. Resten av tiden kan man vara hemma och klippa gräsmattan.
        Men det bästa fisket är ju mest åk runt på heta platser och vänta på skvättande småfisk.

Dock är det vintern som har sin charm. Då är det mer att tolka vädret. Vart har dom ställt sig i år. Framåt mars månad är det alltid lika. Men i början. Hur blåste det innan isen la sig. Hur lägger sig isen. Mesta fisket då är med vädret.

Det gäller ju den större sjön.

Finner ju dock tjusningen fortfarande i den mindre sjön. Där är den stora är mer stationär. Men fortfarande nötning. Varje dag ro ut och testa. Jagar inte den stora abborren så är det tämligen meningslöst. Visst man kan reta nån att hugga. Men den där svängen då den stora är och jagar. Då är det skoj.

Kan man inte sitt vatten. Det är väl det första. Det gör en till en bättre fiskare. Sen gäller nötning.

Kommentera

Som allt annat. Planerad och genomtänkt övning. Timme efter timme. Sedan utvärderar man och förbättrar. Det låter drygt och det kan det även vara men det är så man gör vare sig det handlar om fiske eller piano.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Frågan är om man vill bli en bättre fiskare eller bara ha roligt utan de krav på prestation som livet i övrigt är fullt av, med erfarenhet blir man oftast ”bättre” per automatik. Jag ser inte mitt fiske som en idrott, utan som avkoppling där man får lägga full fokus på något i grunden så meningslöst som att försöka lura fiskar att bita på artificiella beten.
            Bra analys!

Kommentera

Ursprungligen postat av Peter B
              Antar att de flesta av oss vill bli bättre. Vad det sen innebär ligger hos var och en - fler , större , fler arter m.m
              Men vad gör ni ? Hur försöker ni utveckla ett " kanonkoncept "
              Jag har några personliga idéer men de sparar jag tills ni gett mig " facit " . Ha de bäst - Peter b
              ------------------------------------------

Hej Peter B;
              Det finns många sätt att bli en bättre fiskare...
              Ett sätt är att söka efter nya fiskrika vatten och fiskeplatser...
              Ett annat sätt är att fiska med olika beten vid olika tider på dygnet under vår, sommar och höst...

En bra hjälp på vägen till att bli en bättre fiskare är att föra fiskejournal så att du med hjälp av den kan jämföra fisketider, fiskeplatser, olika fiskebeten, vindriktningar, vattentemperaturer, vattenstånd, fångstdjup och trollingfarter vid trolling...

Att föra fiskejournal har jag själv haft stor hjälp av vid mitt fiske sedan sommaren 1962...
              Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                ------------------------------------------

Att föra fiskejournal har jag själv haft stor hjälp av vid mitt fiske sedan sommaren 1962...
                Old Firehand
                Leif Engström

Exakt detta. Har fört fiskejournal ett bra tag nu och skriver ner allting som känns relevant efter en dag vid vattnet.
                Så förbaskat skönt att kunna gå tillbaka och läsa hur det såg ut och vad som nappade på vilket bete osv.
                Sen är det även väldigt roligt att föra journal, speciellt efter ett lyckat fiske.
                Fortsatt skitfiske!

Kommentera

Jag fiskar bara dom dagarna jag vet att det finns stora möjligheter till napp och då på platser som brukar ge napp, på det sättet verkar jag va bättre fiskare en jag egentligen är tack vare att jag nästan alltid får upp något...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Jag fiskar bara dom dagarna jag vet att det finns stora möjligheter till napp och då på platser som brukar ge napp, på det sättet verkar jag va bättre fiskare en jag egentligen är tack vare att jag nästan alltid får upp något...
                    Går du efter Napp och nytt:s huggtabell då? : )

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 058 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art