Lovade en sammanfattning av Öringåret 2020 , här är den:
154 fiskepass från 1/1 -30/9. Av dessa kanske 6-8 pass varit riktade mot makrill resten mot Salmo Trutta .
Tidigare år har jag bara noterat blankfiskar över godkänt mått, men i år har försökt hålla reda på alla öringar jag tagit ( ej smolt el under 25cm ).
Kallvattensäsongen 1/1-30/3 i norra Skåne va fantastisk.
Högt " varmt " vatten och pålandsvind det vinnande konceptet.
Efter jan o feb så hade jag 6 blankfiskar över 2 kg varav 3 nådde över tre kilo med en topp som snuddade vid 4a.
Inga bamsar under resten av året , merparten låg mellan
1.5 -2kg. Totalt blev det 50 blanka över mått och galna 436 öringar totalt.
I år har det varit enligt mig ovanligt gött om småöring får hoppas de växer till sig.
Har varit galet intensivt på slutet - trodde aldrig jag skulle säga att det ska bli skönt o pausa men så känns det.
Hoppas på en tur till Bornholm längre fram i höst.
Peter b
154 fiskepass från 1/1 -30/9. Av dessa kanske 6-8 pass varit riktade mot makrill resten mot Salmo Trutta .
Tidigare år har jag bara noterat blankfiskar över godkänt mått, men i år har försökt hålla reda på alla öringar jag tagit ( ej smolt el under 25cm ).
Kallvattensäsongen 1/1-30/3 i norra Skåne va fantastisk.
Högt " varmt " vatten och pålandsvind det vinnande konceptet.
Efter jan o feb så hade jag 6 blankfiskar över 2 kg varav 3 nådde över tre kilo med en topp som snuddade vid 4a.
Inga bamsar under resten av året , merparten låg mellan
1.5 -2kg. Totalt blev det 50 blanka över mått och galna 436 öringar totalt.
I år har det varit enligt mig ovanligt gött om småöring får hoppas de växer till sig.
Har varit galet intensivt på slutet - trodde aldrig jag skulle säga att det ska bli skönt o pausa men så känns det.
Hoppas på en tur till Bornholm längre fram i höst.
Peter b
Kommentera