Rull-service - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rull-service

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Behöver också skicka in min Bantam Mgl för den går skrapigt när man vevar.. vet inte vad som är fel.

Någon som provat rull-service.se än? Reagerade också på att man inte får någon information om vem/vilka de är.

Kommentera

Letho en Bantam borde väl fortfarande stå under garanti?
      Oavsett är det absolut inte en rulle som bör skickas in om det finns någon som helst tveksamhet angående kompetensen (vilket tråden kan tyckas peka på).
      En tämligen avancerad konstruktion.

Vad jag hört fungerar Shimanos verkstad i Uppsala bra, förutom vissa fall av långa väntetider.
      När rullen låter illa kan det vara delar som behöver bytas ut, en fördel med märkesverkstad att/om dessa har snabb tillgång till dessa delar.
      Senast ändrad av JontaK; 2022-03-28, 12:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Letho en Bantam borde väl fortfarande stå under garanti?
        Oavsett är det absolut inte en rulle som bör skickas in om det finns någon som helst tveksamhet angående kompetensen (vilken tråden kan tyckas peka på).
        En tämligen avancerad konstruktion.

Vad jag hört fungerar Shimanos verkstad i Uppsala bra, förutom vissa fall av långa väntetider.
        När rullen låter illa kan det vara delar som behöver bytas ut, en fördel med märkesverkstad att/om dessa har snabb tillgång till dessa delar.
        Nej du har rätt. Jag kontaktade Söder och de verkar kunna skicka vidare till Shimanos verkstad.
        När jag plockar bort spolen så vevar den galet mjukt, och så fort den åker på så blir det skrapigt. Kanske är något kullager som behöver bytas ut?

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
          Nej du har rätt. Jag kontaktade Söder och de verkar kunna skicka vidare till Shimanos verkstad.
          När jag plockar bort spolen så vevar den galet mjukt, och så fort den åker på så blir det skrapigt. Kanske är något kullager som behöver bytas ut?
          Kan mycket väl vara något av spollagren som packat ihop då ja.
          Annars är det något med spolaxel, bromssystem eller skadad spolkant. Det förstnämnda och sistnämnda är lätt att kontrollera själv.
          Men jag gissar också på lagren, antingen skräp i eller slitna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

På min Bantam har jag behövt byta ut spollagret som sitter på spolaxeln. Det nya lagret jag satte dit har också börjat korrodera, men det är av typen keramhybrid och fungerar fortfarande hur bra som helst funktionsmässigt. Inte ett lager jag byter ut i första hand i varje fall. Spollagret på spolaxeln är garanterat en svag punkt på den rullen. Har du fiskat brackvatten med rullen bör du ta ut spolen och skölja/torka för sig. Jag har haft min Bantam MGL sedan 2020 och det är andra gången jag får problem med korrosion på precis det stället. Bantam är oerhört trevlig och bra på många sätt, men det där lagret är en svag punkt verkar det som.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Kan mycket väl vara något av spollagren som packat ihop då ja.
              Annars är det något med spolaxel, bromssystem eller skadad spolkant. Det förstnämnda och sistnämnda är lätt att kontrollera själv.
              Men jag gissar också på lagren, antingen skräp i eller slitna.
              Ni är grymma som vanligt. Tack boys!

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

På min Bantam har jag behövt byta ut spollagret som sitter på spolaxeln. Det nya lagret jag satte dit har också börjat korrodera, men det är av typen keramhybrid och fungerar fortfarande hur bra som helst funktionsmässigt. Inte ett lager jag byter ut i första hand i varje fall. Spollagret på spolaxeln är garanterat en svag punkt på den rullen. Har du fiskat brackvatten med rullen bör du ta ut spolen och skölja/torka för sig. Jag har haft min Bantam MGL sedan 2020 och det är andra gången jag får problem med korrosion på precis det stället. Bantam är oerhört trevlig och bra på många sätt, men det där lagret är en svag punkt verkar det som.
                Ni är grymma som vanligt. Tack boys!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 009 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art