Vårfiske efter Abborre. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vårfiske efter Abborre.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vårfiske efter Abborre.

Hejsan.
    Tänkte ge mig ut i början av april och försöka fånga abborre innan leken sätter igång. Jag har aldrig försökt fiska abborre på våren förut så letar efter lite tips.
    Jag tänkte köra vanligt hederligt jiggfiske.
    Information om sjön:
    3km lång 700m bred.
    Max djup på 2.5m
    Vattenfärg mörk.
    ​​​​​

Vart bör jag leta efter abborren? Har tyvärr inte tillgång till eko-lod men kan sjön väldigt bra.
    Vilka jigg tror ni kan vara heta? Färger/storlek?
    Tung/lätt skalle?
    Curly tail/paddel?
    Hur bör jag fiska? Ryckigt/snabbt/långsamt osv.

Tack på förhand för tips.
    ​​​​​

Nu är jag också lite av en novis på detta område då jag mest fiskar på sommaren annars, men det är ju lite att prova sig fram som med allt fiske.
    Vad som gäller i din sjö gäller inte alltid i andra sjöar. Både vad det gäller rörelse på bete, var fisken står, vilka färger som gäller, typ av bete.

Generellt så är det väl så att långsamt och mycket pauser är grejen när det är lite kallare i vattnet.

Innan leken så står abborren gärna på lite djupare vatten nära sina lekplatser som jag fattat det.
    Kan du säga vilken sjö det är och var den ligger? Det låter som att den inte har några direkt djupare delar. Finns det risvasar i sjön?

Kommentera

Har en liknande fråga. Hur mycket rör sig abborren från sensommar till den tidiga våren?

Fiskar i stockholms skärgård i en kanal som går mellan två större fjärdar. Kanalen är ca 2 km lång. Under sommaren och hösten går det alltid att hitta abborren någonstans i kanalen även om platserna skiljer sig lite åt, på våren har jag dock aldrig lyckats hittills. Simmar abborren ut i fjärdarna eller vad är det frågan om?

På sommaren och hösten brukar jag ha, enligt mina mått, väldigt bra fiske. Brukar bli mellan 10-20 fiskar på mina pass som brukar vara 3 timmar långa. Men på våren har jag inte fått en enda hittills.

Kommentera

Troligen så är kanalen inte nära lekplatserna är min killgissning. Abborren lägger sina ägg på grunt vatten på vegetation eller i risvasar.
        Kolla denna tråd som behandlar det.

Kommentera

Vårabborre i skärgården är grymt svårt, jag har inte knäckt koden under de 6 år jag fiskat skärgård utan får nån ströfisk ibland.

Kommentera

Såg en annan tråd med samma tema som också tar upp skärgården och dess gäckande förleksabborrar. Se nedan länk.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 373 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art