Bästa haspelrulle för 2000kr? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa haspelrulle för 2000kr?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bästa haspelrulle för 2000kr?

Vilken haspelrulle är mest bang for the buck för 2000kr, ska bli en present till min farsa då han precis lärt sig jigga och har köpt sitt första jiggspö men jag tycker hans gamla jack sheldon rulle är lite halvdålig.

en 2500 rulle vill jag köpa till honom, tänker shimano stradic ci4+ men kanske finns någon daiwa som är mer rulle för degen?

Är det ett egensyfte att den måste kosta 2000?
    Finns fina haspelrullar från redan 600. Visst är en Ballistic eller en Stradic trevligare än en Daiwa Ninja. Men skillanden tycker iallafall inte jag är så värst stor. Och jämför man Ballistic med Fuego är det väldigt lite som skilljer.
    Jag tänker att om han inte själv ser nått problem med sin nuvarande rulle känns det lite som pärlor till svin att lägga 2000kr.

Kanske inte det svar du ville ha men så tänker jag iaf.

För att svara på din fråga tycker jag att av vad jag provat och förstått av andra så är Daiwa och Shimano likvärdiga och med väldigt få missnöjda ägare. Abu och Okuma (och DAM som jag själv är nöjd med) verkar dom flesta också vara nöjda med även om en del haft otur.

Jag tycker att ska man köpa rulle ska man ta med sig spöt rulle ska sitta på och prova vilken som balanserar spöt bäst. T.ex Stradic vs Stradic ci4 handlar ju mest om vilken som känns bäst på just ditt spö.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sndn Visa inlägg
      Är det ett egensyfte att den måste kosta 2000?
      Finns fina haspelrullar från redan 600. Visst är en Ballistic eller en Stradic trevligare än en Daiwa Ninja. Men skillanden tycker iallafall inte jag är så värst stor. Och jämför man Ballistic med Fuego är det väldigt lite som skilljer.
      Jag tänker att om han inte själv ser nått problem med sin nuvarande rulle känns det lite som pärlor till svin att lägga 2000kr.

Kanske inte det svar du ville ha men så tänker jag iaf.

För att svara på din fråga tycker jag att av vad jag provat och förstått av andra så är Daiwa och Shimano likvärdiga och med väldigt få missnöjda ägare. Abu och Okuma (och DAM som jag själv är nöjd med) verkar dom flesta också vara nöjda med även om en del haft otur.

Jag tycker att ska man köpa rulle ska man ta med sig spöt rulle ska sitta på och prova vilken som balanserar spöt bäst. T.ex Stradic vs Stradic ci4 handlar ju mest om vilken som känns bäst på just ditt spö.
      Nä men la 2000kr som budget.. sen om den kostar 1500kr gör ju inte det något..

men så mycket rulle som möjligt för summan.. Så lite plastig som möjligt.. vet ju att alla rullar funkar men köper hellre något av lite mera kvalitet än något för 199kr lixom, det är endå min pappa, han förtjänar det ;0)

Kommentera

Ja begreppet kvalitet har ju diskuterats förr på FS.... nu innebär det enligt mig att tillverkarna fokuserar mer skön och lätt gång med massor av kullager än livslängd.
        Läst på utländska sidor att även dyrare Shimano numera kan tappa gången fort... kullager och tighta toleranser kräver underhåll och görs inte den så vete sjutton om en dyr Daiwa eller Shimano håller längre än en billigare...

Jag har en Stradic Ci4 från 2011 som ännu gör jobbet bra, så även 6-10 år gamla billiga Okuma Safina Pro 25 samt 30. Nu senast blev det en mkt trevlig, lätt och mjuk Prorex V LT 2500 fastän tanken var Certate LT eller nya hyllade Stradic FL...

Om man inte är en rullkonnässör (fiskar ofta och olika rullar) så tror jag knappt man märker eller uppskattar skillnaden mellan 1000kr och 2000kr... och den senare håller knappast dubbelt så länge...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
          Vilken haspelrulle är mest bang for the buck för 2000kr, ska bli en present till min farsa då han precis lärt sig jigga och har köpt sitt första jiggspö men jag tycker hans gamla jack sheldon rulle är lite halvdålig.

en 2500 rulle vill jag köpa till honom, tänker shimano stradic ci4+ men kanske finns någon daiwa som är mer rulle för degen?
          ----------------------------------

Hej Fock it;

Köp en MITCHELLL 300 så har du en haspelrulle som håller år ut och år in...

Mina MITCHELL 300. 308 och 330 har fungerat och fungerar perfekt ända sedan 1960-talet..
          Här kan du se några bilder på nya rullar...https://www.anglingdirect.co.uk/mitc...SABEgLV7_D_BwE

Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

OF, jag tror tyvärr att Mitchell från 60-talet är av annat snitt och tillverkningsland än dagens Michellrullar... Likt en Cardinal, förr från Svängsta... De kan ju vara bra även idag men det är nog helt olika väsen.

Kommentera

Hej Anteman;
              Jag har aldrig haft några problem med vare sig ABU´s, DAIWA´s eller MITCHELL´s haspelrullar...
              De har smörjts med rullolja och fett där så behövts med jämna mellanrum...

MITCHELL´s haspelrullar.är så nära "Perpetuum Mobile" en sportfiskare kan komma...

Old Firehand
              Leif Engström

Kommentera

Jag har både Stradic Ci4 och Daiwa ballistic. Kompisens rullar i 600-1000:- klassen känns minst lika sköna och hållbara. Möjligtvis att man vinner 20-40g på vikten (lättare rullar).Skulle satsa på fuego eller ceymar, bra rullar för priset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Andreasbd Visa inlägg
                  Jag har både Stradic Ci4 och Daiwa ballistic. Kompisens rullar i 600-1000:- klassen känns minst lika sköna och hållbara. Möjligtvis att man vinner 20-40g på vikten (lättare rullar).Skulle satsa på fuego eller ceymar, bra rullar för priset.
                  Ok, har spanat in daiwa freams och shimano ultegra iaf.. men ska kika på dom du nämnde också! Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg

Ok, har spanat in daiwa freams och shimano ultegra iaf.. men ska kika på dom du nämnde också! Tack
                    Glömde nämna Penn conflict, hört att folk är nöjda, har inte provat själv men tycker den verkar lite tung enligt spec men det boror ju vilket spö som den matchar med också. Men man blir lätt förvirrad av alla modeller på marknaden, hade varit lättast om man fick provkasta alla med samma lina och sedan välja

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 227 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art