Krokförvaringsmaterial... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Krokförvaringsmaterial...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krokförvaringsmaterial...

Ja, det var väl en lagom kryptisk titel på ämnet, och jag vet inte om någon kan klura ut vad det är jag far efter - men kan vara värt att prova:
    Innan i år köpte jag ett bombarda-set med några färdigbundna flugor. Flugorna satt instuckna i en liten cirka 5x5cm stor fyrkant, cirka nån centimeter tjock, av något bra material.
    Det är inte frigolit, utan mer kompakt och lite böjbart, man kan sticka in krokarna och de sitter bra fast.
    Hade varit trevligt att ha ett "ark" av sådant material som man skulle kunna klippa till och göra så att man kan veva upp sina häcklor etc. och sticka in krokarna så att de inte trasslar in sig i varandra under transport.
    Någon som vet vad det är för material jag far efter? Vad heter det och var kan man skaffa det?

Sdw, du är ute efter någon form av foam (skumgummi).
    Lär ju finnas på Panduro. Själv har jag använt en gammal musmatta till liknande ändamål.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Rörisolering : K -rauta , Classe O.
      Finns en fara med det , tafsen blir som en serpentin. Jag brukar skoja med min fiskepolare o säga att han måste stryka tafsen , han svarar alltid: den sträcker på sig när det nappar.
      Peter b

Kommentera

Owner hade just sådant material i förpackningarna till vissa krokar förr, numera verkar de använda en mer porös variant som går sönder för lätt om den ska användas till trådens syfte.
        Materialet är väldigt likt liggunderlag och som nämnt fungerar ligg/sittunderlag av bättre kvalitet/fastare sort utmärkt.
        Tror japanska Meiho, som tillverkar förvaringslådor/boxar till bland annat fiske, säljer lösa ark passande sina boxar. Kan dock vara förskurna slitsar för krokar i dessa.
        Olika former av högdensitetsfoam borde funka, likaså gamla spögrepp, den typiska EVA-foamen av lite sämre kvalitet gör jobbet bra. Bättre varianter tycker jag är för hårda för smidigt i och ur med krokar.

Det här tror jag kan ligga rätt nära.
        Senast ändrad av JontaK; 2020-12-11, 21:43.

Kommentera

Ribatex kallar det för Flötesvinda i skumgummi för lina och rigg

Jag föredrar de som ser ut enligt bifogad bild.
          Finns på

Click image for larger version

Name:	10pcs-lot-fishing-line-board-Winding-Board-Fishing-Lure-Trace-Wire-Leader-Promotion-foam-plate-hook_large.jpg
Views:	241
Size:	23,8 KB
ID:	2566326

Kommentera

Vet exakt vad du är ute efter men kommer inte heller på vad det heter förutom foam.
            Jag har använt dessa material i mitt yrke i konsert och eventbranschen så börja leta efter "Casefoam" då vi använder det som fyllning i teknik-case för att skydda grejorna i case.
            finns även att köpa lösa inredningar till verktygsvagnar som man sedan ska skära ut för att passa olika verktyg men dessa är lite mer åt liggunderlags hållet.

Kommentera

EVA-foam

Kommentera

Tack för alla svar, visste väl att man kunde lita på att Fiskesnack-folket har koll!
                De som UB lade in en bild på ser ut ungefär som det jag tänkt försöka klippa till själv, men nu verkar det alltså som man kan köpa färdiggjorda, så lathet lär vinna och det får bli ett pack sådana!

Kommentera

Finns väldigt bra ark på panduro som stämmer in på beskrivningen. Har själv letat efter detta och det där.

Kommentera

Detta kanske hjälper
                    Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar