Vart har ni era åror? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vart har ni era åror?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vart har ni era åror?

Hallå, på er alla fisketokiga! Jag är ny medlem, tog steget efter att flitigt läst i forumet de senaste månaderna, efter att vi blev med båt i familjen under sommaren. Har blivit totalt fisketokig, och all min vakna tid spenderas med att planera nästa fisketur.

Den lilla motorbåten vi införskaffat, en Starcraft 435R från 1994 fyller sin funktion, vi har en 15hk Mariner bakpå, den också en -94.

Nu till mitt problem, ÅRORNA! De är ta mig tusan ivägen vart jag än gör av dem. Har farit runt på diverse olika marinor och diskuterat problemet, men där står gubbarna som frågetecken och säger att de aldrig hört någon vara så besvärad av ett par åror tidigare!?

Jag kan ju omöjligen vara den förste som tycker att de är ivägen för precis ALLT. Men jag har inte hittat en lösning, har ni någon lösning att ge mig? Jag vill att årorna ska finnas till hands om motorn lägger av, men jag vill inte se dem :-)
    Senast ändrad av Zoux; 2021-09-02, 09:23.

Ursprungligen postat av Zoux Visa inlägg
    Hallå, på er alla fisketokiga! Jag är ny medlem, tog steget efter att flitigt läst i forumet de senaste månaderna, efter att vi blev med båt i familjen under sommaren. Har blivit totalt fisketokig, och all min vakna tid spenderas med att planera nästa fisketur.

Den lilla motorbåten vi införskaffat, en Starcraft 435R från 1994 fyller sin funktion, vi har en 15hk Evinrude bakpå, den också en -94.

Nu till mitt problem, ÅRORNA! De är ta mig tusan ivägen vart jag än gör av dem. Har farit runt på diverse olika marinor och diskuterat problemet, men där står gubbarna som frågetecken och säger att de aldrig hört någon vara så besvärad av ett par åror tidigare!?

Jag kan ju omöjligen vara den förste som tycker att de är ivägen för precis ALLT. Men jag har inte hittat en lösning, har ni någon lösning att ge mig? Jag vill att årorna ska finnas till hands om motorn lägger av, men jag vill inte se dem :-)
    -----------------------------------------------------------------

Hej Zoux;
    Årorna ligger innanför båtsidan när de inte används vid dragrodd efter Gädda som på bilden här...
    [FONT=Arial]Nick Hammari, svågern med två Mälargäddor på 15,3 kilo och 12,7 kilo fångade i maj på en Cisco Kid Nr 618 (Blue Silver i Ormsundet utanför Brofjärden, Mälaren.[/FONT]
    Copyright © Leif Engström. Alla rättigheter förbehållna.
    Old Firehand
    Leif Engström

Kommentera

Hej Leif,

Mitt problem är att om årorna ligger på mittoften och bladen i aktern, så ligger de inte stilla, de kan glida iväg in i båten, samt så är årbladen ivägen för mitt ankare som jag har i aktern, och ankarlinan hamnar i kläm med årbladen. Sätter jag årorna i sina tullar så är de ivägen för mina spöhållare, och årbladen är fortfarande ivägen för ankaret.

Kommentera

Förr så hade jag ett par remmar fastnitade på båtens sida där jag låste fast årorna.
        Sen många år tillbaka har jag alltid elmotor och slipper problemet helt.
        Så mitt förslag är o skaffa elmotor, duger med en aktermonterad till o börja med.
        Snart upptäcker du även fördelen med elmotor som fiskemotor, och årorna förpassas till ett hörn i garaget eller ännu bättre som kaffeved när kylan kryper på ;-)

Kommentera

Reekie , tro mig, jag har verkligen redan insett fördelarna med en frontmonterad elmotor, det är ekonomin i det hela som håller mig tillbaka. Jag skulle vilja satsa på den med ankringsfunktion, så jag kan kasta ut ankaret ur båten också, men det billigaste jag hittat är nån kina historia som landar på ca 8000kr med fäste inkluderat. Sen behöver man ju ett batteri som heter duga till en sån lösning också... Blybatterier tar ju stor skada av att laddas ur har jag läst, och lithium baqtterier är svindyra, typ 10k för ett 100ah? Den pengen finns inte nu tyvärr.

Kommentera

Börja med något billigt bara för att slippa årorna.
            En enkel aktermonterad och ett fritidsbatteri för en tusing, sen byter du upp dig när dom ekonomiska förutsättningarna finns.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            14 979 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art