Kvinna vädjar om hjälp att hitta försvunnen fiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvinna vädjar om hjälp att hitta försvunnen fiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvinna vädjar om hjälp att hitta försvunnen fiskare

Saxat från Fiskejournalen:

Ha flytväst eller flytoverall på och ett säkerhets-snöre mellan dig och båten, så kommer du säkert att hittas!

Har alltid flytväst när jag fiskar , och har som regel för folk som vill följa med ut och fiska att i min båt är det flytväst krav.

Den kallare årstiden använder jag Fladen Torrdräkt plus flytväst.
    Flytväst knappt en tusenlapp, Fladen Torrdräkt runt 5 000:-.

Ingen jätte summa den dagen olyckan är framme.

Visst ca 6 000:- är mycket pengar men jag resonerar som så att det är ungefär vad ett av mina gäddfiskeset kostar, kan man lägga dom pengarna på dom ”roliga” prylarna så kan man även kosta på seg de för sin egen säkerhets skull.
    Framför allt för anhörigas skull.

Jag har en incident där jag är jävligt glad att jag hade både Torrdräkt och flytväst.

Var ute längs kusten och fiskade gädda , låg på drift med ett ankare bak på kajaken mot ett grund och tänkte ”ett kast till”. Sen likadant igen och igen.

Rätt var det var så blev vågorna höga och skarpa och insåg att Helvete nu är det nog kört.

Parerade 4-5 vågor som kom rätt i ryggen samtidigt som jag försökte få upp ankaret och greppa paddeln.

Men så missade jag en och välte.

Flytvästen blåstes upp och jag kom upp med huvudet över ytan ganska så chockad.

Ställde mej upp på botten , vattnet räckte mej bara upp till midjan men det räckte.

Vet ifan vad som hände men jag tappade helt från vilket håll jag kom ifrån och hur jag skulle ta mej hem.

Efter att jag tagit mej upp i kajaken igen och förvirringen släppt så lyckades jag ta mej iland igen.

Väl iland så hade jag ingen telefon längre, är nog enda gången jag inte haft den i vattentäta mobilpåsen.

Fick sitta och vänta ca 3-4 timmar innan min moster kom och hämtade mej.

Hade bestämt att jag skulle ringa när jag fiskat klart.

Dels turen tillbaka efter jag välte med kajaken och dom timmarna jag satt och väntade så frös jag inte det minsta , och helt torr på hela kroppen.

Som jag sa innan , man kan lägga hur mycket pengar som helst på spö rullar beten och båtar/kajaker men köpa säkerhetsutrustning där är det lätt att snåla in.

Så ett gott råd , ALLTID Flytväst och ska ni ut när vattnet är kallt så använd Torrdräkt.

Ursäkta om det blev lite lång text.

Mvh Zagrag
    Senast ändrad av Zagrag; 2020-10-24, 10:04.

Kommentera

Dela gärna upp texten i stycken för lättare läsning, det flyter bättre då ! ;-) I sak har du rätt, torrdräkt och flytväst (eller thermotic) ger oslagbar säkerhet!

Kommentera

Ursprungligen postat av Peje Visa inlägg
        Saxat från Fiskejournalen:

https://www.fiskejournalen.se/kvinna...unnen-fiskare/

Ha flytväst eller flytoverall på och ett säkerhets-snöre mellan dig och båten, så kommer du säkert att hittas!
        ----------------------------------------------------------------

När jag är ute och fiskar från båten har jag ofta en grön Compass eller Helly Hansen flytväst på mig. Den är bekväm och tar inte så stor plats...

Det finns idag många bra flytvästar och flytoveraller att välja bland.. Själv har jag sedan många år tillbaka en Helly Hansen Ocean Racing flytoverall på mig när det är blåsigt och kallt i vattnet.

Var rädd om dig!

Old Firehand
        Leif Engström
        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-10-28, 10:36.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
        64 svar
        15 133 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg .art
        av .art