Skrämmande med yrkesfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrämmande med yrkesfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
    Jag blir bara trött, orkar inte ens kommentera detta
    http://www.smp.se/article/784879_101-0-0-0
    Vad står där egentligen. Jag vägrar betala för att få läsa en artikel.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Är det bara jag som inte kan läsa artikeln i fråga utan bara får ett "logga in för att läsa" jidder att bråka med?

Sen undrar jag om ni som på eget bevåg förstör nät siktar in er på speciella nät eller tar allt som kommer i er väg? Alla är inte yrkesfiskare, en del lägger ut nät hyfsat sällan och då för husbehov. Dessa människor påverkar nog inte fiskbeståndet mer än spöfiskare (inte C&R) i det långa loppet. Det enda ni gör där är att förstöra privat egendom för människor som säkert inte har det bra ställt från början. Det leder knappast till något mer än att det sitter en evigt växande skara människor och svär över sportfiskare och deras framfart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
        Är det bara jag som inte kan läsa artikeln i fråga utan bara får ett "logga in för att läsa" jidder att bråka med?

Sen undrar jag om ni som på eget bevåg förstör nät siktar in er på speciella nät eller tar allt som kommer i er väg? Alla är inte yrkesfiskare, en del lägger ut nät hyfsat sällan och då för husbehov. Dessa människor påverkar nog inte fiskbeståndet mer än spöfiskare (inte C&R) i det långa loppet. Det enda ni gör där är att förstöra privat egendom för människor som säkert inte har det bra ställt från början. Det leder knappast till något mer än att det sitter en evigt växande skara människor och svär över sportfiskare och deras framfart.
        Jag håller med Michael. Följer man resonemanget ovan så finns det faktiskt slående likheter med djurrättsaktivisternas idéer. Både resonemangen är lika enkelspåriga, men med olika viljor....

Kommentera

Hej Sorry att dom har tagit bort storyn, det hela handlar om att en yrkesfiskare vill ta upp mer än ett ton fisk i helgasjön som ligger utanför växjö.
          Enligt egen utsago så finns det mer fisk än vad vi som fiskar i helgasjön vet, och det är därför som det stödinplanteras gös för att den höll på att försvinna sen den förra yrkesfiskaren vi hade här under 80-90 talet.
          Yrkesfiskaren i fråga har fått flera varningar från föregående sjöar för att han inte har skött sig och inte följt reglerna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskbil Visa inlägg
            Hej Sorry att dom har tagit bort storyn, det hela handlar om att en yrkesfiskare vill ta upp mer än ett ton fisk i helgasjön som ligger utanför växjö.
            Enligt egen utsago så finns det mer fisk än vad vi som fiskar i helgasjön vet, och det är därför som det stödinplanteras gös för att den höll på att försvinna sen den förra yrkesfiskaren vi hade här under 80-90 talet.
            Yrkesfiskaren i fråga har fått flera varningar från föregående sjöar för att han inte har skött sig och inte följt reglerna.
            Hur var artikeln? Positiv eller negativ eller negativ? Det är ju inte ovanligt att okunniga journalister sväljer allt med hull och hår från den sida som gör sig hörd och inte bryr sig om att höra någon annan version...

Kommentera

Det var dom som har hand om Helgasjöns fiskevårdsområde som uttalade sig ifrågan, Yrkesfiskaren i fråga verkar vara den typen som skiter fullständigt i vilken skada som hans fiske tillfogar.
              Jag är absolut ingen djurrättsaktivis som en skrev i ett inlägg, men jag tycker det är för jävligt när pengarna styr före ett sunt uttag ur en sjö i helgasjöns storlek.
              Jag vill både själv kunna bedriva ett bra fiske och att även mina barn i en framtid skall kunna bedriva ett trevligt fiske.
              Det handlar inte om en privatperson som lägger ut ett nät för husbehov utan i detta fallet rör det sig om i mitt tycke ett rent rovfiske med långa nät på en av dom få lekplatserna för gösen i sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonas 37
                Hörde en historia av en fiskebekant från Östergötland om en fiskare från södra Sverige.Han fiskade i en sjö som kollapsade.Så han började att köpa upp gös av vattenägare i bla Östergötland.Sjön juttern var en av sjöarna som fick smaka på piskan.I norra delen på juttern rinner en å ut där gösen leker.På vårarna så var hela mynningen bombad med nät på uppdrag av fiskaren.
                Jo, stångåns utlopp var precis proppat om vårarna, det är det som väl är slut med, nu har vi istället en annan galning med 6 meter djupa nät som åker hem med släpkärran fullastad istället...

Kommentera

jag praktierade i en fiskhandel för ett år sen för att lära mig hur man tar tillvara fisken och då är det ju yrkesfiskare som kommer dit och säljer fisk från vänern. På måndagen kom han in med 80kg gös varav 20kg av den gösen var under minimåttet och 20kg lake, 50kg med gädda och abborre någon enstaka öring och en ÅL!!! har inte yrkesfiskaren något minimått som han måste gå efter när det gäller gös och får han verkligen ta upp ål? och han kom in med ungefär lika mycket fisk varje dag ca 100kg och minst hälften var gös varje gång.
                  [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

Jag var ute och fiskade i en mindre å för någon vecka sedan och när jag gick där längs med ån ser jag 2 pinnar sticka upp och tar mig en nogrannare titt vad det kan vara, och så ser jag att det sitter ett nät precis under ytan över hela ån. Vilket jag tror är olagligt eftersom han lagt det över hela ån och det var inga bojar eller något, så hade någon kommit med båt så hade det inte blivit roligt där. Så jag och en polare tog upp nätet och la det på land, hade vi haft tändare med oss så hade det blivit ett majbål =)

/Anton

Kommentera

Ta med nätet hem nästa gång, o bränn skiten.´ang den här djupingen som vill fiska flera ton fisk per år i en sjö där det satsats massor av pengar för att öka o vårda beståndet är : ja, jag vert inte vad jag ska säga, man blir fanimej förvånad var jävla dag , skulle det gå igenom av nån outgrundlig anledning så är dte bara o plocka upp o slänga skiten tills han tröttnar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 015 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art