Vad är effektivt fiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är effektivt fiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är effektivt fiske?

Hamnade i en het diskussion på isen med några kamrater. Det var dock en mot resten. Om det handlade om ren envishet eller en personlig åsikt är lite intressant.
    Om vi bortser från fisketeknik. Tittar på den enkelt utan att komplicera det hela.
    Vad tycker ni.
    Ett fiskesätt som ger många kontakter med fisk, men väldigt få krokade. Den envisa höll på detta. Ensam mot resten.
    Vi andra fann att få kontakter men där majoriteten krokades var effektivast.

För den som vill läsa (analysera) djupare så kan jag säga att fiskesättet den envisa håller på med är bombarda med fluga i P&T vatten. 30-50 kontakter på ett pass är lite norm. Men kanske bara 3-5 som krokas
    Vi andra håller på med olika fiskesätt. Själv föredrar jag drag, andra power bait. Vi har dock inte lika många kontakter. Beror ibland på att vid fullt kort åker man hem. Men dom som nappar krokas som regel.

Då medelåldern i diskussionen är över 70 år så hänger ju trötta armar etc med i resultatet. Vore roligt för mig att se hur det ser ut när åldern går ner. Skulle gissa på en mycket lägre medelålder på forumet. Dock så antar jag att målet är olika. Få fiskar för maten. Även på en P&T sjö. Alla i diskussionen på isen fiskar dock för maten. Nöjet är mer bonus. Har man fisk i kylen/frysen så fiskar vi inte.

Hej!

Låter bli att dyka ned i diskussionen kring effektivt fiske. Jag undrar om du inte skulel testa annan fluga/krok med bombardan. Alternativt gå över till annan lina. När jag fiskar från land i vår p&t-sjö fiskar jag mycket bombarda och jag ser det som både effektivt med bra krokningsförmåga. Men det är kansek det som är effekrivt ;-) (nä....)

Kommentera

Det är en högst subjektiv term. För mig är det det fiskesätt som ger dig bästa möjliga resultat. Dvs, för mig, flest landade fiskar. Eller, ifall du är ute efter stort, så många stora fiskar som möjligt. Om massor av abborre bara petar i svansen på din jigg, men du inte krokar dem, och sedan börjar fånga fler abborrar på en annan jigg, vilken jigg har då varit mest effektiv? Vilken jigg har givit dig det resultat som du vill uppnå?
      Senast ändrad av Benjamin S; 2021-03-30, 07:57.

Kommentera

Effektivaste metoden måste ju ändå vara den som innebär flest landade fiskar!? Det kommer självfallet variera från dag till dag. Ibland kan det säkert vara en metod där man tappar 90% av fisken men får man fortfarande hugg så gör det kanske inget jämfört med en metod där man får upp alla som hugger, men ingen hugger. Personligen skulle jag eftersträva bättre landningsgrad iallafall.

ps. var längesedan jag körde kastdubb men mins inga större problem att kroka fisken....

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Hamnade i en het diskussion på isen med några kamrater. Det var dock en mot resten. Om det handlade om ren envishet eller en personlig åsikt är lite intressant.
          Om vi bortser från fisketeknik. Tittar på den enkelt utan att komplicera det hela.
          Vad tycker ni.
          Ett fiskesätt som ger många kontakter med fisk, men väldigt få krokade. Den envisa höll på detta. Ensam mot resten.
          Vi andra fann att få kontakter men där majoriteten krokades var effektivast.

För den som vill läsa (analysera) djupare så kan jag säga att fiskesättet den envisa håller på med är bombarda med fluga i P&T vatten. 30-50 kontakter på ett pass är lite norm. Men kanske bara 3-5 som krokas
          Vi andra håller på med olika fiskesätt. Själv föredrar jag drag, andra power bait. Vi har dock inte lika många kontakter. Beror ibland på att vid fullt kort åker man hem. Men dom som nappar krokas som regel.

Då medelåldern i diskussionen är över 70 år så hänger ju trötta armar etc med i resultatet. Vore roligt för mig att se hur det ser ut när åldern går ner. Skulle gissa på en mycket lägre medelålder på forumet. Dock så antar jag att målet är olika. Få fiskar för maten. Även på en P&T sjö. Alla i diskussionen på isen fiskar dock för maten. Nöjet är mer bonus. Har man fisk i kylen/frysen så fiskar vi inte.
          Om ni båda får upp 3-5 fiskar på säg 100 kast så borde väl metoderna få anses jämbördiga.

Kommentera

Svår nästan omöjlig fråga. Är effektivt fiske t ex lika med mest fisk på minst tid eller kanske antal hugg/landade per kast eller total vikt på fisken per timma ? Jag matfiskar inte primärt utan nöjesfiskar, så många hugg och helst många landande låter inte fel, aktivitet är roligt enligt mitt sätt att se det.

Så väljer jag också metoder jag gillar, t ex spinn framför mete, många hugg men få landade skulle få mig att experimentera med spö, krok, lina och mothugg mm om jag trivdes bäst med den metoden, men om "min metod" inte funkar alls så får man överväga en annan eller kanske åka hem... :-)

Om kastfisket snart sliter ont på armarna så blir det ju mindre roligt och då kanske metspöt framgent plockas fram men de huggen är inte lika roliga enligt mitt sätt att se på det. Fast vissa dagar kanske effektivare...

Kommentera

Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg

Är verkligen alla kontakter från "ädelfisk"? Att han skulle bomma 9 av 10 hugg låter overkligt..

Kommentera

Tja, den fiskemetod som landar flest av eftersökt art och storlek?

Kommentera

Hej!

Som jag ser det är det helt beroende på vad syftet med fisket är, om man bara fiskar för att ta upp fisk att äta så bör ju det effektivaste vara att välja det sättet som gör att man kan åka från sjön så fort som möjligt.

Får man till exempel mycket fisk men allt är över maxlängd för vattnet och måste återutsättas? Då är metoden inte effektiv i relation till vad man vill uppnå!

I detta specifika fallet så känns det spontant som att kamraten som har många hugg men krokar få borde kunna göra små förändringar i sin metod för att kunna kroka mycket mer fisk, och alltså ha störst potential till att göra fisket mycket mer effektivt!

Kommentera

Som insnöad på abborrfiske är det en smått skrattretande insikt att ofta skulle det mest effektiva=fångstgivande vara att fiska med gamla hederliga spinnare, vilket vi ”riktiga sportfiskare” aldrig gör för man påverkas av trenderna från olika youtube-serier. Det är ju inte det roligaste fisket men effektivt är det tveklöst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 022 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art