öka beståndet "stora"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

öka beståndet "stora"?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• öka beståndet "stora"?

Hej jag fiskar i en liten sjö som det finns grymt mycket små gäddor i, hur kan man gå till väga på bästa sätt för att få ner beståndet på små gäddor. hjälper det att ta upp små gäddor så att konkuransen blir mindre om födan och på så vis större fisk.

Ursprungligen postat av Abborren_Rules Visa inlägg
    Hej jag fiskar i en liten sjö som det finns grymt mycket små gäddor i, hur kan man gå till väga på bästa sätt för att få ner beståndet på små gäddor. hjälper det att ta upp små gäddor så att konkuransen blir mindre om födan och på så vis större fisk.
    jag skulle kunna tänka mig att du får upp snittvikten på gäddorna om du fiskar ur en del småttingar(men det är bara vad jag tror),många av experterna här inne har säkert andra förslag att komma med.
    Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Flytta dit lite jordbruk. Brukar göda skiten ur dem

Kommentera

Frågan är ju om de stora och de små har samma födåkanaler?

Antar att det kan bli lite som tusenbrödrafenomenet även inom ett gäddbestånd? D.v.s en årskull slås nästan helt ut och lämnar mkt mat till de kvarvarande som sedan kan käka upp sina föregående års artfränder?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Rödingen Visa inlägg
          jag skulle kunna tänka mig att du får upp snittvikten på gäddorna om du fiskar ur en del småttingar(men det är bara vad jag tror),många av experterna här inne har säkert andra förslag att komma med.
          Detta är nog ända sättet men jag tror inte du lyckas göra någon stor ändring med bara lite sportfiske sortering.

Finns ett annat sätt med det är om miljön naturen ändras sig så något ämne blir för stort i sjön så smågäddorna inte pallar trycket och dör. Och de stora bestarna lever vidare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborren_Rules Visa inlägg
            Är lättare att åka och fiska i ett annat vatten som redan håller stor gädda.

Kanske håller din sjö stora exemplar av andra arter som t.ex. abborre, gös eller annat som det kan löna sig att rikta uppmärksamheten mot?

Kommentera

(Experimentera inte med sjöarna, blir sällan bra av det.

MVH Scanner)

Mannen har helt rätt.
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
              http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
              http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

är det rbg sjön du menar? ta inte uppp några gäddor dom behövs för att äta sutare hehe, sutarna blir mindre och mindre, det tror jag beror på avsaknaden av större gäddor. små sutare (under 2 kg) kan man flytta till nån annan sjö tex tenhult...
                http://blogg.gaddajager.se/#home

Kommentera

Ursprungligen postat av Gurre Visa inlägg
                  Detta är nog ända sättet men jag tror inte du lyckas göra någon stor ändring med bara lite sportfiske sortering.
                  Tror det kan bli förändring om man verkligen jobbar med det. Sjön är cirka 1km X 800m nåt sånt 2,5 meter djup... då borde man väl kunna åstakomma nåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av MJL Visa inlägg
                    Är lättare att åka och fiska i ett annat vatten som redan håller stor gädda.

Kanske håller din sjö stora exemplar av andra arter som t.ex. abborre, gös eller annat som det kan löna sig att rikta uppmärksamheten mot?
                    ja sjön har ett stort bestånd av sutare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 025 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art